Zolův román Rozvrat je často označován za jeden z nejpůsobivějších válečných románů ve francouzské literatuře. Ale redukovat tuto knihu jen na mistrovský popis bitevních polí by nebylo spravedlivé. Jedná se i o zamyšlení nad koncem jedné epochy, kde úpadek dekadentních elit by měl být nahrazen něčím lepším a spravedlivějším.
Příběh ženy, která bojovala za lidskou důstojnost.
Maghrebská dívka Lajla sní o sňatku z lásky, ale ten v jejím případě nepřichází v úvahu, přestože žije ve Francii. V jednadvaceti letech jí rodiče vyberou o patnáct let staršího muže - Maročana, kterého nikdy neviděla a s nímž dosud nepromluvila ani slovo. Otec jednoduše rozhodl, že právě s ním bude Lajla šťastná. Dívka se brání, snaží se narušit zažité tradice, utíká z domova, pokouší se o sebevraždu... vše marně. A další osud jí dává za pravdu. Manžel se projeví jako slaboch chorobně podléhající své matce, která udělá Lajle ze života peklo.
Camelie profumate: sono i fiori che accompagnano sempre Margherita Gautier e che diventano il perfetto simbolo di un personaggio mitico. Margherita: mantenuta del duca, amore impossibile di Armand, fragile donna malata e vittima dei suoi vizi, eppure misteriosamente forte. Un personaggio indimenticabile, che donò al suo giovanissimo autore (nel 1848, quando uscì la prima edizione, il figlio del grande Alexandre Dumas non aveva che ventiquattro anni) un successo clamoroso e ininterrotto, capace di superare i confini del tempo e dell’arte. L’autore stesso ne realizzò una versione teatrale; pochi anni dopo, Giuseppe Verdi saprà farne una trasposizione sublime, in musica, con La Traviata. Margherita Gautier, alias Violetta, è diventata così una figura a sé stante: un mito appunto, con il quale si sono confrontate dive come Eleonora Duse, Greta Garbo, Maria Callas.