Knihobot

Jiří Zygma

    25. červen 1981

    Matteo Difumato, a Czech-Italian author, initially known as Jiří Zygma, transitioned from acting to focus solely on his writing. His dramatic works often explore profound themes, notably within his 'Hypermodern Deconstruction' trilogy, which includes pieces like 'Barbed Wire,' 'Maneuvers,' and 'Open Field.' Difumato's plays have been staged and read in Prague, and he has also penned original works in Italian, such as the 'Senso unico' trilogy and the satirical epilogue 'Sulla spiaggia.' His cyber-mythological mystery 'Addicted to the Game' was notably chosen as the inaugural production for the new Stará Aréna theatre in Ostrava. While crafting 'Mythomania' during a study abroad in Athens, his most recent play, 'Commentary,' signifies a deliberate shift away from written output due to a perceived lack of appreciation for his previous literary efforts. Difumato's unique identity is shaped by a combination of Silesian nature, Moravian heart, Czech patriotism, and Italian temperament, infusing his narratives with a rich cultural tapestry.

    Na hře závislí: kybermytologické mystérium
    Mythomania
    Pokřivený charakter aneb Hromosvod pro blesky všeho druhu
    • „Středověká“ moralita o třech dějstvích. Hlavní hrdina Misogyn, vystupující v každém ze tří dějství pod jiným jménem (ještě jako Icthitofob nebo Mýtoman) má poněkud nevyhraněný vztah k ženám, nesnáší ryby a rád si vymýšlí: žije v dluzích v bytě pod finanční správou své tetičky, ze kterého ho chtějí vyhodit na ulici. Formou několika zápletek dokonce dojde ke zvířecí vraždě, díky níž ho začne hledat i policie. Sesype se tak toho na něj ze všech stran najednou poněkud dost, ačkoli on je v tom docela nevinně – jen on je totiž brán špatně a jako příčina veškerého zla. Ale řeší to po svém; stává se nedobrovolně střediskem útoků, jejichž rozřešení přinese až zamknutí ostatních postav v bytě, z něhož je osvobodí až ztráta vlastní přetvářky.

      Pokřivený charakter aneb Hromosvod pro blesky všeho druhu
    • Mythomania

      • 46 stránek
      • 2 hodiny čtení
      4,0(2)Ohodnotit

      Drama o dvou jednáních, jež se zabývá zálibou ve lžích, falešných snech a pokroucené fantazii. Autor hru napsal v řeckých Aténách. Řecká profesorka dějepisu je velmi cílevědomá a prostřednictvím cílené lži na základě překroucené historie to chce kvůli krizové situaci ve své zemi dotáhnout hodně vysoko až do politiky, k čemuž jí pomáhají demonstranti, osoby z lidu, které kolikrát nemají povědomí o základních věcech týkajících se jejich země, a proto jí slepě důvěřují a mylně považují za vyvolenou. Dva její kolegové jsou do sebe nešťastně zamilovaní, a protože nemohou mít děti, rozhodnou se ke konci hry rozejít, jelikož přišli na to, že jejich láska byla zbytečná a nenaplněná. Drama je velmi metaforické, a to zejména díky personifikovaným postavám, jako jsou Nenávist, Láska a Lež. Tyto zároveň vyplňují komické, někdy až drastické scény v druhé linii, blížící se prvkům epického divadla. Hlavní hrdinka to nakonec kvůli svým ambicím směřuje až do čela vlády pro účely převratu, za což je však mimo sebe samotnou obdivována jen svým kolegou, aby nahradila další zástupce klamů. Je otázkou, nakolik jí k tomu dopomohla lež a jak ona sama sebe vnímá před přírodou – symbolickými prvky v bodech zvratu jsou zde zemětřesení a moře, v dálce rozvášněný lid.

      Mythomania
    • Hra jako náplň a smysl života. Záměrná manipulace s druhými. Nadčasový automat, který řídí osud postav ve hře, do které uživatelé s odsouhlasením vstoupili. Hra však začíná postrádat smysl, když Netofilia začne vítězit nad Autonomií a ze hry se nelze dostat ven - nelze ji ukončit. Svět ovládnou počítače a zlákaný "zachránce" nainstaluje do hlavního počítače program, který začne nutit hrát tuto hru všechny.. Hra byla s velkým úspěchem realizována v ostravském divadle Stará Aréna.

      Na hře závislí: kybermytologické mystérium