Knihobot

Maria Kuncewiczowa

    Maria Kuncewiczowa byla polská autorka, jejíž romány se hluboce noří do psychologie postav. Její nejznámější dílo, považované za klíčové dílo meziválečné polské prózy, proslulo svým pronikavým zkoumáním vnitřních světů postav. Kuncewiczowa se věnovala literární kritice i tvorbě, zanechala stopu nejen v beletrii, ale i v překladu a popularizaci polské literatury v zahraničí. Její styl je charakteristický svou náročností a intenzitou, což z ní činí nezapomenutelnou postavu polské literatury.

    Maria Kuncewiczowa
    Der Olivenhain
    Cudzoziemka
    Klíče
    Olivový háj
    Cizinka
    Tristan 1946
    • 1977
    • 1976

      Psychologický román o ženě, která je vytržena ze svého prostředí, neukojena ve svých uměleckých tužbách jako houslistka a také zklamána v lásce. To jsou důvody, proč zatrpkne a nenachází v životě uspokojení, ani své místo ve světě a ve vlastní rodině. Všude se cítí cizinkou. Je despotická a krutá i ke svým nejbližším, kterým strpčuje život. Teprve na samém konci života poznává, jak sama sobě ubližovala svou nevraživostí k světu, místo aby jej přijímala s láskyplným úsměvem. Doslov napsala Helena Teigová.

      Cizinka
    • 1974
    • 1974
    • 1972

      Roku 1935 začal román vychádzať na pokračovanie v časopisoch a knižne vyšiel o rok neskôr. Stal sa základným dielom modernej poľskej psychologickej prózy. Cudzinka, podobne ako ostatné diela Márie Kuncewiczowej, vychádza z reálnych udalostí a autentických, žijúcich postáv. V spomienkovej próze Fantómy autorka sama prezradila, že hlavná hrdinka tohto románu nie je nik iný ako jej vlastná matka. Prirodzene, nie je to jej detailný portrét. Poslúžila ako prototyp pre brilantnú psychologickú štúdiu ženy, ženskej frustrácie a neurózy, ktorá sa rodí z neuskutočnenej sebarealizácie v láske, umení a v živote vôbec. Hlavná hrdinka Ruža Zabczyňska bola nešťastná žena. Zaľúbila sa, ale jej láska sa nikdy nenaplnila. Tento moment bol pre jej ďalší život rozhodujúci. Túžila byť veľkou husľovou virtuózkou. Nestala sa ňou. Vytvorila si svoj vlastný uzavretý svet, v ktorom žila ako vo sne. 2. slovenské vydanie.

      Cudzinka
    • 1971

      Dějištěm tragického příběhu o konfliktním soužití rodin Davida Monroea a Baptisty Varioliho je Francie, kde se také přihodila skutečná událost, při níž byla vyvražděna celá anglická rodina a která se stala předlohou románu. Autorka dává pocítit podivnou prostotu, kterou mají prameny lidských hlubinných vášní. Umí využít zvláštního mlžného oparu vědomí, v němž se přítomné vnímání mísí se vzpomínkami a citlivou pozornost věnuje zejména malé Pat Monroeové, která je se svou poetickou fantazií nejpůsobivější postavou prózy.

      Olivový háj
    • 1968

      Na pozadí starofrancouzské lidové pověsti o velké lásce Tristana a Isoldy vypráví v románě polská autorka (nar. 1899), označovaná za nejevropštější a nejsvětovější z polských spisovatelek, poválečný příběh lásky polskéhoemigranta k irské dívce v bájném britském Cornwallu. Příběh je pojat jako vzpoura nekonvenčního a bezprostředního mládí proti zmechanizování společenského života, přičemž na rozdíl od legendy nekončí smrtí obou milenců, nýbrž tragédií moderního člověka – vzájemným odcizením.

      Tristan 1946
    • 1965

      Cudzoziemka

      • 266 stránek
      • 10 hodin čtení
      3,9(64)Ohodnotit

      Niezwykły, głęboki, poruszający portret psychologiczny kobiety niespełnionej, zawiedzionej i nieszczęśliwej. Historia pięknej i utalentowanej Róży, której karierę artystyczną złamał w zaraniu nieodpowiedzialny nauczyciel, a serce - nazbyt pochopnie obdarzony wielkim uczuciem młody mężczyzna. Opowieść o rozczarowaniu i nienawiści do świata, która zatruwa każdą chwilę życia, niszczy niewinnych, tych najbliższych, a przede wszystkim tę, która nienawiść amknęław swoim sercu. Opowieść o tym, że nigdy nie jest za późno, aby pogodzić się ze światem.

      Cudzoziemka