Elfriede Jelinek Knihy
Elfriede Jelineková, nepřechýleně Elfriede Jelinek (* 20. října 1946 Mürzzuschlag, Štýrsko), je rakouská spisovatelka, která žije ve Vídni a Mnichově. V roce 2004 obdržela Nobelovu cenu za literaturu za „muzikální proud hlasů a protihlasů v románech a dramatech, s jedinečnou jazykovou vášnivostí odhalují absurditu a deformující moc sociálních klišé“.







Komplet II (Nevadí, Bambiland/Babylon, Tři divadelní hry)
- 616 stránek
- 22 hodin čtení
Elfriede Jelinek (nar. 1946) je přední rakouská spisovatelka, jejíž dílo se vyznačuje společensky kritickým a jazykově hravým patosem. Obdržela řadu prestižních ocenění jako např. Cenu Georga Büchnera, Cenu Franze Kafky, Nestroyovu cenu a v roce 2004 Nobelovu cenu za literaturu. Patří k nejhranějším autorům německy mluvícího divadla a byla časopisem Theater heute několikrát zvolena dramatičkou roku. Nakladatelství Brkola vydalo v roce 2008 první komplet jejích divadelních her (Sbohem, Sportštyk a Totenauberg) a nyní na ně navazuje další trojicí knížek, které obsahují hry – Královna duchů, Smrt a dívka, Poutník, Bambiland, Babylon, Obchodníkovy smlouvy, Rechnitz a O zvířatech. Za podpory EU (Programme Culture 2007–2013) přeložily Barbora Schnelle, Zuzana Augustová a Jitka Jílková.
Nevadí. Malá trilogie smrti
- 90 stránek
- 4 hodiny čtení
Jednotlivé části trilogie nesou názvy podle děl skladatele Franze Schuberta - Královna duchů, Smrt a dívka, Poutník. Královna duchů je rozsáhlým monologem slavné mrtvé herečky, ve kterém uvažuje o válce minulé, přítomné i budoucí a jejím dopadu na lidstvo. Střední část Smrt a dívka je jistým druhem mezihry - dialogem mezi lovcem a Sněhurkou, který vedou na téma Pravda, Dobro a Krása. Závěrečná část - dramolet Poutník - je monologem otce, který sám sebe považuje za oběť. Starý, duševně nemocný muž putuje, dokud nepadne a většina toho, co říká, je nesrozumitelná. Poutník reflektuje ve své předlouhé promluvě poslední období vlastního života.
Sbohem
- 57 stránek
- 2 hodiny čtení
Trilogie Sbohem je aktuální reakcí na politickou kariéru pravicového populisty Jörga Haidera.
Co se stalo, když Nora opustila manžela, aneb, Opory společnosti
- 192 stránek
- 7 hodin čtení
Provokativní kritická hra o ženském údělu a marném boji za tzv. rovnoprávnost rozvádí další osud hrdinky Nory ze stejnojmenné Ibsenovy hry, jejíž děj autorka přesunula do období krize ve 20. letech 20 století.
Bambiland / Babylon
- 195 stránek
- 7 hodin čtení
Texty Bambiland a Babel vznikaly jako odraz reálných skutečností a jejich mediálního obrazu. Bambiland psala Jelinek v roce 2003 současně s probíhající válkou v Iráku. Hra získala název Bambiland podle Disneylandu a podle srnčí figurky Bambiho z Lesního příběhu Felixe Saltena. Divadelní text Babel (2005) se skládá ze třech monologů, nesoucích názvy Irm říká, Margit říká a Petr říká. Všechny tři monology vznikly mimo jiné jako reakce na otřesné zacházení s vězni po 11. září v americké věznici Guantánamo na Kubě. V obou divadelních textech se autorka rozhodla ztvárnit nezobrazitelné: drastické a kruté fyzické trýznění a utrpení, jež například antické divadlo odsouvalo za scénu a pouze o něm slovně referovalo.
V románu Vyvrhelové vypráví nositelka Nobelovy ceny o čtyřech mladých lidech, kteří chtějí vystoupit ze stínu starší generace postižené válkou, konvencemi, budováním kapitalismu. Anna, Rainer, Sophie a Hans sice vypadají nevinně a naivně, ale přitom přepadávají lidi na ulici, okrádají je a terorizují členy vlastní rodiny. Vyvrhelové jsou jednou z nejosobitějších výpovědí Elfriede Jelinekové o Rakousku, generačním vzdoru, psychickém trýznění, útisku i působení dějin na člověka.
Zbrusu nový text nositelky Nobelovy ceny pojednává o útlacích společnosti, o tom, jak se člověk cítí nesvůj ve vlastním těle. Próza začíná líčením dnešního světa (bankovní skandály, únosy dětí atd.), ale stále zřetelněji se vrací k životu Elfriede Jelinekové včetně komplikovaného vztahu k matce, otcově internaci na psychiatrii, až po sebeironické zostuzení Jelinekové jako autorky, co „skuhrá stále stejnou písničku“. Jde o jedno z nejosobitějších a nejintimnějších děl rakouské spisovate
Tři divadelní hry současné rakouské spisovatelky (Klára S., 1981; Nemoc aneb moderní ženy, 1987; On není jako on, 1998), dramatičky a čerstvé držitelky Nobelovy ceny za literaturu 2004.