Knihobot

Pedro Calderón de la Barca

    17. leden 1600 – 25. květen 1681

    Pedro Calderón de la Barca byl dramatik španělského Zlatého věku, který zdokonalil a proslavil dramatické formy a žánry. Na rozdíl od Lope de Vegy, jehož síla spočívala ve spontánnosti, Calderón vynikal básnickou krásou, dramatickou strukturou a filozofickou hloubkou. Byl perfekcionista, který své hry často přepracovával, aby prohloubil jejich komplexnost a jednotu, a exceloval zejména v žánru „auto sacramental“, kde do teologických námětů vnášel nové dramatické formy.

    Pedro Calderón de la Barca
    Výbor dramata Calderonových. Dcera vzduchu 1.
    Dva milenci nebes
    Posvátný Parnass
    Očistec svatého Patricia
    Vytrvalý princ
    Život je sen. Lékař své cti
    • Dvě pozoruhodná básnická dramata mistra vrcholného španělského "zlatého věku" jsou pozoruhodným obrazem morálky své doby. To, že se dodnes objevují na světových jevištích, svědčí o tom, že dokáží silně promlouvat i k dnešnímu světu.

      Život je sen. Lékař své cti
    • Tato hra patří k vrcholům španělské dramatické tvorby „zlatého věku“. Autor tragedii charakterizuje jako „slavnou komedii o vytrvalém princi, jenž trpěl v zajetí pro svou vlast“. J. W. Goethe o tomto díle řekl: „Kdyby veškerá světová poezie zmizela, mohla by se zrekonstruovat na základě této hry“.

      Vytrvalý princ
    • Jedna z nejvýznamějších divadelních her španělského barokního dramatika uvádí na scénu postavu Segismunda, který se právem řadí k nejslavnějším postavám španělského písemnictví vedle Dona Quijota, Cida a Dona Juana. Vychází k 300. výročí úmrtí dovršitele zlatého věku španělského divadla.

      Život je sen
    • Vtipná, živá a poetická komedie ve verších o dobrodružném šlechtici a jeho sluhovi, se všemi příznačnými prvky španělské dramatiky 17. století. Je to reálná konfrontace vznešenosti šlechtice se skutečností obyčejného života, složitá síť intrik s poetickými pasážemi zabírajícímihluboko do problematiky lásky, žárlivosti i sociální reality doby. Překlad vrací se k původní podobě komedie jak obsahově, tak formálně, zjednodušuje a zpevňuje však hru tak, aby to odpovídalo požadavkům dnešního jeviště i na neprofesionálních scénách.

      Chuďas ať má za ušima