Knihobot

Peter Karvaš

    25. duben 1920 – 28. listopad 1999
    Peter Karvaš
    Čert nespí
    Konfety a leporela
    Čertovo kopýtko
    Velká paruka
    Rozhlasové umenie vo veku televízie
    Zrada múz
    • Zrada múz

      • 104 stránek
      • 4 hodiny čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Karvašove poviedky (novely, etudy?) sú ako zrkadlo, ktorého amalgam sa miestami olúpal, miestami sú v ňom drobné krakery, inde mapy a zájdeniny. To zrkadlo odráža presne, ale predmety obrazu akoby sa tým všetkým dostávali za či pred plochu zrkadla, akoby tie škvrny na ňom vyjadrovali škvrny či poškvrnenia na činoch, postojoch a konaní protagonistov, na ich charakteroch.Je to odraz a obraz doby nedávno minulej, trochu predminulej a sčasti i dnešnej, a ľudí v nich.

      Zrada múz
    • Velká paruka

      Komedie ve dvou částech s epilogem (o jedenácti obrazech)

      Groteskní divadelní hra o zvrácenosti totalitních režimů. Dramatik ve své hře dovedl až k absurditě obvyklou a v nejistotě pramenící snahu uchvatitelů rozdělit obyvatele ovládnuté země na pravé a nepravé, spolehlivé a nespolehlivé. Učinil tak dějem, v němž generál přijde do cizí země"udělat pořádek", vydá nařízení proti holohlavým jako strůjcům zla a uvede v činnost obludný mechanismus nerovnosti lidí, jejího hlásání i praktického provádění.

      Velká paruka
    • Třetí Karvašova satirická kniha, která se dostává k českým čtenářům, ukazuje samé začátky Karvašovy tvorby v žánru, v němž si vydobyl (vedle dramatu) největší uznání. Všechny humoresky a črty sebrané v této sbírce, napsal autor původne jako fejetony do novin, později - v čase SNP- byly některé z nich rozšiřovány formou ilegálních letáků, a po osvobození byla valná část odvysílána v rozhlase. Karvašovo mistrovství politické satiry zde znásobuje jeho bodavý, ironický styl. Cykly: Kofety, Lávka, Ironický skicář, Leporela, Za oponou, Múzické miniatury Sestavil, přeložil, poznámky a doslov napsal Břetislav Trhulář.

      Konfety a leporela
    • Osobní poznámky známého autora divadelních her nechtějí být profesionální kritickou analýzou, ale úzce souvisí s autorovou denní praxí a tvorbou. Karvaš shrnuje výraznější dramatické typy za poslední léta u nás, přičemž sleduje především jeden jejich aspekt - proces polarizace, vyhraňování základních protikladů mezi uměním a společností i mezi jednotlivými trendy dramatického umění, a snaží se o načrtnutí některých otevřených možností naší dramaturgie

      Zamyšlení nad dramaturgií
    • Úspěšná, i z filmového přepisu známá Karvašova divadelní hra. V ději rozvíjejícím se až na samém rozhraní války a míru s otřesnou pravdivostí odhaluje pravou tvář, sobectví a proradnost slovenské měšťácké společnosti v době boje proti fašismu. Doplňují ji dokumentární fotografie, výňatky z domácích i zahraničních kritik, informace o zfilmování, obsáhlý doslov a soupis knižních a časopiseckych vydání Půlnoční mše.

      Půlnoční mše