Knihobot

Viktor Pelevin

    22. listopad 1962

    Victor Pelevin je současný ruský prozaik. Jeho díla jsou známá svou postmoderní směsicí satiry, sci-fi a filozofických úvah. Pelevin zkoumá témata identity, reality a vlivu masmédií v postsovětském Rusku. Jeho jedinečný styl často kombinuje současné postřehy s odkazy na ruskou kulturu a buddhismus.

    Viktor Pelevin
    Relics
    Mafusailova lampa alebo Extrémna bitka čekistov so slobodomurármi
    Snuff
    Svatá kniha vlkodlaka
    Helma hrůzy
    Čapajev @ prázdnota
    • Absurdní román významného ruského prozaika, jehož hrdina prochází několika vzájemně se prolínajícími dějovými i časovými pásmy. Velmi netradičním hrdinou románu je šestadvacetiletý básník Péťa Prázdnota, který nás provádí mnoha rovinami svého příběhu, rovinami skutečnými i simulovanými. Péťa jako komisař v porevolučním Rusku po boku Čapajeva, Péťa jako pacient v psychiatrické léčebně v Rusku současném – to jsou dvě hlavní dějové linky s odklony do dalších psychedelických, iracionálních i zdánlivě reálných dobrodružství. Nakonec se náš hrdina propadá do ráje spásy a věčného štěstí, do iluzorního místa jménem Vnitřní Mongolsko. Tímto románem je nám v edici Současná ruská literatura představen snad nejslavnější spisovatel dnešního Ruska, postava kontroverzní, populární, trochu záhadná a mezi ruskou mládeží kultovní. Jeho příběh je vystavěn na neustálém střídání překvapivých obrazů, fikcí, anekdot, symbolů a mýtů. Péťovy bludy jsou prakticky neodlišitelné od bdělého stavu, světy pravé a fiktivní nám splývají. Nepátrejme tedy při čtení po křehké hranici snu a skutečnosti, neboť ta neexistuje: řešení je otevřené, možné je všechno.

      Čapajev @ prázdnota
    • Próza dnes již legendárního soudobého ruského prozaika Viktora Pelevina Helma hrůzy, která vychází v rámci mezinárodního projektu moderních mýtů, parafrázuje známou řeckou legendu o Mínótaurovi. Celá próza je přesným záznamem imaginárního chatu. Jeho jednotliví účastníci sedí ve stejných hotelových pokojích (ale možná taky celách) a jejich jedinou možností komunikace mezi sebou je právě počítačová klávesnice a monitor (obě pevně zabudované a nezničitelné). V téměř detektivně pojaté historii, připomínající virtuální reality show, se chatující snaží přijít na kloub tajemství zařízení, zvaného „helma hrůzy“, ale ještě spíš tajemství své vlastní situace v moderním světě. Pelevin je pesimista a jeho „vyvolení“ svůj zápas o racionální interpretaci tohoto světa prohrávají.

      Helma hrůzy
    • Svatá kniha vlkodlaka je nesmírně zábavný, svižně napsaný román, jehož bizarní zápletka a výstřední imaginace kupodivu zároveň vypovídají mnohé o krizi identity i hodnot, v níž se zmítá soudobé Rusko. Viktor Pelevin rafinovaně využívá všeobecně rozpoznatelných archetypů a popkulturních motivů k satirickému zobrazení postsovětské společnosti: hlavní hrdinka A Čuri, tisíce let stará žena-liška vtělená ve svůdnou nezletilou prostitutku, pomocí svého chvostu hypnotizuje své klienty, a zatímco oni sní své erotické sny, ona jim odčerpává životní energii, díky níž je takřka nesmrtelná; a navzdory svému povolání zůstává nedotčenou pannou.... Ovšem jen do chvíle, kdy potká vysoce postaveného oficíra z bývalé KGB, shodou okolností mocného vlkodlaka.

      Svatá kniha vlkodlaka
    • Snuff

      • 412 stránek
      • 15 hodin čtení
      3,2(42)Ohodnotit

      V groteskním postapokalyptickém románu SNUFF skloubil Viktor Pelevin jedinečnou společenskou satiru a trefnou karikaturu současného rozložení geopolitických sil. Damilola Karpov je bojový pilot-kameraman z Byzantia, gigantického bohatého města, které se vznáší nad zaostalou a barbarskou Urkajinou. Svými záběry se podílí na udržování neustálého válečného napětí a na utváření umělé reality. Vyprávěním o osudech dvou mladých urkajinských Orků a jedné byzantinské kybernetické ženy se špičkovou umělou inteligencí nám Damilola odhaluje mozaiku společenských manipulací, mechanismy mediálního zotročení a deformaci dekadentní doby, kdy pornografie a smrt diváka nudí a filmy přerostly v náboženský obřad. Román obsahuje mnoho narážek na dnešní sociální a politické poměry v Rusku i na Západě a na pozadí jejich vzájemné nevraživosti nám klade otázky o souvislostech mezi válkami a médii, o povaze zábavního průmyslu, ale i o vztahu lidství a technologie.

