Knihobot

James Graham Ballard

    15. listopad 1930 – 19. duben 2009
    James Graham Ballard
    Betonový ostrov
    Super-Cannes
    Přízeň žen
    Mýty blízké budoucnosti
    Říše slunce
    Kokainové noci
    • Kokainové noci

      • 269 stránek
      • 10 hodin čtení
      3,9(14)Ohodnotit

      Podle pozorovatele zvenčí patří Britové na odpočinku, kteří tráví své dny v pobřežním letovisku Estrella de Mar k idylické komunitě. Jejich životní styl je plný kulturních a sportovních akcí – jejichž středem je aktivní Club Nautico. Ale tento obraz dostane trhlinu, když při záhadnémpožáru, který vypukne během večírku, jehož se účastní členové klubu, zahyne pět lidí. Manažer klubu je zatčen a obviněn z vraždy.

      Kokainové noci
    • Hlavním hrdinou knihy je chlapec Jim, jediný syn bohatých Britů žijících v Šanghaji. Jeho dětství je rozmetáno internací v zajateckém táboře Lung-chua. Ocitá se zde sám, bez rodičů, které ztratil hned v prvních chaotických hodinách po japonském útoku na Pearl Harbor 8. prosince 1942. Rodiče nakonec nachází až v roce 1945 poznamenané internací a jakoby zcela lhostejné k osudu svého syna. Svět reality a snu, pravdy a dětské představivosti se v Říši slunce prolíná, často plynule a nepostřehnutelně, fantazie přechází v blouznění vyvolané hladem, takže i konec války, symbolizovaný září, jež přes Východočínské moře přinesla Jimovi poselství z Nagasaki, splývá našemu hrdinovi s představou nové, ještě strašnější války.

      Říše slunce
    • Sci-fi povídky zkoumá duševní a fyzický rozklad člověka v technologií ovládané společnosti. Mýty blízké budoucnosti (1982) jsou druhým českým překladem J. G. Ballarda, po Říši slunce (1984). James Graham Ballard, narozený v roce 1930 v Šanghaji, vzpomíná na bizarní život britské komunity, kde jeho otec pracoval. První knihu napsal v jedenácti letech, inspirován hrou bridž. Po třech letech v japonském internačním táboře se vrátil do Anglie, kde mu život připadal nudný. Po neúspěšných studiích medicíny a angličtiny se začal věnovat experimentální próze a později prodeji encyklopedií. Po výcviku v královském letectvu objevil science fiction, která přehodnotila jeho pohled na literaturu. Po návratu do Británie se oženil a začal publikovat povídky, přičemž první byla přijata v roce 1956. Tragédie ztráty manželky a péče o děti ho přivedla k plnému věnování se psaní. Ballardova spolupráce s časopisem Ambit a jeho experimenty s literárními formami ukazují jeho inovativní přístup. Věří, že science fiction je autentická literatura dvacátého století, reagující na transformaci vědy a techniky, a že současnost je pro spisovatele obdobím největší morální naléhavosti. Jeho výroky o literatuře odrážejí jeho skepticismus a kritický pohled na lidskou existenci.

      Mýty blízké budoucnosti
    • Přízeň žen

      • 337 stránek
      • 12 hodin čtení
      3,8(1083)Ohodnotit

      Volné pokračování románu Říše slunce. Román zobrazuje poválečný svět v celé jeho šíři včetně uvolněných sexuálních vztahů a snahy žít jinak než dřív.

      Přízeň žen
    • Super-Cannes

      • 334 stránek
      • 12 hodin čtení
      3,7(3989)Ohodnotit

      Z jednoho pohledu je román romantickým příběhem manžela hledajícího ztracenou ženu. Ale z širokého hlediska nás autor seznamuje s novým druhem sociální patologie.

      Super-Cannes
    • Betonový ostrov

      • 129 stránek
      • 5 hodin čtení
      3,6(137)Ohodnotit

      Sugestivní próza nepřímo navazuje na román Bouračka a stejně jako tato kniha vypovídá o fascinaci automobily a nelidskosti technokratické společnosti. Betonový ostrov je příběhem pětatřicetiletého architekta, který se cestou do práce v centru Londýna zřítí se svým vozem na nevelkou betonovou plochu pod křižovatkou tří autostrád. Zraní se, ale podaří se mu dostat na dálnici, kde se marně pokouší přilákat k sobě pozornost.

      Betonový ostrov
    • Bouračka

      • 166 stránek
      • 6 hodin čtení
      3,6(22536)Ohodnotit

      Halucinativní román o fascinaci automobily, rychlostí, dálničními nehodami a jejich spojení s erotickým životem hlavních hrdinů. Vypravěč se po své autonehodě opakovaně setkává s mužem, který je přímo posedlý a sexuálně motivovaný obětmi nehod a nabouranými vozy. Posléze všechny postavy románu spojuje posedlost sexem v rychlých vozech a sugestivní představy šílených autonehod a zdeformovaných těl. Po literární stránce je román velmi působivý a bývá považován za kultovní knihu undergroundu.

      Bouračka
    • Román britského autora J.G. Ballarda Království tvé je katastrofickou vizí Anglie a naší současnosti vůbec. Smutným „hrdinou“ je malé město u Londýna, kde postavili obrovské nákupní středisko. Konzumní způsob života, který s ním přišel, zničil veškeré společenské vazby mezi lidmi a převrátil jejich hodnoty. V celém kraji bují rasismus a násilí a po pumovém útoku na nákupní středisko rozpoutá běsnící dav revoluci. Zdá se, že jediným státním zřízením, které by mohlo širokým masám vyhovovat, je fašistický režim.

      Království tvé
    • Lidé milénia

      • 336 stránek
      • 12 hodin čtení
      3,5(927)Ohodnotit

      Příběh psychologa Davida Markhama, který je anglickým ministerstvem vnitra požádán, aby infiltroval do podivného sdružení v londýnské Chelsea Marine. Tuto izolovanou čtvrť rezidencí přitom neobývají žádní anarchisté nebo squateři, ale navenek spokojená střední vrstva. Přesto právě tito lidé stojí za množstvím teroristických akcí – bombou na letišti Heathrow, útokem na Broadcasting House, vypálením National Film Theatre atd. Celý příběh se vine kolem autorovy ideje, že hluboko v lidském vědomí je biologicky zakódována touha po extrémní zkušenosti.

      Lidé milénia
    • Román Hello, Ameriko! je napínavým záznamem dobrodružného putování výzkumné evropské výpravy napříč americkým kontinentem po globální klimatické změně, při níž se větší část Spojených států změnila v neobyvatelnou poušť. Nejedná se však „jen" o futuristické sci-fi či utopickou vizi – jak upozorňuje v doslovu ke knize filosof Miroslav Petříček, všechny Ballardovy romány lze označit za sňatek rozumu s noční můrou. Obdobně výstižnou charakteristiku své tvorby nabízí ovšem Ballard sám, když mluví o svém psaní jako o setkání vědy a pornografie na pitevním stole: způsob, jímž proniká pod povrch, je skutečně chirurgicky přesný a nemilosrdný, ale právě proto je často až nesnesitelně blízko traumatům současného světa. Román Hello, Ameriko! je toho – přes všechnu svou (anti)utopičnost – nejlepším důkazem.

      Hello, Ameriko!