Jednoho dne najde lékař Bernard Rieux před svou ordinací mrtvou krysu. Na zdánlivě banální událost vzápětí zapomene, ale ve dnech následujících začnou krysy houfně vylézat ze svých děr a kanálů a v agonii umírají na chodníku. Brzy se příznaky podivné epidemie objeví i u lidí a obětí přibývá geometrickou řadou... O Moru (1947) si Albert Camus poznamenal do svého Zápisníku, že má ráz „mytického příběhu“. Mytický a filozofický význam má především epidemie sama; lze ji chápat jako alegorii okupačních let, ale i v mnohem existenciálnějším měřítku jako samo zkonkretizované absurdno, jemuž Bernard Rieux, typický Camusův hrdina, vzdoruje civilně a bez hrdinských gest.
Stuart Gilbert Knihy






Jeden z nejproslulejších románů 20. století, jímž se Albert Camus stal duchovním otcem celé jedné poválečné generace, byl bezprostředně po svém vydání v r. 1942 označen vichystickou kritikou jako "ochablost ducha" a "degenerace lidství". Ve skutečnosti je příběh Meursaulta, náhodného vraha odsouzeného k smrti, protože odmítá přijmout roli v společenských hrách, působivou oslavou člověka, a to člověka revoltujícího. Podle vlastní Camusovy interpretace "cizinec" až do konce odmítá lhát a bez jediného náznaku hrdinského chování souhlasí s tím, že zemře pro pravdu, aniž by ji "těm druhým" vnucoval.
Brassaï
Paris after dark
Roaming Paris streets by night in the early 1930s, Brassa created arresting images of the city's dramatic nocturnal landscape. First published in French in 1932, this new edition brings one of Brassa's finest works back into print. The back alleys, metro stations, and bistros he photographed are at turns hauntingly empty or peopled by prostitutes, laborers, thugs, and lovers. "Paris by Night" is a stunning portrait of nighttime in the City of Light, as captured by its most articulate observer. 62 photos.
With the passing of each year, Ulysses receives wider recognition and greater acclaim as a modern literary classic. To comprehend Joyce's masterpiece fully, to gain insight into its significance and structure, the serious reader will find this analytical and systematic guide invaluable. In this exegesis, written under Joyce's supervision, Stuart Gilbert presents a work that is at once scholarly, authoritative and stimulating.
The description for this book, The Voices of Silence: Man and his Art. (Abridged from The Psychology of Art), will be forthcoming.