Knihobot

Petr Pavel

    Ve spánku sluncem jsi voněl
    Básně IV.
    Andělům víno
    Eféb směje se mezi jinými slovy
    Nic na sobě nemít
    Ucítíš slanou chuť a potom vůni hermelínu
    • 2024

      Básně III. - Trojlodí

      • 308 stránek
      • 11 hodin čtení

      Třetí svazek Díla Pavla Petra s názvem Trojlodí shrnuje pět jeho básnických knih vydaných v letech 1996-2001: Trojlodí Jakuba, Za svítání Morava, Andělům víno, Srdéčko skonči, Javor mrazu javor.

      Básně III. - Trojlodí
    • 2022

      Básně IV.

      • 456 stránek
      • 16 hodin čtení
      4,5(2)Ohodnotit

      Čtvrtý svazek Díla Pavla Petra s názvem Básně / Elegie shrnuje celek jeho básnických elegií. Od roku 2001 do roku 2020 psal Pavel Petr jednu souvislou básnickou skladbu, postupem času rozdělenou a vydanou v sedmi samostatných knihách v různých nakladatelstvích. Jednotlivé knihy vycházely ve stejné grafické úpravě, kterou původně pro edici knih poesie nakladatelství Petrov vytvořil Bedřich Vémola s použitím písma Týfova antikva. Do celku elegií patří ještě dvě jednostránkové elegie, knižně dosud nepublikované – Římská jedna a Římská dvě. Ty završují počet devíti elegií, tvořících celek.

      Básně IV.
    • 2020

      Eféb směje se mezi jinými slovy

      • 44 stránek
      • 2 hodiny čtení
      4,7(3)Ohodnotit

      Elegie Pavla Petra tvoří básnický celek, který svým pojetím, šíří a rozmanitostí nemá v současné české poezii podobnost. Sedm elegií, sedm básnických knih, sedm cest na jih, na řecký ostrov přes moře na dosah od Afriky. Každá z těch knih je jiná, pracuje s jinými výrazovými prostředky, jiným rytmem, jinými obrazy. Sedmá, závěrečná kniha cyklu – Eféb směje se mezi jinými slovy – přináší verše mimořádně kondenzované, sevřené, melodicky i rytmicky pevné. Přes mimořádnou vizuální a obrazovou konkrétnost dochází zde básník vyznění často zobecňujícího a shrnujícího. Jako by sbírka nejen něco jedinečného vyslovovala, ale současně i sumarizovala. Texty jsou často krátké, třeba jen šest, sedm veršů, přesto jsou doslova nabity významy. Stěží bychom pro tuto mimořádnou Petrovu sbírku hledali v současné české poezii obdobu. (JAN ŠULC)

      Eféb směje se mezi jinými slovy
    • 2017

      Učebnice představuje stěžejní instituty závazkového práva včetně některých procesních aspektů. Text je bohatě doplněn judikaturou a mnoha příklady. Druhý díl obsahuje zvláštní část závazkového práva, nejdůležitější smluvní typy a závazky z deliktů a z jiných právních důvodů.

      Základy závazkového práva 2. díl
    • 2017

      Vlastnictví bytů – kondominium

      • 144 stránek
      • 6 hodin čtení
      3,0(1)Ohodnotit

      Bydlení je základní lidskou potřebou, jejíž uspokojování hraje klíčovou roli ve formování osobnosti. Právo na bydlení, součást práva na ochranu přiměřené životní úrovně, je základním lidským právem. V České republice existuje podle Sčítání lidu z roku 2011 téměř 4,8 milionu bytů, z nichž téměř dva miliony jsou jednotkami podle zrušeného bytového zákona a občanského zákoníku, což činí 42 % všech bytů. Tato skutečnost činí problematiku vlastnictví bytů zásadním právním tématem. Publikace zkoumá vývoj vlastnictví bytů, definuje pojem kondominium a shrnuje vztah mezi vlastnictvím bytů a superficiálními zásadami. Autor se zabývá dvojkolejností jednotek a vznikem bytového spoluvlastnictví v rámci práva stavby. Dále se podívá na zahraniční právní úpravy vlastnictví bytů v několika evropských zemích a také na privatizaci bytového fondu. Pozornost je věnována přechodným ustanovením zákoníku. Vlastnictví bytů je celospolečenské téma, ovlivněné i mimoprávními aspekty, které autor analyzuje a zkoumá jejich vliv na právní úpravu. Publikace není komentářem k jednotlivým ustanovením, ale nabízí komparativní rámec pro lepší porozumění problematice.

      Vlastnictví bytů – kondominium
    • 2016

      Nové právo k povrchu

      • 128 stránek
      • 5 hodin čtení

      Středobodem zájmu autora je problematika věcněprávních změn souvisejících se znovuzavedením superficiální zásady, jež byla v našem právním řádu známa do doby účinnosti středního kodexu. Autor se snaží nalézt odpověď, zda renesanci superficiální zásady lze označit za změnu k lepšímu nebo ne. Odborná veřejnost totiž není jednotná v otázce sympatií k návratu superficiálního principu. Problematika práva k povrchu je zajímavá i z hlediska mezinárodního srovnání. Česká republika a Slovensko, spolu s Lotyšskem patřily mezi jediné evropské země, jejichž právní řády neznaly superficiální zásadu. Aktuální dění na Slovensku dokonce směřuje k zachování právního diskurzu. Kniha je doplněna o řadu zahraničních příkladů a judikátů z oblasti Rakouska, Německa a Polska. Práce je pozoruhodná také rozsáhlou bibliografií čítající téměř dvě stě odkazů. Spolu s reinkarnací superficiální zásady přichází na přetřes řada zapomenutých institutů a nutí k precizaci některých právních dogmat. Za všechny lze zmínit přestavek, superaedifikáty či z architektury známé prampouchy. Práce se dotýká také odrazu superficiální zásady – práva stavby. Autor nepomíjí ani konotace na bytové spoluvlastnictví. Publikace je určena především právním teoretikům a studentům právnických fakult, ale své uplatnění nalezne také v knihovnách advokátů specializujících se na právo nemovitostí.

      Nové právo k povrchu
    • 2016

      Jediná vteřina dokáže obrátit svět vzhůru nohama. Změní vám vše od základu. Osmnáctiletý mladík Dominik Skořepa o tom ví své. Dlouhé hodiny by vám o tom mohl vyprávět. byl plný energie, hrával hokej. Ale... Jednoho červencového dne cestou na trénink do Mladé Boleslavi do jejich auta, které řídil jeho tatínek Pavel, narazil kamion. Ve voze byl i Dominikův malý bráška David. Nejhůř ale dopadl právě Dominik. Vrtulník ho přepravil do motolské nemocnice. V tu chvíli byl sice ochrnutý, aůle při plném vědomí. Všechno vnímal. A věřil, že je to jen přechodný jev a zlý sen.

      Nejtěžší zápas Dominika Skořepy
    • 2016
    • 2016

      Šestá rozsáhlá skladba básníka Pavla Petra – lyrického solitéra, který se vyznačuje výrazným až antickým rétorickým gestem, monumentální obrazností a panoramatickým kulturním záběrem, jak o něm píše literární historik Miroslav Zelinský. Současně v související grafické úpravě s knihou v českém jazyce vychází anglický překlad Sylvie Ficové, který je doprovázený kresbami slovenského malíře Andreje Dúbravského.

      Nic na sobě nemít