Knihobot

Gershom Scholem

    5. prosinec 1897 – 21. únor 1982

    Gershom Scholem byl německý filozof a historik, který se stal průkopníkem moderního akademického studia kabaly. Jeho práce se zaměřila na hlubiny židovské mystiky a její symbolismus a zásadně tak přispěla k rozšíření znalostí o těchto tématech mezi širší veřejností. Scholem zkoumal komplexní témata mystických tradic a jejich historický vývoj s důrazem na jejich intelektuální a duchovní význam. Jeho odkaz spočívá v systematickém uchopení a zpřístupnění této fascinující oblasti židovského myšlení.

    Gershom Scholem
    Hlavní proudy židovské mystiky
    Židovská gnóze, mystika merkavy a talmudistická tradice
    O mystické podobě Božství. Studie k základním pojmům kabaly.
    Korespondence
    Počátky kabaly
    Davidova hvězda
    • Davidova hvězda

      • 150 stránek
      • 6 hodin čtení
      5,0(2)Ohodnotit

      Českému čtenáři se konečně dostává do rukou výběr z díla význačného vědce a myslitele Gershoma Scholema (1897-1982), jehož spisy tvoří základní práce o židovské mystice – kabale a jehož eseje nám přibližují duchovní kvas židovské inteligence nové doby. Autor tohoto doslovu měl možnost poznat profesora Gershoma Scholema před dávnými lety v Jeruzalémě a strávit s ním (podobně jako se zesnulým filosofem Samuelem Hugo Bergmanem) několik nezapomenutelných chvil. (z doslovu Vladimíra Sadka v knize)

      Davidova hvězda
    • Počátky kabaly

      • 394 stránek
      • 14 hodin čtení
      5,0(2)Ohodnotit

      Počátky kabaly - anotace Gershom Scholem (1897-1982), jeden z nejvýznamnějších židovskýchmyslitelů 20. století, v tomto díle podrobně analyzuje původ a ranástadia vývoje kabaly, což je bezesporu jednou z nejobtížnějších anejdůležitějších otázek náboženských dějin judaismu. Popisuje rozličnéproudy, které dokážeme rozlišit u nejstarších kabalistů, počínaje prvnímnástupem kabaly v knize /Bahir/ zhruba v polovině 13. století. Přitomseznamuje čtenáře s různými náboženskými a obecně historickými faktorypůsobícími v době, kdy kabala usilovala o svou krystalizaci. Ve svých\\\"Počátcích kabaly\\\" Scholem sleduje především gnostické a novoplatónskévlivy na raně kabalistické myslitele. Kabala v tomto období svého vývojevychází dle Scholema ze tří hlavních center: z Provence, Kastilie a Gerony.

      Počátky kabaly
    • Korespondence s významným religionistou, filosofem Gerhardem (Gershomem) Scholemem začíná v době, kdy Hannah Arendtová zápasí ve francouzském exilu o holou existenci. Spojovacím článkem mezi nimi je osud Scholemova přítele Waltera Benjamina, s nímž se Arendtová seznámila v emigraci v Paříži a který jí před jejím odjezdem do USA svěřil své rukopisy. Benjaminovi se však z Evropy uniknout nepodařilo – roku 1940 spáchal sebevraždu na francouzsko-španělské hranici. V jednom z prvních dopisů informuje Scholema, který v té době žije už skoro dvě desetiletí v Palestině, o jeho tragickém osudu. Rozbíhá se tak dlouholetý dialog mezi New Yorkem a Jeruzalémem a mezi dvěma protichůdnými osobnostmi – nezávislou politickou teoretičkou Arendtovou a přesvědčeným sionistou Scholemem, profesorem na Hebrejské univerzitě v Jeruzalémě a autorem zásadního díla o židovské mystice a kabale (Major Trends in Jewish Mysticism). Asi

      Korespondence
    • Mytické zárodky některých z nich sice vidí již ve starověkých představách, ty však začínají nabývat své nejznámější podoby mystických symbolů teprve s dějinnými počátky kabaly v raném středověku. V každé její vývojové fázi (od dob knihy Bahir, jihofrancouzské a španělské kabaly, přes období Zoharu a safedských mystiků až po lurjánskou a chasidskou nauku) autor nachází nové prvky, jimiž se konkrétní pojem obohacuje, případně přetváří.

