Autor – historik umění, profesor na univerzitě v Chicagu – se v knize zabývá tím, jak výtvarné umění působí na naše city. Vychází z výpovědí současných návštěvníků muzeí a galerií – laiků i odborníků –, sleduje jejich přístup k uměleckým dílům z různých historických období a z rozboru získaných poznatků vyvozuje obecnější závěry o tom, jakou roli hrají emoce v dnešní době nejen v přístupu k umění, ale i v mezilidských vztazích. Autor postihuje také historický vývoj citového vnímání uměleckých děl, který samozřejmě výrazně ovlivňuje i skutečnost, že někteří umělci upadají časem v zapomnění a jiní, jejichž dílo v době svého vzniku nedosáhlo většího ohlasu, jsou naopak mnohem více oceňováni s odstupem třeba několika století.
James Elkins Pořadí knih
James Elkins se zaměřuje na uměleckou historii a kritiku, zkoumá současné umění a jeho teorie. Jeho práce často propojuje akademický výzkum s hlubším pochopením uměleckých procesů. Elkins se zajímá o to, jak umění ovlivňuje naše vnímání světa a jaké jsou teoretické rámce pro jeho interpretaci. Jeho přístup je analytický a snaží se odhalit skryté významy v uměleckých dílech.







- 2007
- 2005
Druhé a doplněné vydání na knižním trhu velmi úspěšné antologie překladů knižních a časopiseckých studií a esejů angloamerických autorů o proměnách interpretačního rámce výtvarného artefaktu a o distanci současných badatelů od klasického pojetí kunsthistorie. Studie C. Owense Reprezentace, přivlastnění a moc, W. Davise Symboly v dějinách a jejich znovuobjevování, D. Summerse Reálná metafora: pokus o novou definici konceptuálního zobrazení a dále studie autorů Podra, Baxandalla, Dunninga, Moxeye, Brysona, publikované v prvním vydání knihy, jsou v druhém vydání doplněny o texty Leo Steinberga Objektivita a mizející já, Richarda Brillianta Můj Laocoon, Jamese Elkinse Objekt civí zpět a Alexe Pottse Skulpturální imaginace. Překlady uvádí podstatně rozšířená a doplněná úvodní stať editora Ladislava Kesnera Teorie, vizuální zobrazení a dějiny umění.