Knihobot

Toon Tellegen

    18. listopad 1941
    Toon Tellegen
    Letters to Anyone and Everyone
    The Squirrel's Birthday and Other Parties
    The Day No One Was Angry
    Far Away Across the Sea
    Dvě staré babky
    Veverčák a mravenec

    pochází po matce z kupecké rodiny, která se na dvě generace usadila v carském Rusku a teprve po revoluci v roce 1917 se znovu vrátila do Holandska. Otec byl lékař a také Toon Tellegen vystudoval medicínu (specializoval se na chirurgii a porodnictví) a pracoval několik let jako lékař v Keni. Po návratu do Nizozemska si otevřel praxi domácího lékaře v Amsterodamu.

    Tellegen se proslavil především jako autor dětských knih a básník. Jeho sérii bajek, původně vyprávění na dobrou noc dceři (první kniha Er ging geen dag voorbij – Neminul jediný den, vyšla v roce 1984), však s oblibou čtou i dospělí. Tellegen se totiž ani ve tvorbě pro děti nevyhýbá melancholii (nebo je to snad nefalšovaná ruská chandra?) v kombinaci s jistou rezignovanou moudrostí, která přináší dospělým čtenářům útěchu. Tak například jeho vyznamenaná knížka Juffrouw Kachel (Paní učitelka Kachelová) je jedna dlouhá litanie líčící formou deníku útrapy školáka s krutou a nespravedlivou učitelkou. V knize De genezing van de krekel (Cvrčkovo uzdravení) určené starším dětem se zabývá problémem deprese, jinde trpí ježek osaměním (De eenzaamheid van de egel – Ježkova samota).

    Jeho hrdiny jsou často dobráčtí, ale poněkud neohrabaní tvorové, například sloni (Jannes, Teunis), jejichž fyzická neskladnost tu vyjadřuje neobratnost ve vztahu k druhým i obtíže při hledání svého místa na světě. Jiným typickým znakem jeho tvorby je redukování postav i dějů na jakousi tresť: to se projevuje nejen ve zmíněných bajkách, ale i v knihách pro dospělé, jako jsou Dvě staré babky (Twee oude vrouwjtes, 1994) nebo Dora. V té první – třiačtyřiceti epizodách, začínajících vždy slovy „Dvě staré babky“ – probírá Tellegen nejrůznější peripetie v milostném vztahu, ve druhé knize se autor inspiruje hudbou a jednu základní epizodu (rozchod dvojice z iniciativy ženy, zhrzený muž si scénu stále znovu přehrává) vypráví s různým předznamenáním, nebo lépe řečeno v různém tempu a tónu, jak udávají italská označení u skladeb (moderato, allegro apod.).

    Podobu skladby s refrénem mají i příhody autorova dědečka z Petrohradu v knize De trein naar Pavlovsk en Oostvoorne (Vlak do Pavlovska a Oostvoorne). V roce 2004 ostatně vydal společně se sestrou Adinkou autentické zápisky tohoto dědečka Egberta Engbertse z roku 1929 s názvem Herinneringen aan Rusland (Vzpomínky na Rusko).

    Tellegenova tvorba budila od samého začátku příznivý ohlas a autorovi se pravidelně dostává nejrůznějších ocenění – nejen za dětskou literaturu (Zlaté a Stříbrné pisátko, Cena Woutertje Pieterseho, Cena Theo Thijssena), ale i obecně: v roce 2007 se stal laureátem významné ceny Constantijna Huygense udělované za celé dílo.

    www.literatura.cz