Druhý díl klasického českého pohádkového souboru, známého celým generacím čtenářů, přináší další dlouhé i krátké pohádkové příběhy a verše z Čech, Evropy i vzdálených světadílů. V knize najdou přiměřené prozaické i veršované texty malí i větší čtenáři a zavzpomínají si i jejich rodiče.
Vladislav Stanovský Knihy







První strom pohádek z celého světa
- 256 stránek
- 9 hodin čtení
Nové vydání první části skutečně monumentální sbírky pohádek z celého světa, na níž se podíleli básník, překladatel a esejista Jan Vladislav, přední znalec pohádek Vladislav Stanovský a malíř, sochař, grafik, ilustrátor a scénický výtvarník Stanislav Kolíbal, zaujímala přední místo v knihovničkách několika generací českých čtenářů, a nepotřebuje proto nijak představovat. Texty, ilustrace i grafická úprava jsou po téměř šedesáti letech stejně nadčasové jako v době svého vzniku a bezpochyby se stanou knihou provázející na cestě ke kultivovanému čtenářství i děti dnešní uspěchané doby.
Umělecky převyprávěné libreto Michaila Fokina, znamenitého choreografa Ďagilevova Ruského baletu z počátku tohoto století, vytvořené podle národních ruských pohádek o Ptáku Ohniváku. o Kostěji Nesmrtelném a Ivanu careviči.
Nové vydání první části skutečně monumentální sbírky pohádek z celého světa, na níž se podíleli básník, překladatel a esejista Jan Vladislav, přední znalec pohádek Vladislav Stanovský a malíř, sochař, grafik, ilustrátor a scénický výtvarník Stanislav Kolíbal, zaujímala přední místo v knihovničkách několika generací českých čtenářů, a nepotřebuje proto nijak představovat. Texty, ilustrace i grafická úprava jsou po téměř šedesáti letech stejně nadčasové jako v době svého vzniku a bezpochyby se stanou knihou provázející na cestě ke kultivovanému čtenářství i děti dnešní uspěchané doby.
Jak chodil Kristuspán se svatým Petrem po světě
- 108 stránek
- 4 hodiny čtení
Jak Kristuspán chodil se svatým Petrem po světě, co zde zažívali, komu dobrému pomohli a zlého napomenuli – takový tradiční model známe z řady lidových vyprávění. Text těchto pohádek je současný, moderní, avšak známé tradiční modely zachovává. Také ilustrace Františka Skály jsou novodobé, přitom poetiku naivního a vroucího vyprávění skvěle vystihují. Kniha potěší děti i jejich rodiče.
Kniha o ruském folklóru
- 284 stránek
- 10 hodin čtení
První poválečná sovět. publikace, informující souhrnně a přitom populárně o rus. folkloru. Autorka podává krátký historický přehled lidové tvorby od starých rus. letopisů z 11. stol. až po výtvory zrozené sovět. epochou a ukazuje na rozdíl mezi národopisem předrevolučním, který si všímal pouze ruského folkloru rolnického, a sovětským, jenž sbírá materiál všech národů SSSR a zajímá se i o tvorbu dělníků. Dále seznamuje s hlavními žánry rus. folkloru, počínajíc nejstaršími a částečně již vymírajícími (zaříkadla, zaklínadla, hádání, obřadní písně spojené s pohanskými hospodářskými kulty, svatební a pohřební "pláče") a končíc žánry, které docházejí plného rozkvětu v Sovět. svazu (byliny, historic. písně, pohádky, častušky a j.). Závěrečná kapitola J. Stanovského informuje o současném stavu sovět. folkloru a jeho vývojových perspektivách. České vydání je opatřeno bohatým poznámkovým aparátem, obsahujícím kromě vysvětlivek i ruské znění ukázek a odkazy na analogic. texty a zvyky v našem folkloru
Pět kapitol o problematice pohádky. V první (Torpédoborec Horní Slezsko) vychází autor z novopozitivistické filosofie a dospívá k závěru, že je zbytečné konstruovat nějaké společné vlastnosti pro tradiční a moderní pohádku.Vkapitole druhé (Ukradená stračena se sondou do prehistorie umění) hledá definici pohádky. Třetí (Na stříle) věnuje magii slova v pohádce, ve čtvrté (Ztracený kvadrátek se sondou do strukturální lingvistiky) bere na pomocmetoduvětného rozboru a v poslední (Grog zpustlého námořníka z Brém) řeší problematiku moderní pohádky.



