Sociologie vědění : základní koncepce a paradigmata
Autoři
- Hodnocení knihy
Více o knize
Kniha předkládá českému čtenáři první souhrnnou informaci o základních koncepcích sociologie vědění, které krystalizovaly od čtyřicátých let minulého století do současnosti. Vychází z otázek a problémů poprvé tematizovaných mysliteli poloviny 19. století (K. Marx, W. Dilthey aj.) a sleduje, jak promýšlení těchto témat inspirovalo klasiky disciplíny M. Schelera, K. Mannheima a A. Schutze. Práce podává rovněž přehled o proměnách v teoretických východiscích, metodologiích i v argumentaci sociologie vědění sedmdesátých a osmdesátých let a ukazuje, co se s klasickým odkazem děje v hlavách postmodernistů. Poukazuje rovněž na obrovskou manipulaci s informacemi, jíž je každý jedinec v západní civilizaci denně vystaven. Na rozdíl od slovníků či encyklopedií, které dosud danou problematiku v češtině zprostředkovávaly, přibližuje autor základní texty sociologie vědění podrobněji a vysvětluje je pomocí seskupení do několika základních typů. Zachovává v co největší možné míře jazyk analyzovaných textů a u každé kapitoly shrnuje základní cizojazyčné pojmy do přehledného slovníčku. Kniha je určena především studentům a pedagogům sociálních věd, filosofie a příslušníkům těch oborů, které se spolupodílejí na tvorbě vědění (například žurnalistům nebo politikům).