Knihobot

Noetická trilogie

Tato pozoruhodná trilogie zkoumá hluboké filozofické otázky a lidskou povahu prostřednictvím poutavých příběhů. Série se noří do tajemství, morálních dilemat a složitosti mezilidských vztahů. Nabízí čtenářům reflexi o existenci, vině a hledání pravdy v nejednoznačném světě. Je to dílo, které provokuje myšlenky a zanechává trvalý dojem.

Hordubal. Povětroň. Obyčejný život
Hordubal
Povětroň
Hordubal / Povětroň / Obyčejný život
Obyčejný život

Doporučené pořadí čtení

  1. 1

    Hordubal

    • 102 stránek
    • 4 hodiny čtení
    4,1(4308)Ohodnotit

    Známý román Karla Čapka, který experimentuje s konfrontacemi úhlů pohledů na stejnou věc a při morálním soudu problematizuje, „čí je vlastně pravda“, nás přivádí na předválečnou Podkarpatskou Rus, kam se po osmi letech strávených v cizině vrací námezdní dělník Juraj Hordubal. Jeho zidealizované očekávání domova však naráží na realitu, která se již dávno odvíjí jiným způsobem. Spor mezi Hordubalem a správcem statku, milencem jeho ženy, končí posléze úkladnou vraždou. Je ale vina na tragédii zcela jednoznačná? Právě trojí rovina příběhu odkrývá skutečnost v její komplikované mnohostrannosti. Čapkův román se svou metodou řadí k dalším jeho dílům, románům Povětroň, Obyčejný život a Život a dílo skladatele Foltýna, ale je rozvíjen i filmovou adaptací Martin Friče z roku 1937.

    Hordubal
  2. 2

    Povětroň

    • 174 stránek
    • 7 hodin čtení
    3,7(388)Ohodnotit

    Povětroň je příběhem letce, který byl po havárii letadla dopraven do nemocnice. Nikdo, ani on sám, neví, kdo je, odkud a kam letěl a proč riskoval život v tak nepříznivém počasí. Na tyto otázky hledají odpověď tři osoby – milosrdná sestra, jasnovidec a básník. Vznikají tak tři příběhy, ale skutečnost zůstává neodhalena.

    Povětroň
  3. 3

    Drážní úředník v penzi líčí svůj "obyčejný život" v pamětech a zamýšlí se nad ním. Postupně dochází k přesvědčení, že se vlastně skládá z mnoha osobností, které dohromady tvoří jeho osud.

    Obyčejný život
  • Noetická trilogie Hordubal, Povětroň, Obyčejný život je po umělecké stránce bezesporu vrcholem tvorby Karla Čapka. I na prahu 21. století zůstává navýsost moderní a současná - nejen svým poselstvím, ale i svou mnohovrstevnatostí. Jednotlivé příběhy nemají spolu související děj ani společné postavy, nejsou spojena časovou posloupností ani vykreslovaným prostředím a jsou stylově různorodá. Společná jsou jim však některá klíčová témata, která ovšem rozehrávají po svém - strach z osamělosti, potřeba lásky a srdeční slabost, rozpor mezi všedností a poezií, touha po něčem, co nás přesahuje. V každém z nich hraje důležitou roli smrt v několika podobách (v Hordubalovi je to motiv vraždy, v Povětroni pád letadla se smrtelným zraněníma v Obyčejném životě srdeční záchvat) a tato mezní situace slouží jako impulz k hledání člověka. Všechna rozvíjejí problém možností, způsobů a cest lidského poznávání. Čapkova trilogie je mementem před zjednodušenými výklady světa, podceňováním druhého člověka, pust

    Hordubal. Povětroň. Obyčejný život