      O mystické podobě Božství. Studie k základním pojmům kabaly.
    • Gershom Scholem se v knize zamýšlí nad tím, nakolik lze některé prvky židovské mystiky formativního období judaismu nazvat „gnostickými“ a nad jejich styčnými body i rozdíly ve srovnání s řeckou, křesťanskou či mandejskou gnostickou tradicí. Na studiu vybraných témat (spekulace o míře Těla a Božím oděvu, metatronovská mystika atd.) se věnuje jejich interpretaci uvnitř judaismu, která je nakloněna spíše etablující se ortodoxní linii a ač se v některých ohledech nevyhýbá cizím vlivům, postrádá dualistické vyhrocení. K tehdejším rozborům řeckých magických papyrů a počínajícím diskusím o svitcích od Mrtvého moře přidává odbornou reflexi hejchalotické literatury, jež v té době ještě nebyla kriticky zhodnocena a stála spíše na okraji zájmu badatelů. Kniha obsahuje Scholemovu (tj. první úplnou) edici hejchalotické makroformy Ma‘ase merkava a také vyhledávací studii Saula Liebermana (1898–1983) k ústní tradici o Písni písní.

      Židovská gnóze, mystika merkavy a talmudistická tradice
    • Scholemovy Hlavní směry židovské mystiky jsou dnes už klasickou oborovou prací, již ocení nejen odborníci – hebraisté, religionisté či historici filosofie; jelikož autor vykládá látku systematicky, přehledně a čtivě, dílo je přístupno i širší kulturní čtenářské obci. Kniha vyšla nejprve v anglickém autorizovaném překladu již v roce 1941 (Shocken Publishing House) a v němčině pak pod titulem Die jüdische Mystik in ihren Haupströmungen v roce 1957 v nakladatelství Suhrkamp. Dílo bylo pak přeloženo do řady jazyků a znovu a znovu vydáváno v němčině a v angličtině. Mezi českými hebraisty ji vysoce oceňoval např. prof. Vladimír Sadek – např. v jeho knize Židovská mystika (2003), v níž se zabývá převážně kabalou, je na Scholema mnohokráte odkazováno. Vydání této knihy v českém překladu Martina Machovce zaplňuje velkou mezeru, která v tomto oboru až doposud v české překladové literatuře existovala.

      Hlavní proudy židovské mystiky
    • Kniha vzpomínek židovského historika a filozofa, který strávil život v Německu a poté v Izraeli, přibližuje i židovskou kulturu. Významný židovský myslitel a znalec Kabaly zachycuje svůj život od dětství stráveného v židovské rodině v Berlíně. Jeho cesta života začínala v kruhu nezbožné rodiny. Scholem se brzy našel v sionismu a následně došel k židovskému uvědomění. Angažoval se v berlínských židovských spolcích, živě se zajímal o celou historii svého národa, učil se důkladně hebrejsky. Roku 1923 odjel z vlastního zanícení podpořit sionismus do Jeruzaléma. Kniha je vzpomínkou na okruh přátel a rodinu, která ho v mládí podporovala a inspirovala.

      Od Berlína k Jeruzalému: Vzpomínky z mládí
    • Gershom Scholem, rodák z Berlína, který přesídlil do Palestiny, kde se stal profesorem židovské mystiky na Hebrejské univerzitě v Jeruzalémě, se v díle zabývá rozborem a vysvětlením židovské mystiky a symboliky obsažené v kabale. Rozebírá náboženskou autoritu a mystiku, smysl Tóry a tradici a význam kabalistického učení, stejně jako představy o Golemovi ve světle a významu kabalistického pohledu.

      Kabala a její symbolika
    • Na formování pojetí mesiáše a vykoupení v judaismu se podle G. Scholema (1897–1982) podílely zejména restorativní a utopické proudy, které dále přetvářely staré dědictví apokalyptiky. V esejích obsažených v tomto sborníku si autor všímá katastrofického a revolučního prvku židovského mesianismu i rozdílů oproti křesťanství ohledně vnitřního a vnějšího aspektu spásy. Zabývá se souvislostmi s kabalistickým chápáním nápravy světa; rozebírá antinomické tendence, vyjádřené v heretické koncepci „vykoupení skrze hřích“ a rozvinuté v lžimesiášských hnutích sabatianismu a frankismu v 17. a 18. století. V naukách východoevropského chasidství pak spatřuje jistou neutralizaci mesiášského napětí vedoucí k přesunu důrazu na osobní sféru člověka. Další eseje se týkají vybraných témat z dějin židovského náboženství a literatury.

      Mesiášská idea v judaismu a další eseje o židovské spiritualitě
    • Alchymie a kabala

      • 120 stránek
      • 5 hodin čtení
      3,8(55)Ohodnotit

      Alchymie a kabala - anotace Základní kritická a typicky "scholemovsky" hutná studie věnující se vývoji vztahu židovské mystiky a alchymie, která se opírá o množství známých i zcela neznámých rukopisů a tisků a podrobně zkoumá zvláštní spojení těchto dvou spirituálních tradic i v tzv. křesťanské kabale a theosofii.

      Alchymie a kabala