Tony Pagoda je zpátky: o něco starší, sklíčenější, nostalgičtější, stále však schopný vtipně a bez servítků komentovat lidské pinožení v tom nesmyslném podniku, kterému se říká život. Centrem vyprávění tentokrát není on sám, ale jeho přátelé a známí. S některými z nich jsme už setkali v románu Všichni mají pravdu: s králem bulváru Toninem Pazientem, osamělým „bossem“ Fabiettem, kouzelníkem Silvanem, Tonyho rodiči, zejména s jeho podnikavou matkou. Jiné poznáváme poprvé: mága chytré televizní zábavy Maurizia Costanza, hvězdy italské pop music 60. let, fotbalisty SSC Neapol… Časovou kulisu povídek tvoří, s výjimkou několika návratů do Tonyho dětství a mládí, nultá léta našeho století. Éra Silvia Berlusconiho, finanční krize, devalvace morálky a kulturních hodnot, atmosféra úpadku a carpe diem. Svět už není, co býval: změnil se New York, festival v San Remu, ostrov Capri i sama Neapol… Zůstává jen Věčné město, protože to zemřelo už dávno. Tonyho hlavním tématem je opět hledání autenticity, okamžiků nefalšovaného úžasu, čekání na zázrak, který se může dostavit v podobě bujarého veselí a nekonečného záchvatu smíchu. Rehabilitace kultury smíchu a humoru (nikoli bezduché zábavy) se zdá jedinou záchranou našeho světa. Pokud už není pozdě.
Paolo Sorrentino Pořadí knih
Paolo Sorrentino je uznávaný italský filmař, který svými snímky prozkoumává složitost lidské existence s jedinečnou vizuální poetikou. Jeho díla se vyznačují hlubokým zkoumáním témat jako je krása, ztráta a hledání smyslu života ve světě plném protikladů. Sorrentino mistrně kombinuje klasickou filmařinu s moderními postupy, což divákům přináší nezapomenutelný audiovizuální zážitek. Jeho práce si vysloužila uznání na nejprestižnějších filmových festivalech po celém světě.






- 2021
- 2019
Všichni mají pravdu
- 320 stránek
- 12 hodin čtení
Románový debut jednoho z nejznámějších filmových režisérů současnosti, Oscarem oceněného Paola Sorrentina, zkoumá Neapol v kontextu dětství a současnosti. Hlavní postava, popový zpěvák Tony Pagoda, je inspirována postavou ze Sorrentinova filmového debutu Přebytečný člověk (2001). Tony, nyní ve svých čtyřiceti čtyřech letech, hledá a oplakává starou Neapol, kterou známe z dobových filmů. Děj se soustředí na neapolskou neděli roku 1980, kdy je město prosyceno kokainem a lidé se potýkají s těžkostmi. Tonyho vzpomínky nás vracejí do poválečné bídy a začátku ekonomického zázraku, kdy se potýkal s panictvím a nevěděl, že svědomí je mnohem těžší břemeno. Po stovkách erotických dobrodružství a horách kokainu se Tony, unavený životem, dostává do nezářné budoucnosti nového tisíciletí, charakterizovaného úpadkem a "slovní anorexií". Pro Tonyho, který je lovcem epifanií a nostalgickým hledačem autenticity, je to smrt kultury a degenerace společnosti. I když může být vnímán jako cynik, je to velké dítě, které touží po autenticitě a obrací se na čtenáře s baudelairovským oslovením, vyjadřujícím jeho vnitřní konflikt a touhu po spojení.
- 2018
Nepodstatné záležitosti
- 288 stránek
- 11 hodin čtení
Co mají společného životy Elsiny Maroneové, miliardářky s krátkou zkušeností jezdce Formule 1, nenapodobitelně se vlnící v bocích, a Salvatora Varrialeho přezdívaného (nepřáteli) vážka, bosse Camorry ukrytého (přáteli) v jednom casertském sklepě? A život Peppina Valletty, romantického zpěváka z piano baru, který se obětuje pro svého postiženého syna, s životem Lindy Giugiù, téměř neporazitelné u pokerového stolu? A co život Aristida Perrelly, podobajícího se nelítostné a nespoutané přírodní síle, Donny Emmy, proradné příležitostné vrátné v jednom luxusním paláci s panoramatickým výhledem na Neapol, Girolama Santagaty, „římského advokáta a mezinárodního misantropa“, Enzy Condéové, vědkyně celosvětového věhlasu, Marka Valleho, mlčenlivého Boloňana a Settimia Valoriho, „neúnavného obhájce sebe samého a znepokojivě banálního muže“? Společné mají právě to, že to jsou životy. A jako každý život jsou směsicí všeho, co nám připadá rozhodující a přitom takové není, řídkých okamžiků štěstí a přemíry bolesti, zdánlivé jednotvárnosti přerušované záblesky světla, nenadálými vnuknutími a tisíci aspekty, které jsou možná nepodstatné, ale to neznamená, že podružné. Na základě podobizen fotografa Jacopa Benassiho si Paolo Sorrentino představuje životy zvěčněných osob, aniž by znal jejich jména a údaje o nich.
- 2015
Mládí
- 160 stránek
- 6 hodin čtení
V luxusním lázeňském hotelu ve švýcarských Alpách tráví dovolenou dva osmdesátiletí přátelé, umělci, Fred Ballinger a Mick Boyle, a vzpomínají na své bohaté a úspěšné životy hudebního skladatele a filmového režiséra, obklopeni dalšími zajímavými a excentrickými hosty – jihoamerickou fotbalovou legendou, slavným hercem z Kalifornie nebo současnou Miss Universe. Zatímco Ballinger tráví čas odpočinkem a zprvu odmítá i žádost anglické královny o uvedení své nejúspěšnější skladby při příležitosti oslav narozenin prince Filipa, Boyle pracuje na svém novém a pravděpodobně posledním filmu s pěticí mladých scenáristů, doufaje v mistrovské dílo. Kniha ve formě scénáře je psána duchaplnou a zábavnou formou, jejíž hlavní osu tvoří nahořkle vtipné dialogy úspěšných mužů na sklonku života. To vše v přímé konfrontaci s ostatními osamělými hosty hotelu, kteří se v přepychu pokoušejí pošetile taktéž zastavit „svůj“ čas.