Zvláštní kniha s podtitulem Román s encyklopedií je výrazem Jerofejevova skoro extatického hledání „kvintesence ruského člověka“, jehož možná až hrozivým románovým obrazem je těžko popsatelný a těžko uchopitelný Šedivák – tvor, v němž se nějaké pozitivní rysy hledají také jen velmi svízelně… pokud nakonec neshledáme, že jakékoli hledání kladů je v tomto případě zcela nemožné. Kniha, skutečně uspořádaná do kapitol s názvy vzdáleně evokujícími představu encyklopedických hesel (O ruské svini, Ještě jednou o ruské svini apod.), je pro tradičního ruského vlastence snůškou hanopisných urážek a často až obscenit, inspirujících k charakteristice „vše nejhorší, co chcete vědět o Rusech, najdete tady“… Přesto dnes, kdy se Rusko ocitá v těžké mezinárodní izolaci, právě Encyklopedie ruské duše velmi často a velmi přesně odpovídá na otázku, proč je to s těmi Rusy tak těžké…
Victor Erofeyev Pořadí knih
Viktor Jerofejev je autorem, jehož dílo se vyznačuje hlubokým zájmem o temné stránky lidské psychiky a společnosti. Jeho próza často zkoumá témata jako sex, násilí a smrt skrze groteskní estetiku, čímž narušuje tradiční představy o literatuře. Jerofejevův intelektuální původ, ovlivněný raným přístupem k zakázané literatuře a studiem filozofie, mu umožnil formulovat radikální umělecké manifesty a propojovat ruskou literaturu s evropskými filozofickými proudy. Jeho práce, často považovaná za disidentskou a kontroverzní, si klade za cíl zpochybňovat společenské normy a nabízí provokativní pohled na realitu.


- 2015
- 2004
Scrittori Contemporanei: La bella di Mosca
- 303 stránek
- 11 hodin čtení
Irina Vladimirovna, autentico genio di bellezza e d'amore (come si legge in una poesia di Puskin), assoluta e generosa, vive in un'epoca che volge alla fine e che preannuncia profondi cambiamenti. Irresistibilmente attratta dalla vita e dal sesso, Irina è aggressiva e indifesa, dedita al lusso e ai piaceri: apprezza solo gli uomini ricchi e potenti, il suo linguaggio è crudo e spavaldamente sessuale e la sua vita una continua avventura. Pubblicato troppo in anticipo sui tempi, "La bella di Mosca" raccontava allora (1982) la Russia di oggi, caleidoscopica e travolgente.