Knihobot

Učení, rozvoj a konceptuální změna

Tato edice se zaměřuje na zásadní otázky lidského poznání a učení. Zkoumá, jak se mění naše chápání světa a jak se vyvíjejí naše myšlenkové procesy. Série nabízí hluboké vhledy do kognitivní psychologie a vzdělávání. Je určena pro čtenáře se zájmem o formování mysli.

Beginning to Read
Words, Thoughts, and Theories
Jak se děti učí významu slov
Concepts, Kinds, and Cognitive Development
Making Space
Learnability and Cognition

Doporučené pořadí čtení

  • Learnability and Cognition

    • 512 stránek
    • 18 hodin čtení
    3,3(10)Ohodnotit

    Before Steven Pinker wrote bestsellers on language and human nature, he wrote several technical monographs on language acquisition that have become classics in cognitive science. Learnability and Cognition, first published in 1989, brought together two big topics: how do children learn their mother tongue, and how does the mind represent basic categories of meaning such as space, time, causality, agency, and goals? The stage for this synthesis was set by the fact that when children learn a language, they come to make surprisingly subtle distinctions: pour water into the glass and fill the glass with water sound natural, but pour the glass with water and fill water into the glass sound odd. How can this happen, given that children are not reliably corrected for uttering odd sentences, and they don't just parrot back the correct ones they hear from their parents? Pinker resolves this paradox with a theory of how children acquire the meaning and uses of verbs, and explores that theory's implications for language, thought, and the relationship between them. As Pinker writes in a new preface, "The Secret Life of Verbs," the phenomena and ideas he explored in this book inspired his 2007 bestseller The Stuff of Thought: Language as a Window into Human Nature. These technical discussions, he notes, provide insight not just into language acquisition but into literary metaphor, scientific understanding, political discourse, and even the conceptions of sexuality that go into obscenity

    Learnability and Cognition
  • Making Space

    • 276 stránek
    • 10 hodin čtení
    4,0(1)Ohodnotit

    Argues for an interactionist approach to spatial development that incorporates and integrates essential insights of the Piaget, Nativist, and Vygotskyan approaches.

    Making Space
  • In Concepts, Kinds, and Cognitive Development, Frank Keil develops a coherent account of how concepts and word meanings develop in children, adding to our understanding of the representational nature of concepts and word meanings at all ages.

    Concepts, Kinds, and Cognitive Development
  • Jak se děti učí významu slov

    • 296 stránek
    • 11 hodin čtení
    3,9(72)Ohodnotit

    Jak děti zjistí, že slovo „pes“ označuje psa a ne třeba kočku, auto anebo člověka? Jak poznají, co znamenají slovesa „myslet“ nebo „věřit“, přídavná jména „dobrý“ či „bílý“, anebo třeba slova označující abstraktní jevy, jako jsou „hypotéka“ nebo „příběh“? Děti si slova osvojují poměrně rychle, obvykle bez toho, aby je to někdo explicitně učil. Porozumění významům slov je jedním ze základních problémů současného zkoumání lidského myšlení. Paul Bloom zastává přístup, že učení se významům slov je výsledkem interakce rozličných kognitivních a jazykových schopností, mezi něž patří schopnost porozumět záměrům druhých lidí, schopnost osvojit si abstraktní pojmy, schopnost porozumět syntaktické struktuře a určité obecnější schopnosti týkající se paměti a učení. Ačkoli ostatní vědci dosud spojovali učení se slovům s některou z těchto dovedností, Bloom je první, kdo ukazuje, že k úplnému porozumění slovům je potřeba všech těchto lidských schopností. Na to, aby si děti – ale i dospělí – osvojili i ta nejjednodušší slova, potřebují bohaté pojmové, sociální a jazykové dovednosti, které se vzájemně doplňují.

    Jak se děti učí významu slov
  • Words, Thoughts, and Theories

    • 288 stránek
    • 11 hodin čtení
    4,2(23)Ohodnotit

    The book presents and defends the "theory theory" of cognitive and semantic development, suggesting that infants and young children learn about their environment by forming and adjusting theories, akin to scientific inquiry. This perspective offers significant insights into the origins of knowledge and meaning, influencing the field of cognitive science and reshaping our understanding of child development.

    Words, Thoughts, and Theories
  • Beginning to Read

    • 504 stránek
    • 18 hodin čtení
    4,3(69)Ohodnotit

    Beginning to Read reconciles the debate that has divided theorists for decades over what is the right way to help children learn to read.

    Beginning to Read
  • The Algebraic Mind

    Integrating Connectionism and Cognitive Science

    • 242 stránek
    • 9 hodin čtení
    3,5(79)Ohodnotit

    The book explores the integration of two theories of mind: one viewing it as a computer-like symbol manipulator and the other as a network of neurons. Gary Marcus challenges the prevailing notion that these concepts are mutually exclusive, proposing that neural systems can be structured to effectively manipulate symbols. He argues that such systems are better suited for language and cognition. The work concludes with insights on the evolutionary development of symbol manipulation in neural systems, shaping the future direction of cognitive neuroscience.

    The Algebraic Mind