Kupka začíná svůj spis z roku 1910 pochybností. Pozoruje, že historie malířství je provázena snahou o stále větší realističnost. Píše, že obrazy hodnotíme podle síly a stupně jeho výmluvnosti. Pozoruje i snahu dekorovat – sledujíce nejdávnější doby – přestože k tomuto směru má Kupka bez pochyb výhrady. Poukazuje na to, že malba vznikla z nutnosti komunikovat, vyjádřit myšlenky. Kritizuje úlohu umělce, kteří pro živobytí idealizují hrubost panovníků...
Katalog vychází u příležitosti společného výstavního projektu: Kupka - Pionnier de l'abstraction, Paříž, Galeries nationales du Grand Palais 21. března - 30. července 2018, František Kupka 1871-1957, Praha, Národní galerie v Praze, Valdštejnská jízdárna 7. září 2018 - 20. ledna 2019, František Kupka, Helsinky, Ateneum Art Museum, Finnish National Gallery 21. února - 19. května 2019 Katalog představuje v několika tematických okruzích různé aspekty života a tvorby Františka Kupky. Skládá se celkem z třinácti delších esejů a z několika kratších textů, jejichž autory jsou renomovaní odborníci na Kupkovo dílo či na umění první poloviny 20. století.
Katalog výstavy, jež sledovala cestu malíře Františka Kupky k abstraknímu umění. Připomenula sté výročí vystavení Kupkových abstraktních pláten na Podzimním salonu v Paříži roku 1912.
Kniha se zabývá významnou a výtvarně širokou prací Františka Kupky (1871-1957). Sleduje jeho vztah ke Smaragdové desce, předpokladům vzniku jeho abstraktního projevu, mašinismu, geometrii a řecké tradici, zejména Eukleidovi a Platónovi. Zaměřuje se na "pozdního" Kupku po jeho výstavě v pařížské Galerie la Boëtie (1924) a období, kdy byl členem hnutí Abstraction-Création a vytvořil Abstraktní malbu (1930-1932). Kniha analyzuje obsáhlou Série C (1935-1946) a autorovo závěrečné období po pražské retrospektivě (1946), kdy se podílel na činnosti Salon des réalités nouvelles a pravidelně vystavoval. Obsahuje rozbor Kupkova klíčového teoretického díla Tvoření v umění výtvarném, jehož devadesáté výročí vydání si připomínáme v roce 2013. Kniha je doplněna dokumentárními texty od Kupky, Josefa Svatopluka Machara, který v roce 1905 publikoval Kupkovy dopisy, a Richarda Weinera, prvního novináře, jenž psal o Kupkově abstraktní tvorbě. Díky množství reprodukcí z celého světa tvoří základní pramen pro pochopení osobnosti Františka Kupky, klíčové postavy moderního malířství.
Kniha Karla Srpa věnovaná Františku Kupkovi se zabývá jeho proměňujícím se pojetím abstraktního umění. Soustřeďuje se zejména na Kupkův vztah k neeukleidovské geometrii, lingvistice a soudobé matematice, na souvislosti se sdružením Abstraction-Création a malířem Vasilijem Kandinským. Jejístěžejní otázkou je, nakolik je abstraktní umění spojeno se syžetem, jejž Kupka neopouštěl po celý život, na rozdíl od mladších zástupců nepředmětného umění. Čtenář se tak seznámí s průběhem Kupkova uvažování od Dvoubarevné fugy po samý závěr jeho bohaté tvorby, neztrácející na napětí ani po druhé světové válce. Kniha výjimečným příspěvkem k hlubšímu pochopení motivací a zdrojů Kupkova díla, které je největším českým vkladem do moderního světového malířství.