Román popisuje prostředí vznešené francouzské společnosti a pařížského podsvětí. Toto dílo vyznívá jako ostrá kritika francouzské buržoazie. 01-016-65
Miroslav Jirda Pořadí knih




- 1972
- 1966
Paní Bovaryová
- 366 stránek
- 13 hodin čtení
Flaubertovi se podařilo hluboce psychologicky prokreslit příběh romantické ženy, která nemůže ve všedním manželství nalézt uspokojení, natož pak životní cíl. Ema Bovaryová, podnícena romantickou četbou, chce poznat, zda-li existuje v životě opravdová vášeň a opojení, které si zcela podmaní člověka. Chce uniknout z hlouposti a farizejského pokrytectví své doby a svého prostředí, ale její iluze se postupně rozprchávají. Dostává se do milostných a peněžních dobrodružství, až skončí sebevraždou... V překladu Miloslava Jirdy 5. vydání. V nakladatelství Levné knihy, 2. vydání
- 1961
Vyprávění o životě učitelů v pohraničí na severozápadní Moravě v době první republiky. Velkohubý šovinismus, sokolování, sbírková žebrota, lži o sociální spravedlnosti a hlavně bída, to vše formuje životy místních obyvatel. V takovém prostředí žije hrdina knihy, učitel Koukol. Celou duší věří v komunismus, ale je příliš mlád a nešťastný, aby nepropadl tehdy módnímu anarchismu alespoň způsobem svého života. Přestože originál byl napsán v roce 1933 k prvnímu vydání došlo teprve v roce 1961.
- 1961
Nana
- 368 stránek
- 13 hodin čtení
Slavný román Émila Zoly o dívce z pařížského předměstí, která se bezostyšným využíváním svých ženských půvabů stává první pařížskou kurtizánou, vyšel poprvé v roce 1880 a stal se otřesným naturalistickým svěděctvím o rozkladu měšťácké společnosti ve Francii na sklonku 60. let minulého století. Vášnivá Nana kolem sebe nenasytně hromadí muže, kteří zcela propadají jejímu kouzlu a stávají se z nich trapné loutky ochotné vzdát se své cti, majetku i společenského postavení, shromažďuje hmotné statky, jež se jí přímo rozplývají pod rukama. Její krása kolem sebe šíří smrt a rozklad. Nakonec i ona sama, v předvečer války s Pruskem, bídně umírá v pařížském hotelu a z krásného těla, které okouzlovalo a ničilo Paříž, zbývá jen beztvará, hnijící masa. Osud Nany, její sláva a ubohá smrt je symbolem lesku, rozkladu a pádu 2. císařství.