Knihobot

Alberto Moravia

  • Alberto Moravia
  • Pseudo
28. listopad 1907 – 26. září 1990

Alberto Moravia [morávja], vlastním jménem Alberto Pincherle, (28. listopadu 1907 Řím, Itálie – 26. září 1990 Řím), byl italský spisovatel, novinář a literární kritik. Byl významným představitelem italského literárního neorealismu.

Alberto Moravia
Voyeur, aneb, Muž, který se dívá
Lhostejní
Římanka
Světla Říma
Římské povídky
Přežít vlastní smrt. 1934
  • Přežít vlastní smrt. 1934

    • 223 stránek
    • 8 hodin čtení
    4,7(267)Ohodnotit

    Lucio, mladý spisovatel a překladatel Heinricha von Kleista, cítí v sobě blíže neurčené zoufalství a marnost; uvažuje dokonce o sebevraždě. V letovisku na Capri se seznámí s Němkou Beate, manželkou nacisty, jakousi ženou dvou tváří: její chladnou podobu Lucio platonicky zbožňuje, tou erotickou se nechá svádět. Tento vztah, stále kolísající mezi skutečností a snem, mezi láskou a smrtí, hrdina popisuje, analyzuje a řeší až do konečné tragédie. Podstatnou roli hraje také doba děje: rok 1934, kdy v Itálii vládne fašismus a v Německu právě probíhá dramatická noc dlouhých nožů. Komorní psychologicko-filozofický román je plný psychoanalytických úvah, literárních reminiscencí i zvláštních absurdních situací, do nichž je čtenář obratně vtahován, aby se stal jejich zaujatým pozorovatelem či překvapeným účastníkem.

    Přežít vlastní smrt. 1934
  • Šest desítek povídek význačného italského neorealisty vypráví s humornou účastí o všedních i podivných osudech římských maloměšťáčků, řemeslníčků, drobných spekulantů a vyšinutých existencí, vegetujících na okraji společnosti. Několik těchto povídek bylo zpracováno filmově.

    Římské povídky
  • Rodné město Řím, jeho život a obyvatelé, drobní každodenní lidé, poskytli dnes nejúspěšnějšímu z italských spisovatelů látku k dlouhé řadě povídek, z nichž je tu čtenáři předkládán výběr. Stejně jako autorovy velké romány i jeho povídky upoutají vyprávěčským uměním, hlubokou analýzou psychologických a citových stavů hrdinů i věrnou kresbou prostředí a rozmanitých pramenů, z nichž prýští lidské radosti i strasti.

    Světla Říma
  • Román, jehož hrdinkou a vypravěčkou je žena, prostitutka Adriana, která se navzdory absurdní životní situaci rozhodne mít a vychovat dítě, jehož otec je vrah.

    Římanka
  • Hned první stránky románu Lhostejní nás ex abrupto uvádějí do prostředí a děje: vstupujeme do salónu honosné buržoazní vily někde v Římě, kde spolu konverzují matka Mariagrazia, stará, snobská, zmalovaná a omezená ženština, její milenec Leo, vychytralý a cynický obchodník hrající sina zachránce rodiny, dcera Karla a syn Michal, útrpně prožívající stále stejně plynoucí dny a pociťující lhostejnost vůči všemu okolo. Později se ke společnosti přidává ještě matčina přítelkyně Líza, bývalá Leonova milenka, na kterou Mariagrazia chorobně žárlí. Onoho večera se začínají sbíhat nitky dlouhodobých strategií a tužeb jednotlivých postav.

    Lhostejní
  • Příběh filmového scénáristy Rica je groteskním podobenstvím o konfliktu mezi sexuálním pudem a rozumem, mezi ušlápnutím a touhou po moci. Tu zde symbolizuje snaha režírovat vlastní film. Z červené knihovny, z obligátní volby mezi postavou továrníka nebo hrdiny filmového světa, si, Moravia vypůjčuje možnost druhou, aby ji využil pro vtipné proměny scénáře „revolučního“ filmu a komediální situace z filmařského prostředí. Zkarikované postavy a děj plný komických scén jsou očividně založeny na hlubokých znalostech psychoanalýzy. Navíc autor provokativně využil záměnu známou z primitivních náboženství, v nichž se bohové personifikují do zvířat a předmětů. Člověk neumí milovat abstraktní pojmy, a proto převádí svou lásku na konkrétní objekt, který pojem představuje. A tak za abstraktní a obtížně představitelný sexuální pud Moravia v příběhu dosadil konkrétní a velice dobře představitelnou část lidského těla: penis. Autorovi se tím otevřela možnost vytvářet dialogy plné humoru a břitkého sarkasmu, v nichž odráží konflikty mezi volní a etickou stránkou života a jeho pudovým základem, a to do takové hloubky, jaká v krásné literatuře nemá obdoby.... celý text

    Já + On
  • Román z prostředí Itálie, který realisticky zobrazuje sociální problémy padesátých let. Nekompromisní umělec Riccardo přijme navzdory svému přesvědčení lépe placenou práci scénáristy filmů, za které by se dříve styděl, přestože se touží věnovat psaní dramat. To vše dělá proto, aby své manželce Emilii splnil sen a pořídil jí vlastní domácnost. Od chvíle, kdy Riccardo práci přijme, se mu Emilie začne odcizovat, až nakonec úplně ztratí její respekt. Ze strany své ženy cítí hluboké pohrdání, které si však vůbec nedokáže vysvětlit a stále si klade otázku proč? Přeložila a doslovem opatřila Eva Ruxová První vydání

    Pohrdání
  • Román je autorovou odpovědí na otázku, jak se inteligentní a zdánlivě slušný člověk mohl stát fašistou. Příběh muže, který se po otřesném zážitku v dětství, bojí, že není normální, a snaží se za každou cenu být jako ostatní, zapadnout. Od značky cigaret po výběr nevěsty se takúzkostlivě drží průměru, až je opět nenormální, protože to, co většina dělá přirozeně, on činí jen s těžkým přemáháním. A stejným způsobem se z něj stává aktivní fašista.

    Konformista
  • Marné ctižádosti

    • 458 stránek
    • 17 hodin čtení
    3,9(33)Ohodnotit

    Sociálně kritický román z prostředí italské buržoazie dvacátých let.

    Marné ctižádosti