Již potřetí vyhlásil časopis Svět a divadlo soutěž o CENU FERDINANDA VAŇKA, které se zúčastnili redakcí oslovení evropští dramatici se zadáním napsat původní krátkou hru na politické téma, tzv. HRU NA POLITIKU. Texty, knižně vydané v této publikaci, poslalo 12 autorů z Čech, Maďarska, Německa, Norska, Polska, Rakouska, Ruska a Slovenska. (Částečně přeloženo z norštiny, polštiny, maďarštiny, němčiny a ruštiny.)
Michał Walczak Knihy



Čtyři polské hry
- 184 stránek
- 7 hodin čtení
Výběr čtyř polských her představuje (současnou) dramatickou tvorbu renomovaných i u nás dosud neznámých autorů. Ukazuje některé tendence současné ceněné polské dramatiky, která se kriticky a neotřele vyrovnává především s polskou identitou, pamětí a současností; přinášíme je v překladech Báry Gregorové (Masłowská), Jiřího Vondráčka (Walczak) a Lukáše Jiřičky (Kajzar, Sikorska-Miszczuk). Helmut Kajzar napsal operní libreto Další díl již v roce 1974, ale nejen netradiční forma jakou vykresluje obraz tehdejšího světa západního Německa ho řadí k současným dramatiků. Małgorzata Sikorska-Miszczuk ve Smrti Člověka-Veverky (2006) staví nekonvenční dramatickou skladbu na příběhu německé Frakce rudé armády. Známá prozaička Dorota Masłowská je zde zastoupena svým druhým dramatickým textem Mezi náma dobrý (2008), který je kritickým a sarkastickým obrazem současného Polska jeho paměti a Poláku, kteří Poláky být nechtějí. Michał Walczak není českému divákovi a čtenáři neznámý a jeho nejnovější hra Amazonie (2009), dosud v Polskou nepublikovaná, na zdánlivě tradičním dramatickém půdorysu poskytuje vtipný a kousavý obraz hledání polské identity u mladé generace. Výběr doplňuje doslov polských teatrologů Małgorzaty Sugiery a Mateusze Borowského, který hry zasazuje do širšího historického a kritického kontextu.
Najlepszy polski kabaret nagrodzony „Wdechami” za Wydarzenie Roku 2013! „Pożar w burdelu” to artyści związani początkowo z Chłodną 25, następnie z Barem Studio, Teatrem Warszawy i Nowym Teatrem. Pod kierownictwem Michała Walczaka i Maksa Łubieńskiego stworzyli szaloną BurdelTrupę, pokazując życie miasta w krzywym zwierciadle. Książka to scenariusz teatralny. Warszawa 1944. Wiesław przedostaje się przez tunel czasoprzestrzenny do Warszawy 2013, by sprowadzić posiłki dla powstańców. Idzie w miasto, werbując hipsterów. Kobiety za nim szaleją, Wiesław jest oczarowany Anią z Polski, tajemniczą Charlotte i Podpalaczem Tęczy. HGW proponuje mu objęcie Biura Kultury. Czy Wiesław poderwie hipsterów? Czy Ania z Polski wyleczy się z Ryana Goslinga? Czy HGW wygra referendum? Międzywojenna komedia omyłek.