Knihobot

Jakob van Hoddis

    16. květen 1887 – 1. leden 1942

    Jakob van Hoddis byl německý básník, který se stal klíčovou postavou raného literárního expresionismu. Je nejvíce oslavován pro své pronikavé básně, které často zkoumají temnější stránky moderního života s jedinečnou naléhavostí. Jeho raná díla, zejména báseň „Weltende“, zachycují pocit úzkosti a rozpadu, který definoval jeho literární období. Van Hoddisův vliv spočívá v jeho schopnosti artikulovat znepokojivé změny doby prostřednictvím úsporného a sugestivního verše.

    Jakob van Hoddis
    Sammlung Luchterhand: Gedichte
    Gesammelte Dichtungen
    Dichtungen und Briefe
    Světazmar
    Držíce v drzých držkách cigarety
    Prokletí básníci německé poezie
    • Prokletí básníci německé poezie

      • 144 stránek
      • 6 hodin čtení
      4,9(8)Ohodnotit

      Antologie novým způsobem představuje ranou poezii velikánů moderního německojazyčného básnictví Georga Heyma, Jakoba van Hoddise, Gottfrieda Benna a Georga Trakla. Tito čtyři autoři, jejichž poetika se formovala, měnila či předčasně uzavírala kolem roku 1912, vypjatého letopočtu německé literatury, bývají řazeni k ranému expresionismu, avšak výrazně tento směr intenzitou své tvorby přesahují. Byť se jim v češtině již dostalo samostatných knižních výborů, nekomunikovaly jejich texty doposud na stránkách jedné knihy. Antologie přináší také verše do češtiny převedené poprvé. Básně přeložil a doslovem opatřil básník Radek Malý a výtvarně je doprovodil Pavel Preisner.

      Prokletí básníci německé poezie
    • Držíce v drzých držkách cigarety

      • 184 stránek
      • 7 hodin čtení
      4,6(21)Ohodnotit

      Výbor Držíce v drzých držkách cigarety představuje poezii expresionismu, moderního uměleckého směru, který se v nejčistší podobě projevil v Německu a Rakousku v letech 1910–1920. Tento směr odráží životní postoj generace konfrontované s rychlým rozvojem Berlína, jeho továrnami, automobily, biografy a rušným nočním životem. V atmosféře očekávání vznikaly apokalyptické vize Georga Heyma, grotesky Jakoba van Hoddise a Alfreda Lichtensteina, stejně jako šokující básně-pitevní protokoly Gottfrieda Benna. Expresionistické desetiletí přineslo množství literárních talentů a rozmanitou literární produkci, jejíž část nyní představujeme českému čtenáři. Antologie se zaměřuje na raný velkoměstský expresionismus a na autory, kteří si zaslouží samostatné výbory v češtině. Druhá část přináší nejznámější a nejpozoruhodnější básně, které toto hnutí obohatilo o významné tematické okruhy. Mezi autory patří Jakob Van Hoddis, Georg Heym, Alfred Lichtenstein, Gottfried Benn a další významné osobnosti, které formovaly expresionistickou poezii.

      Držíce v drzých držkách cigarety
    • Světazmar

      • 182 stránek
      • 7 hodin čtení
      4,6(5)Ohodnotit

      První český výbor z díla jednoho z otců německého expresionismu zahrnuje významnou část jeho básnického odkazu, včetně dosud nepublikovaných veršů. Autor, známý pro své groteskní lyrismus, byl považován za předchůdce surrealismu. Jeho černý humor kontrastuje s krutým životním osudem, kdy upadl do šílenství a většinu života strávil v ústavech, přičemž v roce 1942 zmizel s transportem duševně nemocných Židů. Výbor obsahuje apokalyptické básně s ironizujícím podtextem, ale také subtilní lyriku evokující antické mýty a polemiku s křesťanstvím. Dále jsou zařazeny prózy a fragmenty, jako například O mně a o já, Nepřítel a Konec doktora Hackera. Kniha rovněž přináší dopisy přátelům, matce a milence, herečce Emmě Henningsové, která vystupovala v kabaretu Simplicissimus. Výbor uspořádala Zlata Kufnerová, která doplnila doslov a přebásnila z německých originálů. Knihu doprovázejí reprodukce grafických děl německých umělců z fondu Národní galerie v Praze.

      Světazmar