Knihobot

Sergej Sergejevič Prokofjev

    23. duben 1891 – 5. březen 1953
    Piano Sonatas Nos. 1-4: Opp. 1, 14, 28, and 29
    Sergey Prokofiev: Diaries 1915-1923
    Prokofjev. Cesta k hudbě socialistického života
    Romeo a Julie
    Péťa a vlk
    Ohnivý anděl
    • Román je koncipován jako fiktivní memoáry ze 16. století, jejichž hrdinou je univerzitní student a později landsknecht, člověk světaznalý a talentovaný. 2. vydání Na obálce použito detailu obrazu Svatý Antonín Matthiase Grünewalda.

      Ohnivý anděl
    • "Zavrhl svět, v němž byl slavný. Chtěl pracovat pro svůj lid a pro budoucnost. Zakusil mnoho zkoušek, avšak neklesl na duchu. Nevzdal se, a zemřel duševně mlád, odvážný, nesmiřitelný." Tak vzpomíná na Sergeje Sergejeviče Prokofjeva významný sovětský spisovatel Ilja Erenburg. Rozsáhlé hudební dílo Prokofjevovo je pro nás spjato s prvními 35 lety rozmachu Sovětského svazu. Přestože žil od roku 1918 v cizině - koncertoval v Americe, ve Francii i jinde - neztrácel spojení se svou vlastí a vždy vystupoval jako stoupenec sovětského zřízení. Na Západě dosáhlo jeho umění jako skladatele i jako klavíristy vysokého uznání. Začátkem třicátých let však na S. S. Prokofjeva stále tíživěji doléhá odloučení od vlasti. Po úspěšných koncertních cestách v SSSR vrací se nakonec natrvalo. Již za pobytu v cizině usiloval o hudební vyjádření nového společenského řádu, který zvítězil v jeho vlasti. Tím více se tomuto úkolu sovětského umělce věnoval doma. Svědectvím o tom jsou mnohé články, týkající se soudobé hudby, i vzpomínky jeho přátel. V současnosti nebyla vždy Prokofjevova hudba plně chápána a oceňována. S odstupem doby však stále jasněji vystupuje význam jeho díla pro další vývoj hudby socialistického života.

      Prokofjev. Cesta k hudbě socialistického života
    • The Diaries chart the author's swings of fortune, the loneliness of the emigre, his encounters with a luminous range of personalities from music, theatre, art and literature, and the search for love and friendship, all cast in the burnished prose of a born master, not just of music, but of words.

      Sergey Prokofiev: Diaries 1915-1923
    • The collection features four compelling sonatas by Prokofiev, showcasing his unique style and emotional depth. Sonata No. 1 in F minor and Sonata No. 2 in D minor highlight dramatic contrasts, while Sonata No. 3 in A minor offers lyrical beauty. The vintage 3-movement Sonata No. 4 in C minor exemplifies Prokofiev's innovative approach to composition, making this collection a significant exploration of his musical genius.

      Piano Sonatas Nos. 1-4: Opp. 1, 14, 28, and 29
    • A group of inventive kids create a website to help others find answers to their questions. When a user inquires about the true meaning of Christmas, they embark on a journey through Old Testament prophecies, uncovering a series of significant "S" words that lead to a remarkable narrative. Featuring engaging characters, witty dialogue, and memorable music, this children's Christmas musical offers a delightful experience for young performers, blending fun and meaningful exploration of the holiday's essence.

      Cinderella Suite No. 1, Op. 107: Study Score
    • In our everyday lives, we are constantly challenged by the phenomenon of evil in all its many manifestations. But how can we cope with this seemingly eternal hindrance? In the first of these three essays, Prokofieff suggests that we start by developing knowledge of the forces of evil to learn how they work in human evolution. Such knowledge is, in itself, the beginning of the process of overcoming evil. Rudolf Steiner gave them the spiritual "Foundation Stone of the Good" so that members of the Anthroposophical Society might progress along this path. This Foundation Stone―consisting of light, imaginative form, and the substance of love―can live in our hearts and souls as a firm foundation for esoteric work and as a creative contribution toward the overcoming of evil. Ultimately it can lead us to a conscious experience of Christ in the etheric realm of Earth. In the second and third essays, Prokofieff examines other themes relating to the etheric advent of Christ and its connection with the "Foundation Stone of the Good."

      The Encounter with Evil and its Overcoming Through Spiritual Science
    • Prokofiev's first symphony, which he mischievously dubbed "Classical," is a sprightly piece based on the symphonic models of Haydn. "I thought that if Haydn were alive today he would compose just as he did before, but at the same time would include something new in his manner of composition," Prokofiev remarked. "I wanted to compose such a a symphony in the classical style."The composer's synthesis of twentieth harmonies and timbres with eighteenth-century structure and form has captivated audiences since its premiere in 1918. This is Prokofiev's most frequently performed symphonic work, and this edition is meticulously reproduced from an authoritative early source.

      Classical Symphony, Op. 25, in Full Score