Svoje poznámky k Všedným dňom začal autor písať roku 1969 a vypovedajú o udalostiach, ktoré sa zahrýzali do autorových myšlienok. Uvažuje o živote a smrti, o umení a umelcoch, priateľoch maliaroch a spisovateľoch. spolubojovníkoch z Povstania a o tých zopár verných, čo mu zostali, hoci bolo nebezpečné stýkať sa s vydedencom.
Mrtví nezpívají je trilogie slovenského prozaika, básníka a publicisty Rudolfa Jašíka, kterou však už nestihl dokončit. Završení jeho tvorby s tématem protifašistického odboje.
Ve studených nevlídných dnech časné zimy roku 1944 se vlekli sněhovou vánicí dva lidé. Kráčeli těžce po kluzkém úbočí, vítr je bičoval, sníh zalepoval oči. Ten menší z nich nesl harmoniku, jako by se nemohl rozloučit s milovanou hračkou. A kdybychom nahlédli zblízka, zblizoučka, vidělibychom dětskou tvář s důvěřivýma očima, které však za poslední týdny viděly mnoho, víc než jiné oči za celý život. A kdyby ten menší odhrnul s hlavy šátek, vlňák, jímž má přikryta ramena, poznali bychom, že je to děvčátko ani ne dvanáctileté. A snad mnohem mladší. Je to Zuzka a ten velký je partyzán Petr. Zuzka ho zná teprve několik týdnů, jako on ji. Ztratila se rodičům, vyběhla v dýmu a ve střelbě, polekala se. Náhodou se dostala do přestřelky mezi partyzány a německými fašisty. Partyzáni se jí ujali, co mohli také dělat jiného? A když se museli rozdělit, aby dosáhli po skupinkách několika cílů, zůstala Zuzanka s partyzánem Petrem, který se o ni staral jako otec nebo veliký bratr. Zkusili spolu mnoho. Nakonec se prodírali k cíli opuštěnými samotami a polorozbitými horskými vesničkami, předstírajíce, že jsou žebráci. A když málem došli svého cíle, když jim už kynulo prozatímní jakés takés bezpečí, našla kulka nepřátelské pušky terč, který neměl být terčem, neboť malou Zuzku měl očekávat nový a svobodný život, tak volný, jak volně plují nad Nízkými Tatrami bílá oblaka.
Autobiografický príbeh Juraja Špitzera z obdobia vojnového Slovenského štátu, svedectvo o dobe, kedy byť Židom na Slovensku znamenalo byť odsúdeným na smrť.