Publikácia predstavuje predstavenie takej oblasti našich dejín, ktorá bola doteraz z rôznych príčin, vedome či podvedome, zanedbávaná, či mystifikovaná. Mnohí sa jej vyhýbali z dôvodu nemožnosti konzultovať pramene, niektorí z nezáujmu, iní ju považovali za zbytočnú. V publikácii má slovenská verejnosť možnosť nahliadnuť do svojej nedávnej histórie, vidieť a presvedčiť sa, že osudy slovenského národa neboli Svätej stolici ľahostajné.
Ústav dejín kresťanstva na Slovensku v spolupráci s vydavateľstvom LUC v
edícii LINEA RECTA BREVISSIMA predkladajú záujemcom stručnou, ale vedecky
dokumentovanou formou menej známe, kontroverzné, zamlčované a neraz falšované
historické témy a ich účelovo podmienené interpretácie, ktoré sa odrážajú na
súčasnom myslení mnohých a podmieňujú spoločenské dianie v našom národe a
štáte. Naším zámerom je priblížiť sa k historickej pravde. Lebo len pravda
naozaj oslobodzuje.
Súbor štúdií medzinárodného autorského zoskupenia historikov sa zaoberá
situáciou Katolíckej cirkvi v krajinách stredovýchodnej Európy počas
dvadsiatich rokov počínajúc bezprostredne povojnovým obdobím, ktoré bolo už
poznačené silným vplyvom komunistických strán a prvým prenasledovaním Cirkvi
za formujúcou sa železnou oponou, cez smutnoznáme päťdesiate roky v znamení
úplnej izolácie komunistických štátov a najtvrdšej perzekúcie umlčanej Cirkvi,
až po prvé kontakty a nasledujúce diplomatické rokovania, ktoré vstúpili do
dejín ako vatikánska východná politika. Kniha vychádza zo širokej porovnávacej
a interdisciplinárnej perspektívy, spájajúcej historicko-diplomatický a
historicko-teologický pohľad, a predstavuje konkrétne situácie, v akých sa
Katolícka cirkev nachádzala v rôznych štátoch stredovýchodnej Európy, ako aj
metódy a postupy diplomacie pápežov Pia XII., Jána XXIII. a Pavla VI. v
kontexte studenej vojny a rodiacej sa ostpolitiky. Významným aspektom
skúmaného obdobia sú svedectvá o prenasledovaní a mučeníctve, ktoré tu
ilustrujú napríklad prípady J. Mindszentyho, S. Wyszynského či J. Vojtaššáka.
Knihu v dvojjazyčnom taliansko-slovenskom prevedení vydáva Libreria Editrice
Vaticana s podporou Fakulty kánonického práva sv. Pia X v Benátkach a Spišskej
diecézy. Na realizácii spolupracovalo vydavateľstvo Post Scriptum.
Seit Jahrhunderten leben sie auf dem Gebiet Österreichs, dessen Geschicke sie, im Guten wie im Schlechten, teilten. Dennoch figurierten sie als eigenständige slowakische Minderheit weder im historischen Bewusstsein Österreichs noch auch in der Legislative und wurden bezeichnenderweise erst 1992, am Vorabend der Entstehung der Slowakischen Republik, als Volksgruppe anerkannt. Die Beiträge im Sammelband zeichnen ein anschauliches Bild der Lebenssituation der Slowaken in Österreich nach, ihre ins Mittelalter zurückreichende historische Entwicklung, die Besonderheiten ihrer Sprache und Identität. Sie zeigen die Geschichte ihrer Versuche, sich in schwierigen Umständen, ohne eigene Schulen und ohne Unterstützung der Staaten, in deren Grenzen sich ihr Heimatland Slowakei befand, ja vielfach mit deren offen ablehnender Haltung gegenüber der slowakischen Identität konfrontiert, mit bescheidenen Ressourcen eine eigene, häufig um die katholische Kirche oder um akademische Vereine aufgebaute institutionelle Struktur zu schaffen.
Lange Zeit begleitete den Heiligen Stuhl der Vorwurf des konservativen Legitimismus und der ablehnenden Haltung gegenüber den Veränderungen 1918/19. In Wirklichkeit nahm Benedikt XV., ein Papst der leonianischen Tradition und der strikten Unparteilichkeit, die staatliche Neuordnung auf den Trümmern Österreich-Ungarns zwar nicht ohne Sorgen, dennoch mit Offenheit an. Vor dem Hintergrund der grossen Umwälzungen und der sich gegenseitig durchkreuzenden nationalpolitischen Interessen der Zeit, in denen häufig auch Religion und Kirche als Schutzschilder angerufen wurden, zeichnet das Buch das Verhältnis der Benediktschen Diplomatie zur Slowakei nach und untersucht die zentralen kirchenpolitischen Aufgaben, die der Loslösungsprozess vom tausendjährigen Reich der Stephanskrone mit sich brachte, sowie deren Relevanz im Kontext der internationalen Beziehungen.
Auf der Grundlage neuer Archivquellen rekonstruiert das Buch die Vertreibung der Deutschen aus Mähren, dem östlichen Teil der böhmischen Länder, in den Jahren 1945-1947. Im Mittelpunkt des ersten Teiles stehen die sogenannten wilden Vertreibungen im Frühjahr und Sommer 1945. Im zweiten Teil werden die regulären Transporte nach Deutschland 1946, die nachfolgenden Kleintransporte sowie die allmähliche Reintegration der Deutschen in der tschechischen Gesellschaft dargestellt. Die Verfasserin zeichnet nicht nur politische und wirtschaftliche Entwicklungen nach, sondern hebt den «menschlichen Faktor», die Lebensbedingungen der Deutschen und die Haltung ihrer tschechischen Umgebung zum Vertreibungsgeschehen hervor. Besonderes Augenmerk wird dem Schicksal der deutschen Priester und Ordensleute und dem Los der deutschen Hitler-Gegner unterschiedlicher politischer Zugehörigkeit gewidmet.
Knižka obsahuje príspevky z rovnomenného vedeckého seminára v Nitre, venovaného jednej z kľúčových osobností nielen slovenských dejín 20. storočia, ale v istom zmysle aj jednej z kľúčových osobností historického povedomia slovenského národa vôbec. Útla knižka nemôže a nechce ponúknuť vyčerpávajúcu analýzu takej zásadnej témy, akou je historický zástoj Jozefa Tisu v slovenských dejinách, ale je príspevkom do diskusie predovšetkým o jednej osobitnej dimenzii Tisovej osobnosti o Tisovom kňazstve. Toto ťažisko vyplýva nielen zo špecifickej kompetencie väčšiny autorov cirkevných historikov, ale predovšetkým z objektívnej skutočnosti, že kňazstvo bolo nosným pilierom Tisovej identity, bez ktorého Tisovo konanie ťažko možno pochopiť. Z kňazstva čerpal Tiso aj orientačné zásady pre mravné konanie vo všetkých okolnostiach historického ľudského časopriestoru, a teda aj na riešenie sociálnych a politických otázok. Bolo to v duchu katolíckej sociálnej náuky, ale aj v logike slovenských dejín, charakterizovaných úzkou spätosťou kresťanskej a národnej identity slovenského národa. Tak Tisu napokon vnímali aj tí, ktorí ho na sklonku života súdili a odsúdili. Súdili a odsúdili ho predovšetkým ako kňaza a prezidenta, teda stelesnenie kresťanského zakorenenia národa a jeho túžby po vlastnom štáte, ktoré mali byť kriminalizované a navždy pochované.