Knihobot

Robert Waterman McChesney

    Rich Media, Poor Democracy : Communication Politics in Dubious Times
    Rich Media, Poor Democracy
    Problém médií : jak uvažovat o dnešních médiích
    • Práce McChesneyho je mimořádně důležitá a měla by být čtena se zájmem, zejména lidmi, kterým jde o svobodu a základní práva. Klade otázky, zda média slouží obecnému blahu nebo oligarchii, a zkoumá, jak mediální systém založený na velkých korporacích ovlivňuje demokratickou veřejnou sféru. V jeho dvou esejích, "Problém žurnalistiky" a "Jak přemýšlet o žurnalistice", se autor zaměřuje na politickou ekonomii médií, vztah žurnalistiky k demokratické praxi, propagandu, depolitizaci společnosti a roli inzerce v mediálním trhu. McChesney zkoumá vliv komercializace na kulturu a veřejnoprávní vysílání, přičemž jeho argumenty jsou podloženy dlouholetým výzkumem. Přináší kritiku degradace žurnalistiky, která je klíčová pro porozumění médiím dnešního světa. McChesney, profesor na Katedře komunikace na Illinoiské univerzitě, patří mezi přední kritiky médií ve Spojených státech a jeho díla se zabývají zásadními otázkami mediální politiky. Upozorňuje, že tradiční pohled na novináře jako hlídací psy demokracie je v současném neoliberálním prostředí problematický a vyžaduje důkladné přehodnocení.

      Problém médií : jak uvažovat o dnešních médiích
    • Rich Media, Poor Democracy

      • 436 stránek
      • 16 hodin čtení
      3,8(5)Ohodnotit

      First published to great acclaim in 2000, Rich Media, Poor Democracy is Robert W. McChesney's magnum opus. Called 'a rich, penetrating study' by Noam Chomsky, the book is a meticulously researched exposition of how media and communication empires are threatening effective democratic governance. McChesney lays out his vision for what a truly democratic society might look like, offering compelling suggestions for how the media can be reformed as part of a broader program of democratic renewal. This new edition includes a major new preface by McChesney.

      Rich Media, Poor Democracy
    • Winner of Harvard's Goldsmith Book Prize as well as the Kappa Tau Alpha Research Award, Rich Media, Poor Democracy destroys the assumption that a society drenched in commercial information "choices" is a democratic one. Robert McChesney, whom Marc Crispin Miller calls "the greatest of our media historians," maintains that the major beneficiaries of the so-called Information Age are no more than a handful of enormous corporations, and that this concentrated corporate control is disastrous for any notion of participatory democracy. In a book that Noam Chomsky hails as a "rich, penetrating study," McChesney combines historical sweep and unprecedented detail on current events as he chronicles the recent waves of media mergers and acquisitions, as well as the corrupt and secretive enactment of public policies surrounding the Internet, digital television, and public broadcasting. He also addresses the gradual and ominous adaptation of the First Amendment as a means of shielding corporate media power, and debunks the myth that the market compels media firms to "give the people what they want."

      Rich Media, Poor Democracy : Communication Politics in Dubious Times