Knihobot

Rana Dasgupta

    5. listopad 1971

    Rana Dasgupta se ve své tvorbě zabývá silami a zážitky globalizace. Jeho díla jsou často zasazena do různých měst světa a prozkoumávají současné formy života od miliardářů po migranty, přičemž je provází nádech mýtu a surreality. V epickém vyprávění zkoumá historické ideologické experimenty a předjímá budoucnost s překvapivými postavami, které žijí za hranicemi utopie. Jeho styl se vyznačuje rozsáhlým pohledem na lidské zkušenosti a filozofickou reflexí.

    Rana Dasgupta
    Delhi
    Granta 151
    After Nations
    Capital
    Linka Tokio
    Sólo
    • Ulrichovi je bezmála sto let, a než přišel o zrak, četl v časopise reportáž o tom, jak cestovatelé v daleké zemi nalezli hejno papoušků mluvících jazykem kultury, kterou krátce předtím vyhladila jakási katastrofa. Byl to tak šokující objev, že papoušky pochytali, zavřeli do klecí a poslali domů, aby mohli lingvisté zaznamenat, co ještě zbývalo ze ztraceného jazyka. Jenže papoušci byli už tak traumatizovaní neštěstím, které je potkalo, že všichni cestou uhynuli. Ulrich přemítá, zda se těmto nešťastným ptákům nepodobá, a táže se sám sebe, zda v životě shromáždil nějakou moudrost, kterou by mohl odkázat světu. Výsledkem je divoká jízda peripetiemi dějin Bulharska.

      Sólo
    • Linka Tokio

      • 348 stránek
      • 13 hodin čtení
      3,3(933)Ohodnotit

      V Tokiu řádí bouře a všechny lety jsou zrušeny nebo odkloněny. Třináct cestujících uvízne na malém letišti a musejí přečkat noc. Aby si ukrátili dlouhou chvíli, sesednou se kolem karuselového pásu a vyprávějí si příběhy… A tak se dozvídáme o synovi Roberta de Nira, který byl počat v prádelně, či o bezkřídlém ptáku, jenž dovede ukrajinského kupce ke ztracené lásce. Jeden muž vydává paměti jiných lidí a najednou musí přehodnotit svou vlastní minulost, podnikatel se zase zblázní do obyčejné panenky tak, že ohrožuje existenci své společnosti, a potkáme i mladou němou Turkyni a čínského chlapce s neuvěřitelným štěstím. Lidé, kteří jsou sami na cestě, vyprávějí příběhy o životě v pohybu, o velkoměstech, jako jsou New York, Istanbul, Dillí, Lagos, Paříž, Buenos Aires. Jednotlivé epizody se slévají do velkého románu o nadějích, snech, ale i zklamáních, jež prožívají lidé po celém světě a jež všechny spojují.

      Linka Tokio
    • Capital

      The Eruption of Delhi

      • 466 stránek
      • 17 hodin čtení
      4,1(692)Ohodnotit

      "In Capital, Commonwealth Prize-winning author Rana Dasgupta examines one of the great trends of our time: the expansion of the global elite. Capital is an intimate portrait of the city of Delhi which bears witness to the extraordinary transmogrification of India's capital. But it also offers a glimpse of what capitalism will become in the coming, post-Western world. The story of Delhi is a parable for where we are all headed. The boom following the opening up of India's economy plunged Delhi into a tumult of destruction and creation: slums and markets were ripped down, and shopping malls and apartment blocks erupted from the ruins. Many fortunes were made, and in the glassy stores nestled among the new highways, customers paid for global luxury with bags of cash. But the transformation was stern, abrupt and fantastically unequal, and it gave rise to strange and bewildering feelings. The city brimmed with ambition and rage. Violent crimes stole the headlines. In the style of V.S. Naipaul's now classic personal journeys, Dasgupta shows us this city through the eyes of its people. With the lyricism and empathy of a novelist, Dasgupta takes us through a series of encounters - with billionaires and bureaucrats, drug dealers and metal traders, slum dwellers and psychoanalysts - which plunge us into Delhi's intoxicating, and sometimes terrifying, story of capitalist transformation. Together these people comprise a generation on the cusp, like that of Gilded Age New York: who they are, and what they want, says a tremendous amount about what the world will look like in the rest of the twenty-first century. Interweaving over a century of history with his personal journey, Dasgupta presents us with the first literary portrait of one of the twenty-first century's fastest-growing megalopolises - a dark and uncanny portrait that gives us insights, too, as to the nature of our own - everyone's - shared, global future."-- Provided by publisher

      Capital
    • Granta 151

      • 256 stránek
      • 9 hodin čtení

      Published in book form four times a year, Granta is respected around the world for its mix of outstanding new writing and art. This special issue is guest-edited by award-winning writer Rana Dasgupta.

      Granta 151
    • Im Dezember 2000 zieht Rana Dasgupta nach Delhi, weil dort die Frau lebt, die er liebt – und landet in einem Moloch, der direkt der Phantasie von Zola, Brecht oder Scorsese entsprungen sein könnte. Die wirtschaftliche Öffnung Indiens im Jahr 1991 hat Kräfte entfesselt, die seither mit der Gewalt einer Naturkatastrophe über die Stadt und ihre Einwohner hinwegfegen: Kapitalistische Räuberbarone stecken aggressiv ihre Claims ab, Bargeld wird lastwagenweise durch die Straßen gekarrt, Premierminister Manmohan Singh, der einst die Liberalisierung des Landes angestoßen hat, lässt beim lokalen Lamborghini-Händler anrufen. Er kann nicht mehr schlafen, seit die Nouveaux Riches vor seiner Residenz ihre Luxuskarossen ausfahren. Mit dem Einfühlungsvermögen und der Sprachgewalt eines großen Erzählers schildert Dasgupta die Welt hinter den Fassaden der scheinbar endlos nach oben weisenden Wachstumsraten. Er trifft Milliardäre und Slumbewohner, Drogendealer und Metallhändler, Sozialarbeiter und Gurus und stellt fest, dass in der Heimat seiner Vorfahren heute vor allem eines regiert: das Geld. Ein eindrucksvolles Portrait einer Metropole im Rausch, das zugleich einen Vorgeschmack darauf gibt, wie die Stadt der Zukunft aussehen könnte.

      Delhi