In this intriguing exploration, Peter Williams traces the evolution of the organ from a Mediterranean outdoor instrument to a central figure in Western music. He examines its historical context, technological advancements, and the influence of monasticism and Benedictine reformers, offering a fresh interdisciplinary perspective on musical development.
Brněnské studie středověké a renesanční hudby Série
Tato série se ponořila do hlubin středověké a renesanční hudby a odhaluje její propojení s širším historickým a společenským kontextem. Zkoumá nejen samotnou hudební tvorbu, ale i její vztahy k jiným uměleckým formám a celkové kultuře období. Cílem je nabídnout originální pohled na vývoj hudby v klíčových etapách evropských dějin. Čtenáři se mohou těšit na detailní analýzy a nové interpretace, které obohacují naše porozumění hudebnímu dědictví.


Focusing on the vernacular motet in thirteenth-century France, this study explores its significance as a prestigious musical form bridging the Notre-Dame School and early Ars Nova. It examines how musicians and poets transformed existing materials into new works, analyzing the processes of texting and retexting. The book also delves into genre conception in this era, incorporating twentieth-century genre theory to enhance understanding. Ultimately, it presents the motet as a dynamic interplay of literary and musical elements, enriching the meaning of each composition.