Knihobot

Jiří Froněk

    Přírodopis v sešitě pro 9. ročník základních škol
    Kabinety : mistrovská díla uměleckého řemesla 16. a 17. století z českých sbírek
    Artěl, umění pro všední den 1908–1935
    Co bys měl znát z přírodopisu. Slovníček pro základní školy
    Lidské tělo: Poznávejme sami sebe
    Orgány nepatří do nebe
    • 2023

      Orgány nepatří do nebe

      • 304 stránek
      • 11 hodin čtení
      4,8(139)Ohodnotit

      Příběhy české transplantační chirurgie. „Jedeme na sál. Cítím, jaká je mi na pojízdné posteli jen v andělíčku zima. Klepu se. Imunitu mi příslušnou medikací stáhli skoro k nule, aby moje tělo bylo ochotné nové orgány přijmout. Nemám strach. Je to jakýsi druh adrenalinu, mlha v hlavě, gumové vystresované tělo. Podobá se to pocitu, když jsem jako dítě startovala na závodech ve sprintu. Zaklekám do bloku. Tretry potřebovat nebudu.“Novinářka Renata Kalenská v roce 2018 podstoupila transplantaci ledviny a slinivky. Za záchranu svého života vděčí špičkovému transplantačnímu týmu z pražské nemocnice IKEM, který vede přednosta Jiří Froněk. O jejich práci se však rozhodla vyprávět už o něco dříve, když měla možnost sledovat Froňka při operaci na sále a viděla, s jakým zápalem chirurgii provádí. Vedla s ním proto obsáhlý rozhovor a mluvila také s řadou pacientů po transplantaci, jejichž příběhy jsou jen stěží uvěřitelné.Tato kniha vzdává hold nejen mimořádné osobnosti české transplantační chirurgie, ale především všem lidem, kteří tváří v tvář smrti prokazují obrovskou odvahu, nezdolnost ducha, nezištnost a lásku k bližnímu. Dokazuje, že čím blíž smrti se ocitáme, tím lépe chápeme skutečnou hodnotu života.Rozhovory s Jiřím Froňkem a pacienty doplňují kněz a lékařský etik Marek Orko Vácha a psychiatr Radkin Honzák.

      Orgány nepatří do nebe
    • 2014

      Kniha je první souhrnnou prezentací Hiebelovy tvorby. Vedle shromáždění a zhodnocení dosavadních poznatků zahrnuje zejména aktuální archivní výzkum a podrobnou dokumentaci a rozbor malířského díla. Malíř Johann Hiebel (1679–1755), původem ze Švábska, byl jedním z řady umělců cizího původu, kteří se trvale usadili v Čechách a významně zasáhli do vývoje českého barokního umění. Když koncem roku 1707 dorazil do Prahy, s pověstí malíře fresek školeného u slavného Andrea Pozza, objevil se možno říci v pravou chvíli na pravém místě. Zanedlouho začal pracovat pro nejvýznamnější stavebníky v Čechách, především pro řád Tovaryšstva Ježíšova české provincie, pro jehož kostely, kaple a knihovnu namaloval své nejvýznamnější fresky. Působil však i ve vzdáleném Rastattu, kam byl angažován markraběnkou Baden-Badenskou. Hiebel byl již svými současníky vysoce ceněn jako malíř specializovaný na nástropní freskovou malbu s uplatněním bravurně zvládnutých prvků architektonického iluzionismu (archivní údaje jej staví na výdělečném žebříčku hned za nejbohatšího malíře své doby Václava Vavřince Reinera). Ačkoli je pravidelně připomínán již v edicích starší umělecké historiografie, monografické zpracování jeho díla doposud chybělo. Část. latinský text, německé resumé.

      Johann Hiebel (1679–1755) – Malíř fresek středoevropského baroka
    • 2009

      Obsáhlá publikace vychází u příležitosti stého výročí založení sdružení Artěl, jedné z nejvýznamnějších institucí českého užitého umění a designu prvé poloviny 20. století. Publikace seznamuje čtyřmi statěmi se čtvrt století trvající činností tohoto sdružení a představuje dochované práce, editované pod proslulou značkou Artěl, v deseti katalogových sekcích řazených podle materiálů. Družstvo Artěl, založené v Praze roku 1908, ve své době sdružovalo nejvýznamnější osobnosti české výtvarné scény. V počátcích se soustředilo na navrhování a produkci „drobného umění pro všední den“ – menších užitných a dekorativních předmětů ze dřeva, keramiky, kovů a dalších materiálů, následně však svou činnost rozšířilo i na komplexní řešení bytových a komerčních interiérů. V průběhu činnosti se v Artělu střetávalo více názorových proudů, ale společné vždy zůstávalo úsilí o prosazení moderního výtvarného myšlení do oblasti užitého umění a snaha podílet se na kultivaci bytové kultury a životního stylu. Můžeme tedy i dnes říci, že Artěl je součástí evropské moderny stejně jako inspirující Wiener Werstatte v Rakousku či hnutí Bauhaus v Německu. Vedoucí osobností sdružení byl Pavel Janák, jemuž publikace věnuje samostatnou studii. Publikaci doplňují medailony výtvarníků, literatura a rejstřík.

      Artěl, umění pro všední den 1908–1935
    • 2008
    • 2005

      Sbírka starého umění Národní galerie v Praze připravila prezentaci významného díla pozdního italského baroka - monumentální nástropní malbu na plátně od Francesca Solimeny: Faëthon prosí Apollóna o zapůjčení slunečního vozu. Plátno impozantních rozměrů (402 x 727 cm), v minulosti transferem poškozené a po desetiletí deponované, je nyní představeno veřejnosti po komplexním zrestaurování. Malba je osazena v kalotové klenbě oválného sálu v přízemí rizalitu Šternberského paláce jako součást stálé expozice starého evropského umění. Od 21. června 2005 ve stálé expozici Sbírky starého umění ve Šternberském paláci. Souběžný anglický text.

      Phaethon. Příběh obrazu Francesca Solimeny
    • 2004