Literárně-teoretická studie věnovaná problematice románu, jeho folklórnímu původu a vývoji jednotlivých románových žánrů. Kniha shrnuje studie z půlstoletí autorovy tvůrčí aktivity, představující ucelený pohled na danou problematiku: Epos a román (o metodologii zkoumání románu), Promluva v románu, Z předhistorie románové promluvy, Čas a chronotop v románu (Studie z historické poetiky), Rabelais a Gogol (Umění slova a lidová smíchová kultura), Problém obsahu, materiálu a formy ve slovesné umělecké tvorbě.
Michail Michajlovič Bachtin Knihy







Práce významného sovětského literárního vědce je spíše než monografií o francouzském renesančním spisovateli pojednáním o podstatě, projevech a vývoji lidové smíchové kultury ve středověku a za renesance, přičemž autor zkoumá především tři projevy této kultury - karnevalové slavnosti, parodickou slovesnost a femiliární hovorovou řeč. Takto koncipovaný výklad lidové smíchové kultury vytváří přitom základnu pro interpretaci neobyčejného množství rozmanitých děl a projevů z různých národních kultur, takových, které nebyly dosud uspokojivě pochopeny a vyloženy.
Svazek obsahuje jednak práci Formální metoda v literární vědě s podtitulem Kritický úvod do sociologické poetiky, zabývající se předmětem a úkoly marxistické lit. vědy, dějinami formální metody, formální metodou v poetice a formální metodou v dějinách literatury, a jednak práci Slovo vživotě a slovo v poezii s podtitulem K otázkám sociologické poetiky.
Sborníček z moderní sovětské literární vědy, jehož uspořádání navrhl známý tartuský literární vědec J. Lotman. Je zaměřen k okruhu ruské formální školy a zahrnuje práce J. Tyňanova, R. Jakobsona (Problémy zkoumání jazyka a literatury), B. Ejchenbauma (Melodika verše), B. Tomašovského (Verš a rytmus), R. Jakobsona (O realismu v umění), J. Tyňanova (O podstatě filmu), V. Proppa (Transformace čarodějných pohádek), M. Bachtina (Řeč hrdiny a narativní řeč v románech Dostojevského), V. Vinogradova (Závěr ze studie "O úkolech stylistiky"), G. Vinokura (Poetika, lingvistika, sociologie).
This book is the ideal introduction to the thought of Mikhail Bakhtin. Bakhtin is becoming established as one of the giants of 20th century literary criticsm, despite his work being unknown in the West until the 1970's. This book is less about Dostoyevsky per se, rather a profound meditation on how Dostoyevsky's art exemplifies the central concern of Bakhtin, the concept of 'dialogism'. This idea defies a simple definition; the book in exploring manifold aspects of it, itself becomes truly dialogic. If you value Dostoyevsky as an artist, require an antidote to the chill winds of modern 'Theory', or simply appreciate genius at work, catch up with one of the best kept secrets in literature
Mikhail Bakhtin
- 340 stránek
- 12 hodin čtení
In 1973 Viktor Duvakin taped six interviews with Mikhail Bakhtin over twelve hours. They remain our primary source of Bakhtin's personal views. Mikhail Bakhtin: The Duvakin Interviews, 1973, translated and annotated here from the tapes, offers a fuller, more flexible image of Bakhtin than we could have imagined beneath his now famous texts.
Presents six short works from Bakhtin's Esthetics of Creative Discourse.
The dialogic imagination: Four essays
- 444 stránek
- 16 hodin čtení
These essays reveal Mikhail Bakhtin (1895-1975)—known in the West largely through his studies of Rabelais and Dostoevsky—as a philosopher of language, a cultural historian, and a major theoretician of the novel. The Dialogic Imagination presents, in superb English translation, four selections from Voprosy literatury i estetiki (Problems of literature and esthetics), published in Moscow in 1975. The volume also contains a lengthy introduction to Bakhtin and his thought and a glossary of terminology. Bakhtin uses the category "novel" in a highly idiosyncratic way, claiming for it vastly larger territory than has been traditionally accepted. For him, the novel is not so much a genre as it is a force, "novelness," which he discusses in "From the Prehistory of Novelistic Discourse." Two essays, "Epic and Novel" and "Forms of Time and of the Chronotope in the Novel," deal with literary history in Bakhtin's own unorthodox way. In the final essay, he discusses literature and language in general, which he sees as stratified, constantly changing systems of subgenres, dialects, and fragmented "languages" in battle with one another.
Contains three of his early essays from the years following the Russian Revolution
The earliest major work of the great Russian philosopher M. M. Bakhtin
