David Edgar je anglický dramatik, jehož tvorba čerpá z rodinné divadelní tradice. Již od dětství projevoval mimořádný zájem o psaní her a divadlo. Jeho hry se často zabývají aktuálními společenskými a politickými tématy, které zkoumá s hlubokým porozuměním lidské povahy. Edgarův dramatický styl je známý svou intelektuální hloubkou a schopností vtáhnout diváka do složitých otázek doby.
This selection of David Edgar's dramatic work features three plays:
Ecclesiastes, a late 1970s radio play; his acclaimed stage version of Nicholas
Nickleby; and Entertaining Strangers, an English left-wing social drama.
A romantic comedy set in 1804. This title inhabits terrain somewhere between
Jane Austen and Dickens with its self-centred middle classes, its nearby
garrison and scheming low lives.
How Plays Work is both a masterclass for playwrights and playmakers and a
fascinating guide to the anatomy of drama. In this revised edition, Edgar
brings the book right up to date with analyses of many recent plays, as well
as explorations of emerging genres and new innovations in playwriting
practice.
NEW! from Longman School DramaThis compelling play makes Stevenson's classic
pre-1914 novella accessible to pupils, whilst remaining faithful to the
original prose, allowing them to fully engage with the plot and themes.
A brand new adaptation of the Charles Dickens classic - one of the most loved
short stories ever written. In one ghostly Christmas night, cold-hearted
businessman Ebenezer Scrooge learns to pity himself and to love his neighbour
- but is that enough? A brand new adaptation for the Royal Shakespeare Company
of the Christmas classic.
Starting with international peace brokers playing simulation games on a
university campus, David Edgar's intensely political play spirals upward and
outward to present a situation of real conflict over bloodily unresolvable
life-and-death issues.
„Zatímco z obličeje jednoho vyzařovalo dobro, v rysech toho druhého bylo jasně a nepřehlédnutelně vepsáno zlo. Kromě toho zanechala zlolajnost (již nepřestávám považovat za smrtící vlastnost lidského já) na jeho těle otisk znetvořenosti a úpadku. A přesto když jsem si tu ošklivou modlu prohlížel, nepociťoval jsem u toho sebeslabší náznak zhnusení, naopak – zaplavila mne radost. Vždyť i toto jsem já. Hyde se mi jevil přirozeně a lidsky.“ Poklidnou atmosféru Londýna naruší znepokojující události. Podivně vypadající muž úmyslně ublíží dítěti a později dokonce spáchá vraždu. Kdo je zlověstný Edward Hyde a co jej pojí s doktorem Jekyllem, čestným a spořádaným občanem? Podaří se Jekyllovi zkrotit své vlastní já a touhu po jiném životě? Novela Roberta Louise Stevensona v novém českém překladu s ilustracemi argentinského výtvarníka Maura Cascioliho vypráví strhující příběh o souboji dobra a zla o jedinou duši a tělo.