Když Langston Hughes vydal v roce 1926 svou první sbírku veršů Unavené blues, byl označen za prvního jazzového básníka. Když roku 1961 vyšla jeho sbírka Zeptej se maminky (Ask Your Mama), nesla podtitul „12 nálad pro jazz“ a k recitaci jejích veršů byl přímo po stranách textu předepsán jazzový doprovod. Jazzová forma Hughesových veršů souvisí těsně s jeho myšlenkami. V jeho díle se vždycky projevuje vřelý zájem o život těch, o nichž v básni Na vysvětlenou naší doby říká: „Lidé bez titulů před jménem / po celém světě / se zvedají a začínají odmlouvat lidem, kterým se říká pane.“ Je to zájem o nejprostší lidské starosti a radosti, ale i aktivní zájem o základní děje epochy...
Langston Hughes Knihy
Langston Hughes byl americký básník, sociální aktivista, prozaik, dramatik, povídkář a fejetonista. Byl jedním z prvních inovátorů tehdy nového literárního umění jazzové poezie. Hughes je nejlépe známý svou prací během harlemské renesance. Slavně napsal o tomto období, že „Harlem byl v módě.“







Výbor podává průřez poesií předního básníka současné Ameriky (nar. r. 1902) - od jeho rané lyriky, vyjadřující smutek a zoufalství nad těžkým postavením černochů v USA, až po revoluční verše, v nichž „pěvec utrpení a živelnosti černého lidu“ vyslovil svůj vášnivý protest proti rasové diskriminaci i touhu po vybudování nové Ameriky, kde člověk nebude drcen člověkem a kde všem se dostane opravdové svobody. Z originálů The Weary Blues, Fine Clothes to the Jew, The Dream Keeper and Other Poems, A New Song, Shakespeare in Harlem, Jim Crow's Last Stand, Fields of Wonder, One-Way Ticket, Montage of a Dream Deferred.
Soubor dvanácti povídek a črt. Tématem příběhů je zachycení rasových předsudků a nadřazenosti bílých proti černošskému obyvatelstvu USA (povídky Černý otrok, To jsou moje blues, Chudák černoch, Matka a dítě, Dítě s rudými vlásky); obraz ponižujícího postavení černochů, kteří jsou připouštěni jen k nejméně kvalifikovaným pracím (Pejsek, Berry, Jednou o Štědrém večeru, Nestydatá Cora), ukazuje jak rasové předsudky vedou slabé povahy až k zapírání svého černošského původu (Setkání): a jak se rasová předpojatost stupňuje až v teror proti černošskému obyvatelstvu (Doma, Otec a syn).
Příběh o životě dětí v rodině na Haiti, která tehdy byla chudá jako dnes, ale více plná naděje a hrdosti na černošský stát. Napsali dva černošští básníci, kteří na Haiti působili jako učitelé.
Dobová anotace: L. Hughes je jedním z největších básníků amerických a jedním z největších básníků černošských. Českému čtenáři není autorem neznámým. V době mezi dvěma válkami byly u nás často překládány jeho básně o těžkém a smutném postavení černochů v USA, básně, připomínající černošskou hudbu a tanec. Jako charakterní básník nemohl zůstat H. pouhým jazzovým zpěvákem v poesii; poznání SSSR a neustávající pronásledování jeho černých bratří v USA učinily z něho vášnivého bojovníka za svobodu jeho lidu i básníka revoluce. Přítomný výběr přináší ukázky z celé jeho tvorby, nejen tedy nostalgické básně z dob jeho mládí, ale i ukázky jeho mužné poesie bojovné, v níž strhává pozlátko t. zv. americké svobody a ukazuje ji v pravé její podobě a v níž volá po nové Americe, kde člověk opravdu nebude drcen člověkem, ale kde každý bude svoboden.
This volume brings together a collection of texts translated by Longston Hughes. It contains his translations of work by the Spanish poet/playwright Federico Garcia Lorca, Afro-Cuban poet Nicolas Guillen and Haitian writer Jacques Roumain.
The Sweet Flypaper of Life
- 108 stránek
- 4 hodiny čtení
The Sweet Flypaper of Life is a 'poem' about ordinary people, about teenagers around a jukebox, about children at an open fire hydrant, about riding the subway alone at night, about picket lines and artist work spaces. This collaboration between artist Roy DeCarava and writer Langston Hughes honors in words and pictures what the authors saw, knew, and felt deeply about life in their city. Hughes's description of Harlem in the late 1940s and early 1950s is seen through the eyes of one grandmother, Sister Mary Bradley. We experience the sights and sounds of Harlem, expressed here through Hughes's prose. In 1952 DeCarava became the first African American photographer to win a John Simon Guggenheim Memorial Fellowship. The one-year grant enabled DeCarava to focus full time on the photography he had been creating since the mid-1940s and to complete a project that would eventually result in The Sweet Flypaper of Life. DeCarava compiled a set of images from which Hughes chose 141 and adeptly supplied a fictive narration, reflecting on life in that city-within-a-city. This fourth printing, the Heritage Edition, is the first authorized English-language edition since 1983 and includes an afterword by Sherry Turner DeCarava tracing the history of this book
The Weary Blues
- 96 stránek
- 4 hodiny čtení
Immediately celebrated as a tour de force upon its release, Langston Hughes's first published collection of poems still offers a powerful reflection of the Black experience. From "The Weary Blues" to "Dream Variation," Hughes writes clearly and colorfully, and his words remain prophetic.
Vintage Hughes
- 208 stránek
- 8 hodin čtení
Langston Hughes, a pivotal figure of the Harlem Renaissance, is celebrated for his exceptional poetry and vibrant storytelling. His work captures the essence of African American culture and experiences during the 1920s and 1930s, showcasing his ability to blend artistic expression with social commentary. Hughes's contributions have had a lasting impact on literature and continue to resonate with readers today.
Poetry for Young People: Langston Hughes (100th Anniversary Edition)
- 60 stránek
- 3 hodiny čtení
Celebrate 100 years of Langston Hughes's powerful poetry. A Coretta Scott King Honor Award recipient, Poetry for Young People: Langston Hughes includes 26 of the poet's most influential pieces, including: "Mother to Son"; "My People"; "Words Like Freedom"; "I, Too"; and "The Negro Speaks of Rivers"--Hughes's first published piece, which was originally released in June 1921. This collection is curated and annotated by Arnold Rampersad and David Roessel, two leading poetry experts. It also features gallery-quality art by Benny Andrews and a new foreword by Renée Watson, a Newbery Honor Award recipient and founder of the I, Too Arts Collective.