Knihobot

Stuart Sim

    1. leden 1943
    Fifty Key Postmodern Thinkers
    Justice and Revenge in Contemporary American Crime Fiction
    Post-Marxism
    Georg Lukács
    Derrida a konec historie
    Lyotard a nelidské
    • 2003

      Pozdní práce Jeana-Françoise Lyotarda prozrazují hlubokou nedůvěru vůči “nelidskému” – procesu, ve kterém jsme “dehumanizováni” silami “vývoje” (tj. pokročilého kapitalismu). V extrémních případech dokonce zjišťujeme, že ony síly plánují nahradit nás počítačovou technologií. S ohledem na moc, kterou třímá “techno-věda”, se Lyotard obává o naši budoucnost a vyzývá nás, abychom vzdorovali tomuto směřování k “ne-humanismu”. Jestliže se však kolem sebe rozhlédneme, vidíme, že nehumanismus už tu je s námi v mnoha podobách: lékařská technologie, umělá inteligence a umělý život jsou toho výraznými příklady. Hranice mezi lidstvem a technologií se stále více zamlžuje a najde se mnoho takových, kteří jsou ochotni tento vývoj obhajovat a spatřují v něm naši budoucnost. V této debatě je v sázce samotná koncepce toho, co to znamená být lidský. Lyotardova otázka “Co když pro lidstvo je ‚správné‘ právě to, aby bylo obýváno nelidským?” má pro nás pro všechny kritické důsledky.

      Lyotard a nelidské
    • 2001

      Derrida a konec historie

      • 66 stránek
      • 3 hodiny čtení
      2,0(3)Ohodnotit

      Před několika lety vystoupil významný americký teoretik společnosti F.Fukuyama s názorem, že historie v té podobě, v jaké jsme ji dosud znali, tedy jako dialektický boj různých společenských systémů, s pádem komunistických režimů končí. Nadešlo pro něj období všeobecného konsensu s liberálním pojetím společnosti jako nejdokonalejšího systému. Derrida toto tvrzení odmítá a přičítá ho mezi tradiční teorie o konci epoch, které se v historii po různu prosazovaly.

      Derrida a konec historie