Knihobot

Alberto Manguel

    13. březen 1948

    Alberto Manguel se zaměřuje na zásadní roli knih ve společnosti založené na psaném slově, kde v poslední době ztratil intelektuální akt většinu své prestiže. Věří, že bychom měli oslavovat knihovny jako archivy kolektivní paměti, nikoli banky. Podle něj lze člověka definovat jako čtoucí zvíře, které přichází na svět, aby rozluštilo svět i sebe sama. Jeho práce zkoumá hluboký vztah mezi čtenářem, knihou a světem kolem nás.

    Alberto Manguel
    Słownik miejsc wyobrażonych
    Dějiny čtení. (Zkosený hřbet, viz foto)
    Cestovatel, věž a červ. Čtenář jako metafora
    Dějiny čtení
    Čtení obrazů
    Knihovna v noci
    • 2016

      „Podle všeho jsme jediný živočišný druh, který vnímá svět tak, jako by se skládal z příběhů.“ Alberto Manguel Knihu světa čteme v různých rolích. Můžeme být cestovateli, kteří putují stránkami na cestě k osvícení. Můžeme být samotáři čtením se uzavírat do své slonovinové věže. Nebo můžeme knihy hltat jako (kniho)molové, nevnímat jejich moudrost a jen se cpát nespočetnými slovy. Alberto Manguel se ve své poslední knize elegantně a s mimořádným záběrem zabývá řetězcem metafor, které v průběhu čtyř tisíciletí zobrazovaly čtenáře a jejich vztah k textu světa. Na přikladu známých postav — jako je knihami poblouzněný don Quijote, princ Hamlet, jehož úplně ochromilo studium, nebo Emma Bovaryová, která si příběhy z knih plete se životem — Manguel ukazuje, jakým způsobem se v literárních postavách a jejich interpretacích odrážejí proměnlivé postoje ke čtenářům a čtení i jisté opakující se představy o úloze intelektuála.

      Cestovatel, věž a červ. Čtenář jako metafora
    • 2009

      Knihovna v noci

      • 360 stránek
      • 13 hodin čtení
      4,1(218)Ohodnotit

      Alberto Manguel nás s nadšením provede různými typy knihoven, od jeho dětských vzpomínek až po internetové archivy. Zkoumá zničenou Alexandrijskou knihovnu i osobní sbírky autorů jako Charles Dickens a Jorge Luis Borges. Vypráví příběhy těch, kteří bojovali za svobodu myšlení, včetně polského knihovníka, který tajně zachránil knihy před nacisty, a afghánského knihkupce, jenž odolal nepokojům. Zmiňuje také ústně tradované „knihovny paměti“ ve vězeních, zakázané knihovny, fiktivní knihovnu hraběte Draculy a knihovnu nikdy nenapsaných děl. Kniha je obohacena o množství fotografií a ilustrací, což činí Manguelovu fascinující výpravu do jeho myšlenek a znalostí o knihách a civilizaci ještě živější. Toto dílo je pozváním do světa, kde knihy představují nejen potěšení, ale i nezbytnost, a kde slova na stránkách dokážou zcela pohltit čtenáře. Manguel, argentinský autor a bibliofil, vzdává hold knihám jako svým celoživotním společníkům. Kniha osloví každého, kdo má rád čtení, a může inspirovat ty, kteří sní o vytvoření vlastní knihovny.

      Knihovna v noci
    • 2008

      Čtení obrazů

      • 348 stránek
      • 13 hodin čtení
      4,0(22)Ohodnotit

      O čem přemýšlíme, když se díváme na umění? V myšlenkově bohaté knížce se autor – spisovatel, editor a překladatel – zamýšlí nad strategiemi „čtení“ výtvarných děl. Předkládá nápadité, přitom srozumitelné interpretace obrazů, soch i staveb z různých etap evropských i světových dějin umění. Ze zřetele Manguel nespouští diváka – klade si otázky, co pro člověka určité umělecké dílo může znamenat, jak divák dílo dešifruje, jak nás při vnímání obrazů ovlivňují předchozí znalosti a dobový kontext. Předmětem Manguelova zkoumání jsou díla umělců z různých období a zemí (Joan Mitchell, Robert Campin, Tina Modotti, Lavinia Fontana, Marianna Gartner, Filoxenos, Picasso, Claude-Nicolas Ledoux, Peter Eisenman či Caravaggio).

      Čtení obrazů
    • 2007

      Dějiny čtení

      • 480 stránek
      • 17 hodin čtení
      4,1(140)Ohodnotit

      Ve své knize Dějiny čtení dosáhl spisovatel, překladatel, editor a především milovník knih a čtení Albert Manguel ideálního souladu mezi odborností a vášnivým zaujetím. Jeho pojetí čtení je postaveno na osobních vyznáních, útržcích z vlastního života včetně zasvětitelského zážitku, kdy ho téměř slepý J. L. Borges jednou v Buenos Aires požádal, aby k němu docházel a předčítal mu. Manguel představuje různé typy čtení (tiché čtení, předčítání, autorské čtení, věštění z knih a další), jejichž výklad často začíná historkami ze života známých spisovatelů či osobností kultury. To vše je zakotveno v historii, dějinnosti, která dává možnost vidět, jak se čtení proměňovalo a jakými zásadními zlomy procházelo a jaké hmotné prostředky v té které době mělo k dispozici (papyrus, pergamen, knihtisk, ale třeba i brýle). Manguelova kniha nás sugestivním způsobem svého výkladu přesvědčuje, že i našimi osobními čtenářskými životopisy probíhá velký „příběh" dějin čtení. „Milostný dopis adresovaný čtení." (The New Yorker) „Kniha stejně učená jako hluboká a duchaplná. Opravdový ostrov pokladů v moři nově vydávaných knih... Velká, krásná kniha." (Die Zeit)

      Dějiny čtení