Knihobot

Jacques Derrida

    15. červenec 1930 – 8. říjen 2004

    Jacques Derrida, zakladatel „dekonstrukce“, nabídl způsob kritiky literárních a filozofických textů i politických institucí. Jeho myšlenky, ačkoliv se sám Derrida někdy vyjadřoval lítost nad osudem slova „dekonstrukce“, si získaly široký ohlas ve filozofii, literární kritice, umění, architektuře i politické teorii. Dekonstrukce spočívá v pokusu znovu promyslet rozdíl, který rozděluje sebereflexi, ale především usiluje o prevenci nejhoršího násilí a snahu o spravedlnost. Tato snaha je neúnavná, protože spravedlnost je podle něj nedosažitelná.

    Jacques Derrida
    Víra a vědění ; Století a odpuštění : (rozhovor Michela Wieworky s Jacquesem Derridou)
    Naučiť sa konečne žiť
    Velkorysost. Umění obdarovat
    Tradice vědy a skrývání smyslu
    Texty k dekonstrukci: Práce z let 1967-72
    Co přinese zítřek?
    • Co přinese zítřek?

      • 285 stránek
      • 10 hodin čtení
      4,2(5)Ohodnotit

      Kniha obsahuje rozhovor historičky a psychoanalytičky Elisabeth Roudinesco s filosofem Jacquesem Derridou. V osmi kapitolách se postupně dostává pozornosti různým charakteristickým znakům dnešního světa. Mimo jiné tématu imigrace, rodiny, svobody, homosexuality, revoluce po zhroucení komunistických režimů, formám současného a budoucího antisemitismu a trestu smrti. Část rozhovoru je věnována i vzpomínkám na významné postavy francouzské intelektuální scény (Foucault, Althusser, Lacan) či intelektuálnímu dědictví sedmdesátých let. ... celý text

      Co přinese zítřek?
    • Komentář k Husserlovu "Původu geometrie". Podrobný rozbor této úvahy, která se zařazuje mezi dodatky ke "Krizi evropských věd", je věnován především problémům sedimentace smyslu, různých stupňů ideality a teleologie historického rozumu ve vztahu k možnosti ustavení přísné vědy. Derrida zde překvapivě vystupuje jako obhájce některých Husserlových základních tezí proti kritice vznesené W. Biemelem či M. Merleau-Pontym.

      Tradice vědy a skrývání smyslu
    • Publikace, jež vyšla k 220. výročí založení Společnosti vlasteneckých přátel umění, předchůdkyně Národní galerie v Praze, je souborem esejů představujících jakousi autobiografii Národní galerie v Praze, jejíž existence je mimo jiné založená na aktu velkorysých gest dávání a sdílení. Eseje vzdávají hold otcům zakladatelům, jednotlivým donátorům a institucím, umělcům a sběratelům, kteří galerijním sbírkám poskytli ničím nepodmíněný dar či dočasnou výpůjčku, provedli směnu nebo galerijním sbírkám – od starých mistrů přes grafiku a kresbu, umění Asie a Afriky až po umění 19. století a moderní a současné umění včetně architektury – a návštěvníkům prospěli jakýmkoli jiným způsobem. Kniha zahrnuje také texty věnované historii sběratelství a formativní roli štědrosti a velkorysosti v procesu vzniku sbírkových institucí. Komplexní obrázek dokreslují výňatky z filozofických, literárních a básnických děl, které problematiku velkorysosti zasazují do širších ideových souvislostí.

      Velkorysost. Umění obdarovat
    • Naučiť sa konečne žiť

      • 56 stránek
      • 2 hodiny čtení
      4,0(14)Ohodnotit

      Rozhovor Jeana Birnbauma s filozofom Jacquesom Derridom uverejnený v denníku Le Monde v predvečer jeho smrti. Je to úvaha o živote a smrti, inšpirovaná myšlienkami Imre Kertézsa v jeho eseji Kadiš. „Naučiť sa žiť“ – hovorí Derrida – to znamená dozrievať, učiť druhých aj seba samých, čo môže vyznievať ako hrozba (budem tvoriť, utvárať, formovať), najmä ak to nehovorí iba na adresu človeka, jednotlivca, či ľudstva, ale celej Európy, majúc pritom na mysli jej globalizáciu, ale inakšiu, inak uplatňujúcu princíp suverenity, politických zásad, aj medzinárodného práva – inú Európu, disponujúcu skutočnou vojenskou silou, nezávislou na NATO a Spojených štátoch a slúžiacou potrebám inej, ozdravenej OSN.

      Naučiť sa konečne žiť
    • Dva Derridovy příbuzné texty o náboženství a odpuštění umisťují současné myšlení do kontextu doby, charakterizované dvěma hlavními jevy. Prvním je „návrat náboženství“, zahrnující náboženské války, fundamentalismus a střet civilizací, ale také moderní projevy náboženství, jako jsou dalajlámova televizní diplomacie a papežovy cesty. Druhým fenoménem je „globalatinizace“, což je aliance mezi tele-technovědeckým kapitalismem a křesťanstvím jakožto zkušeností smrti boha. Tato dualita zahrnuje víru a tradicionalismus na jedné straně a vědění, sekularizaci a demokracii na straně druhé. Kniha se ptá, zda můžeme odmítat globalatinizaci a zároveň věřit v demokracii jako univerzální model. Jak můžeme myslet univerzalitu, která by nebyla pro druhého formou zla? Je dekonstrukce pokračovatelem Kantova projektu osvícenství? Derrida se snaží uchopit přítomnost jako filosof, religionista a teoretik demokracie, přičemž usiluje o myšlení celkovosti, globálnosti a univerzálnosti, avšak s respektem a odpovědností vůči druhému, předcházející sobě samému.

      Víra a vědění ; Století a odpuštění : (rozhovor Michela Wieworky s Jacquesem Derridou)
    • Čtyři studie francouzského filozofa. Dvě z nich jsou věnovány rozboru díla dvou autorů, s nimiž se mohl český čtenář seznámit v překladech: E. Lévinase a M. Foucaulta, další dvě jsou věnované Husserlovi a J. Roussettovi.

      Násilí a metafyzika