Javier Tomeo, uznávaný španělský vypravěč, proslul svým osobitým literárním vesmírem, který se rozvíjel od šedesátých let. Jeho dílo se často zabývá neobvyklými a znepokojivými tématy, která prozkoumávají temnější stránky lidské psychiky a společnosti. Tomeo mistrně pracuje s jazykem a vytváří jedinečnou atmosféru plnou tajemství a ironie. Jeho vyprávění odhaluje skryté absurdity života a nutí čtenáře k zamyšlení.
Román amerického spisovatele, představující dlouhou rodinnou kroniku, sahající od války Severu proti Jihu až do první světové války. Ústředním motivem díla je rozporný vztah dvou bratří z údolí Salinas v Severní Kalifornii, který se opakuje ve dvou generacích a který je částečně inspirován biblickým příběhem Kaina a Ábela.
Tomeos Psychothriller erzählt von der Liebe zwischen Maria und dem Kartenabreißer Juan, die in einem Kino beginnt. Marias Sehnsucht nach einem einfachen Leben wird von Juans eigensinnigen Entscheidungen überschattet, was schließlich in einem unerhörten Verbrechen endet.
Marilyn und Big John sind moderne Gummipuppen, die mit ihren kleinbürgerlichen Besitzern Basilio und Lupercia interagieren. Während sie über ihre Freiheit und Liebe philosophieren, erleben sie skurrile Situationen. Die Geschichte ist eine unverschämte, poetologische Auseinandersetzung mit Sittlichkeit und der modernen Prosa.
Hilario, un jour, se regarde dans son miroir. Qui voit-il ? Napoléon. Pas de doute, il est devenu l'empereur des Français, Napoléon VII. Son changement de personnalité est nourri de lectures : il a tout lu sur Napoléon. Les familiers de l'empereur deviennent ses interlocuteurs. Ils s'incarnent tour à tour dans le... gros orteil du héros, qui passe par le trou de sa chaussette quand Hilario s'allonge sur son lit pour faire la sieste. Le doigt de pied s'agite et lui répond. Il est Bourrienne, le secrétaire privé ; il est également Murat, le maréchal le plus connu des Espagnols pour avoir, à Madrid, ordonné les massacres des 2 et 3 mai 1808, lors du soulèvement contre les Français. Mais ses certitudes sont soumises à rude épreuve par son double : le vieil Hilario, l'employé modeste, le tire vers la raison. Son voisin en rajoute une couche dans le fantasme quand il apparaît travesti en Joséphine. La mouette, sur le toit d'en face, lui jette des regards noirs...
Slavný román Bílá velryba patří bezesporu k vrcholným dílům klasické světové literatury devatenáctého století. Příběh vyprávějící o velké bílé velrybě a fanatickém kapitánovi, schopném obětovat cokoliv a kohokoliv jen pro vlastní pomstu, se dočkal i řady filmových a televizních zpracování. Z těch nejzdařilejších například stejnojmenný anglický film z roku 1956 s démonickým Gregory Peckem v roli kapitána Achaba. Od prvního vydání knihy v roce 1851 už uplynulo dost času a nezkrácená verze se z dnešního pohledu může zdát trochu nudná - rozsáhlé kapitoly věnující se podrobnostem ze života velryb a velrybářů určitě nenadchnou každého. Ale přesto, už jen z důvodu „klasického vzdělání“, stojí tento prozaický epos za přečtení.