Knihobot

Walter Biemel

    19. únor 1918 – 6. březen 2015
    Walter Biemel
    Sartre
    #getränke
    Die Welt des Menschen ¿ Die Welt der Philosophie
    Martill Heidegger
    Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie
    Martin Heidegger
    • Martin Heidegger

      • 223 stránek
      • 8 hodin čtení
      4,2(5)Ohodnotit

      Pokus o uvedení do myšlení M. Heideggera. Martin Heidegger (26. září 1889, Meßkirch – 26. května 1976, Freiburg im Breisgau) byl německý fenomenologický filosof, žák Edmunda Husserla, a jeden z nejvlivnějších filosofů 20. století který ovlivnil mnoho myslitelů, mimo jiné Jean-Paula Sartra. Jeho největší přínos tkví v tom, že obnovil otázku po bytí čili ontologii, kterou podle něho moderní filosofie zanedbala. Až do totálního nasazení na konci války strávil většinu života přednášením na akademické půdě.

      Martin Heidegger
    • Autor vykládá základní pojmy transcendentální fenomenologie, objasňuje svůj vztah k moderní evropské kultuře. Jádrem krize moderní doby je krize soudobé racionality, krize vědy, která ztratila původní smysl svých pojmů v pozitivistickém scientismu. Klíčovým pojmem Husserlova systému, opěrným bodem a základním filosofickým problémem je tzv. předvědecký svět našeho života, jeho ontologie. Husserl věří v návrat víry v lidský rozum, ve filosofii, jejímž úkolem je odhalovat lidstvu, čím má být. Dílo je svědectvím krize kapitalistické společnosti, překonatelné jen realizací nového typu racionality, založeného v marxismu-leninismu, k tomuto poznání však Husserl nedospívá.

      Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie
    • Zu Ehren Martin Heideggers, dessen Geburtstag sich am 26. September zum 100. Male jährt, behandeln Philosophen, Kunsthistoriker und Literaturwissenschaftler ein zentrales Thema seines Denkens: die Frage nach dem Wesen von Kunst und Technik. Eingeleitet wird der Band mit bisher unveröffentlichten Aufzeichnungen Heideggers unter dem Titel „Technik und Kunst - Ge-stell“ und einem Geleitwort von Hans-Georg Gadamer. Aus dem Inhalt: I. Das Wesen der Technik und die Frage nach der Kunst: 0. Pöggeler: Wächst das Rettende auch? Heideggers letzte Wege - F.-W. v. Herrmann: Technik und Kunst im seynsgeschichtlichen Fragehorizont - E. Kawahara: Technik und Topologie des Seins im Denken Martin Heideggers - F. Volpi: Der Bezug zu Platon und Aristoteles in Heideggers Fundamentalverständnis der Technik - B. Bosnjak: Techne als Erfahrung der menschlichen Existenz. Aristoteles, Marx, Heidegger - J. Taminiaux: Heidegger lecteur de Descartes - P. Emad: The Question of Technology and Will to Power - G. Vattimo: Heideggers Nihilismus. Nietzsche als Interpret Heideggers - J. Watanabe: Die Frage nach dem Wesen der Kunst bei Heidegger und Nietzsche - J. Sallis: Heidegger's Poetics. The Question of Mimesis - K. Maly: Imaging Hinting Showing. Placing in the Work of Art - G. Liiceanu: Zu Heideggers „Welt“-Begriff in „Der Ursprung des Kunstwerkes“ II. Zur Deutung der Kunst im Horizont des Denkens: D. Jähnig: „Der Ursprung des Kunstwerkes“ und die moderne Kunst - G. Boehm: Im Horizont der Zeit. Heideggers Werkbegriff und die Kunst der Moderne - R. Kudielka: Vom Löffelschnitzen, von der Verwirrung der Bilder und einer Theorie vom Berge - L. Dittmann: Lichtung und Verbergung in Werken der Malerei - F. Fedier:. Voir sous le voile de l' interpretation. Cezanne et Heidegger - F. Vezin: „Assurer aux poetes une existence dans la cite“ - J. J. Kockelmans: On the Meaning of Music and its Place in Our World - B. Allemann: Denken, Dichten. Literaturtheoretisch - C. Ochwadt: „Welteroberer“ und Dichtung. Technik und dichterisches Sehen bei Rimbaud - W. Biemel: Zur Deutung unserer Zeit bei Kafka und Heidegger - R. Char: Aisé à porter

      Kunst und Technik