Drobný, ale obsahem velice hutný spisek od Edith Stein v novém překladu, ve kterém autorka zdůrazňuje pokoj, který narozením Božího Dítěte přichází do lidských srdcí, je však vzdálena jakémukoli lacinému sentimentu, vždyť po svátku Narození Božího Syna následují svátky prvních mučedníků: „Tajemství Vtělení a tajemství zla spolu úzce souvisejí. (...) Před Dítětem v jesličkách se tříbí duchové.”
Terezie Benedikta od Kříže Knihy
Edita Steinová byla německá filozofka židovského původu, jejíž intelektuální cesta ji zavedla od víry jejích předků přes ateismus až k hlubokému zasvěcení římskokatolické církvi. Jako řeholnice v řádu karmelitánek se její život stal ztělesněním filozofického zkoumání pravdy a víry. Její dílo se zabývá hlubokými otázkami lidské existence a hledáním smyslu uprostřed utrpení. Stala se inspirací pro ty, kdo hledají propojení rozumu a duchovnosti.







Myšlenky a dopisy
- 22 stránek
- 1 hodina čtení
Texty sest. Sr. Teresia a Matre Dei z Karmelu v Kolíně nad Rýnem. Krátké texty velké karmelitánské světice moderní doby.
Brilantně a přitom vroucně napsaný životopis Terezie z Avily z pera Edity Steinové ukazuje niternou spřízněnost obou velkých žen církve. Edita Steinová se cítila být učednicí velké španělské světice. Jak říká v úvodu ke svému spisku, „rádi bychom si do dnešní doby odnesli něco z ducha této velké ženy, která ve století bitev a zmatků projevila neuvěřitelné zakladatelské úsilí. Ať nám ona sama dá požehnání, aby na tento malý portrét jejího života a působení dopadl alespoň některý z paprsků jejího ducha, jenž by se dotkl srdcí čtenářů“.
V srpnu roku 1916 obhájila Edita Steinová u Edmunda Husserla ve Frieiburgu im Breisgau svou disertační práci nazvanou K problému vcítění (Zum Problem der Einfuhlung), a to summa cum laude, a stala se poté soukromou asistentkou svého „mistra”. V této své prvotině se věnuje tématu, jež Husserl do té doby blíže nezkoumal, totiž tématu intersubjektivity. Východiskem Husslerovy fenomenologie byl subjekt a odpovídajícím metodickým postupem mu bylo „zření podstaty“, intuice. Přitom ovšem dosud nezkoumal, nakolik by se toto zření dalo zprostředkovat jinému subjektu - tedy i objektivně prověřit. Edita Steinová chtěla tuto tematiku zkoumat ve vztahu k problému vcítění do druhých subjektů. Její práce je ve 20. století jedním z prvních myšlenkových pokusů ukázat tělesnost druhého jako základ intersubjektivního rozumění.
Věda kříže. Studie o svatém Janu od Kříže
- 256 stránek
- 9 hodin čtení
Nejznámější dílo filosofky židovského původu, která po svém obrácení od ateismu ke křesťanství vstoupila k bosým karmelitkám. Jako duchovní dcera sv. Jana od Kříže začala psát studii o jeho nauce, přičemž si za své východisko zvolila tajemství kříže.
Kniha obsahuje výbor z myšlenek a meditací známé karmelitky, filozofky Edity Steinové, která byla pro svůj židovský původ zavražděna v Osvětimi nacisty a roku 1998 svatořečena. Tyto myšlenky nám představují její duchovní vývoj ústící až v mystický vztah ke Kristu a vedoucí k touze přinést smírnou oběť za záchranu Německa a na usmíření mezi židy a křesťany. Publikace je rovněž opatřena stručným životopisem Edity Steinové, který se zejména snaží nahlédnout do nitra této jedné z největších postav 20. století. [z německého originálu ... přeložil a životopis Edity Steinové napsal Vladimír Petkevič]
V přednáškách z let 1928 – 1932, které jsou zde shromážděny, rozvíjí Edita Steinová téma „žena“ z filosofického i praktického hlediska v idejích, jež byly v její době průkopnické. Otázky, jimiž se zde zabývá, se týkají politického zrovnoprávnění žen, specifické pedagogiky pro dívky, „ženské osobitosti“ v těle, duši a duchu a nových ženských životních konceptů, výkladu biblické rovnocennosti obou pohlaví a křesťanských životních modelů.
Cesty k vnitřnímu ztišení
- 70 stránek
- 3 hodiny čtení
Výbor uspořádal Vincent Aucante. Celým životem a dílem Edity Steinové se jako červená niť táhne hledání pravdy. Toto hledání dostalo skrze křest a setkání s Bohem svou jednoznačnou orientaci a smysl. Od univerzity v Göttingen po karmel v holandském Echtu se život i myšlení Edity Steinové vyznačoval niterností, která čerpá přímo z pramene veškeré spirituality, z Boha samého. Mystika, kterou nám nabízí Edita na svých cestách k vnitřnímu ztišení, je duchovní cestou přístupnou každému.
Edith Stein and Roman Ingarden, both students of Edmund Husserl, maintained an extensive correspondence from 1917 to 1938, comprising 162 letters, most published here for the first time. Their friendship, which spanned their adult lives, is illuminated through Stein's letters, chronicling her journey from student days to her conversion from Judaism to Catholicism, her professional life, and her choice to become a Carmelite nun in Cologne, adopting the name Teresa Benedicta of the Cross. The correspondence concludes in 1938, as the Nazi threat escalated in Eastern Europe, complicating communication across borders. Four years later, Stein was arrested by the Nazi SS in the Netherlands, transported to Auschwitz, and killed in the gas chambers, while Ingarden survived the war, continued his academic pursuits in Poland, and passed away in 1970. Although Ingarden's letters to Stein are lost, her letters provide insights into his life, intellectual development, and the editorial support she offered for his German publications. Translated by Dr. Hugh Candler Hunt, this premiere English edition offers a fascinating glimpse into Stein's life, showcasing her warmth, humor, and profound intellectual and spiritual depth. The volume includes 13 photos, a bibliography, and an index.
Life in a Jewish Family
- 548 stránek
- 20 hodin čtení
Edith Stein: Life in Jewish Family - The Collected Works of Edith Stein, Vol. One By Edith Stein, translated by Josephine Koeppel, OCD. Edith Stein's autobiography, with map and 11 pages of photos. This initial volume of the Collected Works offers, for the first time in English, Edith Stein's unabridged autobiography depicting herself as a child and a young adult. Her text breaks abruptly because the Gestapo arrested and deported her to Auschwitz in 1942. Edith Stein is one of the most significant German women of our century. At the age of twenty-five she became the first assistant to the founder of phenomenology, Edmund Husserl. She was much in demand as a writer-lecturer after her conversion from atheism to Catholicism. Later, as a Carmelite nun, she maintained her intellectual pursuits, until she died along with so many other Jewish people in the Holocaust. By making this story available in English, the Institute of Carmelite Studies provides an eye-witness account of persons and activities on the scene at the time when psychology and philosophy became separate disciplines. A preface, foreword, and afterword to Edith's text brings out many background details of the rich story she has left us. "A splendid translation, filled with a deep understanding of Edith Stein." - Cistercian Studies



