Anatole France Knihy
Anatole France, nositel Nobelovy ceny za literaturu, se vyznačoval brilantními literárními úspěchy. Jeho styl oplýval noblesou, hlubokou lidskou empatií a půvabem, což odráželo jeho francouzského ducha. Začínal jako básník a novinář, ale proslavil se romány, v nichž zkoumal lidskou povahu a společnost s jemným skepticismem. Jeho díla často satirizovala lidské bláznovství a kritizovala společenské předsudky, přičemž si zachovávala elegantní jazyk a hluboký filozofický přesah. V pozdějších dílech se zabýval existenciálními otázkami a kritizoval náboženské dogmaty, čímž si vysloužil jak uznání, tak i kontroverze.







Ve Stockholmu dochází k únosům bohatých mužů, a aby byli propuštěni na svobodu, rodina každého z nich musí zaplatit vysoké výkupné. Když nepočítáme jejich majetek, policie mezi unesenými nenachází žádnou souvislost a samy oběti drží jazyk za zuby. Ze dvou přátel z dětství se stali gangsteři – dotyční tak našli zkratku k životu, který jim podle nich náleží. Brzy však zjistí, že se ocitli uprostřed nebezpečné hry, nad níž nemají žádnou kontrolu. V Chile se mezitím dobře organizovaný trh s orgány snaží najít rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou. Obchodníci jsou v honbě za těly, která by mohli využít, nuceni pouštět se dál a dál ze stínů And a starých nacistických kolonií, kde všechno kdysi začalo... Kriminální komisařka Vanessa Franková čeká na výsledek interního vyšetřování, kvůli němuž byla krátce předtím postavena mimo službu. Její život je v poslední době vzhůru nohama. Avšak místo toho, aby udělala krok zpátky, se vrhá střemhlav vpřed – přímo do středu pozornosti.
Román kritizující revoluční fanatismus. Jde o jedno z autorových stěžejních děl, které nás svým námětem zavádí do časů Velké francouzské revoluce, do období vzestupu a pádu jakobínské diktatury a vlády Maxmiliána Robespierra. Ústřední postavou románu je mladý malíř Evariste Gamelin, který se proměňuje ve fanatického zastánce revolučního teroru, udává vlastní přátele i příbuzné a je i před popravou přesvědčen o své pravdě. Revoluce je zde líčena v jejím každodenním shonu, kdy nevládne poměrná jasnost historie, nýbrž často zmatek a nerozvážnost přítomnosti. Bohové žízní a lidská krev jim platí na obou znepřátelených stranách svou daň.
Další psí příběhy
- 290 stránek
- 11 hodin čtení
Druhý díl oblíbených Nejlepších psích příběhů volně navazuje na předchozí a přináší další výběr skvělých povídek od slavných autorů jako je James Herriot, Jack London nebo Rudyard Kipling. Hrdinou každého příběhu je opět pes jako společník člověka, vždy vstřícný, přátelský a ochotný svého pána chránit a věrně mu sloužit. Vyprávění o jedinečném vztahu mezi psem a jeho pánem potěší jak čtenáře krásné literatury, tak milovníky psů.
Nový překlad románu, který po prvé vyšel r. 1881 a později byl přepracován v definitivním znění, z něhož vychází i přítomný překlad. Jako řada pozdějších vzpomínkových knih, také tento román přináší leccos autobiografického a hlavně: vůdčí postava zčásti vyjadřuje autorovy názory a má i jeho smyslovou vnímavost, lásku k antice, k starým tiskům a franceovský humanismus. Učenec Silvestr Bonnard žije v soukromí mezi starými rukopisy a knihami – stýká se toliko s učenými odborníky podobně laděnými. Jen jednou opustí ten úzký okruh: chce zabránit zlu a prokázat dobro. A tu se bezelstný a nepraktický stařec, který zná sice paragrafy minulosti, ne však platný zákoník, dozvídá, že se svým dobrým činem dopustil vlastně zločinu. Nicméně končí se idylou: sama náhoda se postará, aby notář prchl se zpronevěřenými penězi a nemohl tak dokročit na tuze pochybné „zlákání a uloupení nezletilé dívky“, jejímž byl poručníkem (podle doslovu).
Sátirické podání frańcouzských dějin. Román zachycující historii fiktivního Ostrova Tučňáků aneb parodie na dějiny Francie od počátku zrodu až po apokalyptický závěr. Na začátku autor líčí jednoduché příběhy, strukturou a ději připomínající báje a pověsti, kdy lidé věřilivšemu a byli o tom pevně přesvědčeni. V průběhu knihy však Anatol France přechází přes "středověk" až po moderní svět jeho doby, kde se zaměřuje na velkou aféru soudobé Francie, nad kterou se snaží polemizovat právě prostřednictvím fiktivního světa Tučňáků.



