Výbor z poezie s doslovem a básněmi Tess Gallagherové, autorovy druhé manželky. Americký spisovatel Raymond Carver (1939–1988) proslul především jako autor povídek, s nimiž se už český čtenář měl možnost seznámit. Sám Carver si však více než povídek cenil své básnické tvorby, které se průběžně věnoval po celou svou spisovatelskou kariéru. Básně mapují vnější i vnitřní události Carverova soukromého života – rozporuplný vztah k matce, otci, první ženě a dětem, boj se závislostí na alkoholu, zážitky z cest po světě a rybářských výprav, hluboký vztah ke druhé ženě Tess, boj s rakovinou a smíření se smrtí. Podobně jako v povídkách, tak i v básních ještě ve větší zkratce dokáže povýšit banální životní okamžik na moment čehosi posvátného.
Raymond Carver Knihy
Raymond Carver proslul jako mistr povídky, který zásadně ovlivnil americkou literaturu. Jeho styl se vyznačuje precizním realismem, který zachycuje životy obyčejných lidí, často z dělnické třídy a okrajových společenských vrstev. Carver mistrně pracuje s úsporným jazykem, který dokáže v jediném okamžiku proniknout do hloubi lidské existence a odhalit skryté významy v banálních událostech. Jeho dílo, často zasazené do všedních prostředí, zkoumá témata ztráty, touhy a hledání smyslu, přičemž jeho pozdější tvorba nese stopy rostoucí naděje a vykoupení.







První sbírka slavného amerického povídkáře vychází česky v úplnosti poprvé a zároveň otevírá pětisvazkový projekt, který přinese všechny autorovy povídky. Raymond Carver (1938–1988) nikdy nenapsal román (byť na něj údajně jednou už vzal zálohu), což se „nepovedlo“ ani tak bytostným povídkářům jako Ernest Hemingway a Bernard Malamud. U Carvera to navíc ani nelze vysvětlit či omluvit tím, že zemřel na vrcholu tvůrčích sil. Daleko pravděpodobnější totiž je, že mu to nebylo dáno a že se prostě v povídkách dokonale našel, i když to u něj zpočátku byla hlavně nutnost. V jednom eseji to sám o sobě říká takto: „…nedokázal jsem udržet pozornost po delší dobu, což velmi souvisí s tím, proč píšu básně a povídky. Začít, skončit. Žádné přešlapování.“
Výbor povídek z knih: Will You Please Be Quiet, Please? (1976); What We Talk About When We Talk About Love (1981); Cathedral (1983) a Where I'm Calling From (1988).
Takto by se v roce 1981 jmenovala a takto by vypadala druhá velká Carverova sbírka, kdyby ji redaktor Gordon Lish autorovi neseškrtal, nepřepsal a nepřejmenoval na „O čem mluvíme, když mluvíme o lásce“. Zachovala se korespondence obou pánu, ze které vyplývá, že se Carver velmi snažil své dílo uhájit, ale nebylo mu to nic platné: Lish mu z některých povídek vyhodil čtyři pětiny textu. Carver (1938–1988) ještě za svého života některé původní verze vydal, ale v úplnosti nyní „přepsané“ povídky vycházejí poprvé.
Závěrečným, pátým svazkem Carverových povídek je původní sbírka z roku 1981. Přestože znamenala opravdový průlom v Carverově spisovatelské dráze, autor měl původně dost jinou představu: Gordon Lish, redaktor nakladatelství Alfred A. Knopf a Carverův přítel, mu totiž povídky dost neurvale osekal o více než polovinu a prosadil také tento slavný, chytlavý název, jenž se již několikrát stal inspirací (příkladem je Haruki Murakami, autor knihy O čem mluvím, když mluvím o běhání a mimochodem též Carverův překladatel do japonštiny). Carver si Gordona Lishe přesto i nadále vážil a nikdy neopomněl zmínit to, jak se pozitivně podepsal na jeho kariéře. Události kolem necitlivého zredigování sbírky O čem mluvíme, když mluvíme o lásce nicméně znamenaly konec jejich spolupráce.
Jedině tento čtvrtý z pěti Carverových českých svazků neodpovídá žádné z původních anglických sbírek a zároveň má nejvetší časový i tématický rozptyl. Přináší nejstarší autorovy publikované texty – včetne úplné první povídky, která mu vyšla ve 22 letech – a také pět povídek objevených v pozůstalosti. Knihu uzavírá blok sedmi povídek, které jsou vrcholem Carverova díla a stačily vyjít těsně před jeho smrtí v roce 1988 (tedy zejména ta, jíž Carver postavil pomník sobě i svému oblíbenému A. P. Čechovovi). Z jednadvaceti zahrnutých titulů zde má českou premiéru dvanáct povídek.
Raymond Carver's writing delves into the lives of individuals facing poverty and deprivation, marked by a haunting minimalism and subtle violence. His earlier works exemplify "dirty realism," characterized by their starkness and ambiguity. However, in later collections like Cathedral, Carver showcases a broader emotional range, revealing deeper connections with his characters and adopting a more expansive narrative style reminiscent of Chekhov. This evolution highlights his ability to blend detachment with empathy, enriching the landscape of American fiction.
The stories of Raymond Carver
- 447 stránek
- 16 hodin čtení
Will You Please Be Quiet, Please? What We Talk About When We Talk About Love. Cathedral
The final story collection from “one of the great short story writers of our time” (The Philadelphia Inquirer) features classic stories from Cathedral, What We Talk About When We Talk About Love, and earlier volumes. • “Among the masterpieces of American fiction." —The New York Times Book Review By the time of his early death in 1988, Raymond Carver had established himself as one of the great practitioners of the American short story, a writer who had not only found his own voice but imprinted it in the imaginations of thousands of readers. Where I’m Calling From, his last collection, includes seven new works previously unpublished in book form. Together, these 37 stories give us a superb overview of Carver’s life work and show us why he was so widely imitated but never equaled.
Carver thematisiert in seinen ersten und letzten Geschichten die Verlierer der amerikanischen Gesellschaft und deren kleine Tragödien. Mit meisterhafter Kürze und Präzision schildert er das Leben der unteren Mittelschicht und zeigt sich als Meister der psychologischen Erzählung, inspiriert von Faulkner und Tschechow.