      Snuff
    • Ide o nový román Viktora Pelevina, jedného z najvýraznejších súčasných autorov, držiteľa viacerých literárnych cien. Pelevinove romány nesú posolstvo a vedia si ich vychutnať nároční čitatelia, a ani Mafusailova lampa netvorí výnimku. Román zachytáva v štyroch rôznorodých častiach osudy niekoľkých generácií šľachtického rodu Možajských. Autor členil text do štyroch častí, pričom každá je napísaná iným literárnym štýlom zodpovedajúcemu dobe, ktorú zachytáva. Pelevin zabudoval do príbehu i cestovanie časom a snahu pozmeniť budúce udalosti vsunutím nového vynálezu do dôb minulých. Štvrtá časť je prienikom a previazaním celku a zavŕšenie autorskej výpovede, ktorá je pokusom vysvetliť situáciu v Rusku ako zákulisný boj vyšších mocností. Odhaľovanie skrytej symboliky na ruskej i medzinárodnej politickej úrovni, finančné vzťahy aj okultné významy sú lahôdkou pre čitateľa, ktorý si zvykol hľadať Pelevinove skryté súvislosti a významy. Tento hybridný román odhaľuje zákulisné tajomstvo a vysvetľuje hlavné globálne politické a ekonomické problémy, rovnako ako aj ich kultúrne a antropologické väzby, pomocou jednoduchej a zrozumiteľnej symboliky.

      Mafusailova lampa alebo Extrémna bitka čekistov so slobodomurármi
    • "Relics. Раннее и неизданное" - сборник ранних произведений автора. Пелевин как всегда оригинален - не только в своем творчестве, но и в его преподнесении читателю: содержание книги повторяет хронологию событий, произошедших с Россией на стыке XX и XXI веков.Мы достаточно удалились от девяностых, чтобы разглядеть их без эффекта "лицом к лицу лица не увидать". Поэтому в наши дни выходят фильмы-медитации вроде "Жмурок". Relics - своего рода "жмурки духа", ностальгическое воспоминание о времени малиновых пиджаков в суровую эпоху оранжевых галстуков. Книга составлена таким образом, чтобы ее содержание примерно соответствовало хронологии событий: как мы туда прибыли (для этого включены несколько совсем ранних рассказов), во что вляпались и куда после этого делись…"Эти тексты лежали не "в столе" - они публиковались в журналах и газетах, просто большая их часть не выходила в книжном формате. Многие гуляют по интернету в изувеченном виде, лучше издать их, наконец, по-человечески. Кроме того, там есть эссе, которые не печатались в России. А название я позаимствовал у своей любимой пластинки Pink Floyd".В.О.Пелевин

      Relics
    • T

      • 382 stránek
      • 14 hodin čtení
      3,9(1405)Ohodnotit
      T
    • Виктор Пелевин — самый известный и самый загадочный российский писатель, включенный экспертами журнала French Magazine в список 1000 самых значимых современных деятелей мировой культуры. Его книги переведены на все основные мировые языки (38), а поставленные по ним пьесы с успехом идут в театрах Москвы, Лондона и Парижа. Окончил Московский энергетический институт по специальности электромеханик, служил в армии, учился в Литинституте, но не закончил его по причине «скуки». Невероятно, но факт: пророчество каждой книги Пелевина сбывается в течение 5–7 лет после ее выхода. Остросоциальный, беспощадно смешной и отчаянно лиричный роман Виктора Пелевина «Жизнт насекомых» — это кривое зеркало жизни, в котором каждый может оказаться мухой, молью или навозным жуком.

      Жизнь насекомых. Zhizn' nasekomykh
    • ViKTor Pelevin - odin iz samyh izvestnyh sovremennyh pisatelej, ch'i knigi na ishode 1990-h godov vo mnogom povlijali na razvitie postsovetskoj literatury. Real'nost', perepletennaja s fantasmagoriej, jekscentrichnost' fabuly, soedinenie raznorodnyh priemov stali zalogom neizmennogo uspeha proizvedenij V. Pelevina u chitatelej. Geroj romana Chapaev i Pustota - voobrazivshij sebja pojetom-dekadentom pacient psihiatricheskoj bol'nicy Petr Pustota. On zhivet v dvuh raznyh jepohah: v 1919 godu znakomitsja s Chapaevym, sluzhit v ego divizii komissarom, vljubljaetsja v Anku i dazhe chut' ne gibnet v boju, a v drugoj real'nosti vstrechaetsja s Kavabatoj, Shvarceneggerom i prosto Mariej... Pereskazat' sjuzhet romana, geroj kotorogo pytaetsja ponjat', chto zhe na samom dele javljaetsja real'nost'ju, nevozmozhno, - jeto nuzhno chitat'

      Chapaev i Pustota