Knihobot

Stanislav Štěpáník

    Stanislav Štěpáník
    Školní výpravy do krajiny češtiny
    Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi
    Výuka češtiny mezi tradicí a inovací
    Cvičebnice výslovnosti češtiny nejen pro školní výuku
    Průvodce začínajícího češtináře
    • Průvodce začínajícího češtináře

      • 317 stránek
      • 12 hodin čtení
      4,4(12)Ohodnotit

      Počátky této práce byly položeny při řešení projektu Inovace studijního předmětu Didaktika českého jazyka, financovaného FRVŠ (č. 344/2012/F5/a; Šmejkalová & Štěpáník, 2012). Průvodce byl nejprve publikován v elektronické formě a sloužil jako učební i diskusní pomůcka studentům učitelství českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, později jsme však usoudili, že by bylo vhodné jej dále rozšířit a publikovat i knižně. Současná verze Průvodce začínajícího češtináře vznikla za finanční podpory Fondu vzdělávací politiky MŠMT v rámci projektu Program komplexní inovace pregraduální přípravy učitelů na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a má svou paralelu v elektronickém kurzu umístěném v prostředí LMS Moodle.

      Průvodce začínajícího češtináře
    • Cílem publikace je poskytnout podporu pro výuku zvukové stránky jazyka a ke kultivaci mluveného projevu. Cvičebnice obsahuje stručné teoretické výklady, upozorňuje na problémová místa české výslovnosti a na příkladech ukazuje správnou i chybnou výslovnost. Jde o první publikaci tohoto typu na českém trhu, která je jedinečná především díky svému praktickému pojetí.

      Cvičebnice výslovnosti češtiny nejen pro školní výuku
    • Výuka češtiny mezi tradicí a inovací

      • 328 stránek
      • 12 hodin čtení
      4,0(1)Ohodnotit

      Odborná monografie Mezi tradicí a inovací ve výuce češtiny analyzuje minulost a současnost a navrhuje budoucnost výuky mateřského jazyka v české základní škole. Díky výzkumu reálné vyučovací praxe je ojedinělým zdrojem pohledu na kvalitu současného vzdělávání v českém jazyce na 1. i 2. stupni ZŠ. Její význam spočívá v tom, že zkoumá procesy ve výuce a navrhuje jejich zlepšení, čímž jde k jádru problémů výuky češtiny a také k podstatě pohybu na ose mezi tradicí a inovací v pedagogické praxi. Svým zaměřením na kvalitu výuky monografie zapadá do proudu jak současné transdisciplinární didaktiky, tak samého středu myšlení v oborové didaktice češtiny.

      Výuka češtiny mezi tradicí a inovací
    • Monografie představuje v naší lingvodidaktické produkci unikátní počin, neboť spojením odborníků na didaktiku mateřštiny z České republiky, ze Slovenska a z Polska – tří zemí jazykově, historicky, kulturně i sociálně blízkých – dává možnost pozoruhodného kontrastivního pohledu na hlavní téma publikace, totiž vztah jazyka a komunikace. Jeho řešení se jeví z pohledu výuky zmíněných jazyků i širšího mezinárodního pohledu jako zcela stěžejní při utváření učebního prostředí výuky mateřštiny, zkoumání a zlepšování její kvality a především zavádění jakýchkoli inovací. V česko-slovensko-polském prostředí monografie představuje práci, která se danému problému věnuje skutečně komplexně a do hloubky. Jako základní východisko z problémů, s nimiž se výuka češtiny, slovenštiny i polštiny v daných zemích potýká, autoři předkládají systémový komunikačně-funkční přístup, jehož souhrnnou elaboraci čtenář v publikaci nalezne.

      Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi
    • Praktická příručka Školní výpravy do krajiny češtiny představuje ucelenou koncepci výuky českého jazyka pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií, která akcentuje komunikační a kognitivní cíle a zohledňuje aktuální vzdělávací kontexty. Kniha obsahuje nejen teoretický základ, ale především detailně popsané návrhy konkrétních výukových realizací výchozích principů. Právě praktičnost příručky a její průvodcovský styl myšlením češtináře jistě bude to, co na ní oceníte nejvíce.

      Školní výpravy do krajiny češtiny