Vhled do života andělů.
Sborník sleduje osobnost svatého archanděla Michaela, a to z oborově různorodých pohledů. Obsahuje historické, biblické, spirituální, i umělecké příspěvky, v nichž jsou zohledněna nejnovější současná bádání. Rovněž pojednává o poutních místech Mont-Saint-Michel a Monte Gargano. Hodnotné jsou překlady z francouzských teologických slovníků. Do publikace je vřazena bohatá paleta barevných Michaelovských ikon a reprodukcí. V českém prostředí se jedná o nejucelenější publikaci svého druhu.
Svazek představuje komorní výbor z díla básníka, který je zaměřen na jeho lyriku nostalgických návratů a milostných vzplanutí. Svéráznost přístupu editora této knihy tkví v tom, že se výběrem veršů pokusil rekonstruovat drama Sovova zamilování do dívky o 19 let mladší, sňatku s ní a tragického krachu tohoto manželství. Tento nerovný sňatek podnítil básníka k působivým dílům jeho meditativní poezie a rovněž mu napomohl citlivě vyjádřit nálady "konce stolet".... celý text
Reprezentativní výběr z rozsáhlé tvorby Vladimíra Suchánka zahrnuje jeho komorní grafiku: ex libris, ex musicis, drobné grafiky a příležitostné tisky, reprodukované převážně v autentické velikosti. Předmluva: Blanka Stehlíková. Součástí je úplný soupis Suchánkových exlibris a soupis jejich majitelů. Dvojjazyčně (čeština a angličtina).
Nejznámější písňové texty Jiřího Suchého ze zlaté éry Divadla Semafor doprovázejí naopak dosud málo známé tehdejší koláže grafika Vladimíra Suchánka, v té době čerstvého absolventa Akademie výtvarných umění v Praze. Osobně se poznali až o několik let později a navázané přátelství trvá dodnes. Knížka si všímá nejen příbuznosti obou jmen - Suchý, Suchánek - ale především spřízněné tvorby, která v sobě nese viditelnou stopu doby svého vzniku - dnes už legendárních šedesátých let.
Bibliofilsky koncipovaná kniha pevně vykrystalizovaných básní o bytostech, kterým říkáme EVY a které jsou podstatou našich lásek a našeho osudu. Jejich křehké duchovní i smyslné levitace dokonale vystihují litografie Vladimíra Suchánka.
Petr Skarlant, tolika motivy, prostředky a osudy spjatý s jinými básníky, a přece nezaměnitelně svůj, se ve své nové sbírce Vrať mi ráj dobírá pozoruhodné účinnosti a přesvědčivosti. Skarlant našel nový způsob, jak ideje i drsné poznání pozměnit v přitažlivé dění. Jak vyslovit životní klad bez konvenčních schémat. Jak překonat skepsi bez podezření, že je to překonávání jen verbální.
Kniha je vlastně zamyšlením, ovšem na základě detailní analýzy, nad tím, lze-li film pojmout jako duchovní umění. Tato, pro mnohé zdánlivě lehce zodpověditelná otázka, se v Suchánkově publikaci ovšem stává úvahou s obecnější platností. Úvahou o hodnotách současného světa a umění, úvahou na téma duchovního rozměru lidské existence i umělecké tvorby. Autorův přístup k tématu lze vnímat z několika úhlů pohledu. Jde bezesporu o filozofující meditaci nad smyslem existence a tvorby, tedy nad těmi nejobecnějšími otázkami. Zároveň ale jde i o analytickou studii vyjadřovacích prostředků filmů určitého okruhu (a společnost je to vskutku reprezentativní, posuďte sami: např. Marketa Lazarová, Prolomit vlny, Barva granátového jablka, Prosba, Strom přání, Veselka, Osamocený hlas člověka, celý Tarkovskij ad., ad.) v níž autor rozebírá jednotlivé prvky (barva, zvuk, obraz) a uvádí je do dalších a dalších souvislostí, významů, interpretací. No a krok za krokem pak autor směřuje k jakési sumarizaci zjištěného, syntéze, v níž se pokouší zjištěné uplatnit na komplexním a podrobném rozboru všech filmů Andreje Tarkovského (tedy všech jeho plně autorských filmů, tzn. počínaje Rublevem). Celá tato obsáhlá pasáž, tvořící dobrou třetinu knihy, je bezesporu doposud vůbec nejrozsáhlejším a nejpodrobnějším analytickým textem, který kdo kdy v češtině o Tarkovského díle publikoval. I tím jde o výjimečnou knihu.
Autor v úvodu konstatuje, že nová kniha se zaměřuje na animovaný a trikový film, což může na první pohled vypadat jako opakování předchozí práce. Nicméně, jeho zájem o tento typ filmové tvorby je opodstatněný, protože se výrazně liší od běžné produkce. Z pohledu autora je animovaný film blíže skutečné "tvorbě", nebo lépe "stvoření", jelikož vytváří zcela novou realitu, závislou na vůli tvůrce a jeho schopnosti vnímat bytí.
Kniha se soustředí především na českou animaci, ale autor se nebojí provést exkurzy do světa hraného filmu, kde se prolínají různé přístupy k duchovní náplni. Čtenář se tak setká s analýzami formy a žánru animovaného filmu, konfrontací přirozeného a nově stvořeného světa a také s rozsáhlými pasážemi věnovanými vybraným dílům hraného trikového filmu. Mezi nimi se objevují odkazy na filmy jako 2001: Vesmírná odysea, Stalker či Blade Runner, které konvenují s cílem knihy. Fenomén Matrix pak zaujímá zvláštní postavení, neboť je chápán nejen jako přelomové dílo v trikových postupech, ale i jako klíčový prvek pro orientaci člověka v reálném světě.
Básnická sbírka je lyrickou zpovědí z posledních let, ve které se vyznává ze svého obdivu ke krásám světa a zároveň se s nadhledem a ironií vyrovnává s tím, co v životě bolí a vyvolává smutek v duši. Ubíhající čas za sebou nechává znamení nejistoty, ale nové verše spojují představy, pocity, touhy a zkušenosti do složitého koloběhu žití, který nás může vrátit na začátek, ke kořenům všeho, co jsme.