Knihobot

André Pieyre de Mandiargues

    14. březen 1909 – 13. prosinec 1991

    Francouzský autor André Pieyre de Mandiargues se proslavil svými literárními díly, která často zkoumají temná a tabuizovaná témata. Jeho styl je charakteristický svou evokativní a smyslnou prózou, která čtenáře vtahuje do složitých psychologických krajin. Mandiargues se pohyboval v uměleckých kruzích své doby a jeho psaní odráží vliv surrealismu a zájem o méně prozkoumané aspekty lidské touhy a sexuality. Jeho význam spočívá v odvážném přístupu k erotismu a psychologické hloubce, což z něj činí jedinečnou postavu moderní francouzské literatury.

    André Pieyre de Mandiargues
    Motorka
    Na okraj
    Mořská lilie
    Nestydatá brána
    Černé muzeum
    Vlčí slunce
    • 1999

      Román na hranici snu a skutečnosti, příběh dvou dívek, které se rozhodly vstoupit do světa dospělosti na sardinské pláži.

      Mořská lilie
    • 1996

      Vynikající dílo známého francouzského spisovatele druhé surrealistické generace.

      Nestydatá brána
    • 1992

      Vlčí slunce

      • 126 stránek
      • 5 hodin čtení
      3,9(11)Ohodnotit

      Imaginativní povídky autora druhé generace francouzských surrealistů, jejichž erotičnost a krutost vyjadřuje osamělost a tragický úděl moderního člověka.

      Vlčí slunce
    • 1970

      Motorku, neobyčejně silného harleye davidsona, daruje německý milenec své francouzské milence jako svatební dar k svatbě s jiným mužem v její vlasti a motorka potom odváží přes hranice odvážnou ženu, jezdící za svou láskou až stoosmdesátikilometrovou rychlostí, přičemž jednou tato jízda skončí tragicky. Poutavě napsaný román a vášnivé ženě v motocyklistické kombinéze měl pronikavý úspěch čtenářský a byl i zfilmován.

      Motorka
    • 1970

      Černé muzeum

      • 194 stránek
      • 7 hodin čtení
      3,9(26)Ohodnotit

      Významný francouzský básník a spisovatel André Pieyre de Mandiargues (1909–1991) se ve své prvotině (1946) přihlásil k surrealismu, sotva však dokázal popřít vlivy německého romantismu či díla André Bretona. Soubor sedmi povídek se lyricky vyrovnává s plynutím času, okouzlením fantaskností či erotismem.

      Černé muzeum
    • 1969

      Hlavní hrdina románového příběhu přijíždí do Barcelony, odkud by měl pokračovat dál do Tarragony. Dva dějové "uzly" však předpokládanou časoprostorovou linii zvrátí. Protagonista jednak zjištuje, že má vzhledem k plánu cesty náskok a že tudíž nemusí spěchat. Jednak dostává dopis, kde mu zrak padne na útržek věty, z níž vyrozumí cosi o pádu a okamžité smrti, o neštěstí, jehož aktéra-oběť může jen hypoteticky ztotožňovat se svou ženou. Toto druhé dějové zauzlení zpečetí Sigismondovo pokušení zůstat v Barceloně a dokonce je mění ve vyhraněný záměr odložit na magický počet tří dnů četbu celého dopisu a tím rozuzlení znepokojivé situace, nad níž se počal vznášet přízrak tragédie. Sigismond se rozhodne k odkladu, a tím jako by po náhle přehozené výhybce zaměřil čas k jinému obsahu: jako by jej nutil odehrávat se podle principu, který již není adekvátní, neboť odpovídá řádu minulosti, jejž fragment dopisu přerval. Anebo jako by donucoval čas k přechodné strnulosti. Odkladem, jejž Sigismond sám sobě poskytl, si z času vzal cosi, co mu už nepatří; ukradl mu kus jeho trvání. Ocitá se ve stojaté zóně vyčkávání, na okraji času, neboť z jeho středu - z proudu odložených událostí - se sám vykázal.

      Na okraj