Soubor osmnácti bajek, legend a podpohádek magickým způsobem ohledává krajinu dětské duše.
Martin Nodl Knihy







Od početí a porodu přes výchovu a vzdělávaní a získávaní prvních pracovních zkušenosti až po práh dospělosti v prostředí města, vesnice i šlechtických rodů, v rodině, ve škole či sirotčinci, za války i v míru. První velkorysé shrnutí ukazuje, jak se do tématu dětství promítají nejen poznatky o vývoji školství či práva, o dobové stravě, o bydleni, odívaní či řemeslném zpracovaní hraček, ale také psychologické výzkumy traumat nebo badání o vzniku a vývoji pediatrie jako samostatného lékařského oboru. Dětství má však i svůj „velký dějinný příběh“. Ať už se jedna o dětské sňatky ve středověkých panovnických domech, osvícenské reformy a postupné prosazení právní ochrany dítěte, o oslavu dětství jako naděje lidstva v rané fázi komunistického režimu, nebo naopak obavu z podvratného potenciálu mládí za normalizace, dítě je vždy také téma politické. A ačkoli jde v mnoha těchto případech spíše o jeho zneužití, díky civilizačním posunům od středověku dodnes v dětství přece jen přibývá radostných chvil. ISBN 978-80-7432-000-2
Josef Válka a myšlení o dějinách
- 200 stránek
- 7 hodin čtení
Kolektivní monografie Josef Válka a myšlení o dějinách je věnována osobě, dílu, badatelským zájmům a obecně kulturnímu přínosu brněnského profesora středověkých a raně novověkých dějin Josefa Války (1929–2017). Josef Válka patřil k předním českým a moravským badatelům, kteří se od 50. let 20. století věnovali sociálním akulturním dějinám. Prodělal barvitý badatelský vývoj od marxismu přes strukturalismus až k dějinám mentalit a historické antropologii. V jednotlivých studiích je Josef Válka reflektován jako badatelská a myslitelská osobnost dějepisectví druhé poloviny 20. století s důrazem na metodologické aspekty a na problematiku recepce francouzských, německých a anglických badatelských inspirací. Autoři přitom kladou důraz na teoreticko-metodologická východiska Válkova historického myšlení, na jeho specifické nazírání sociálních a kulturních dějin, na jím prosazovaný koncept nadkonfesního křesťanství, na jeho chápání Františka Palackého v kontextu moderního dějepisectví a v neposlední řadě i na Válkovu publicistickou a popularizační činnost.
Šlechta, moc a reprezentace ve středověku
- 312 stránek
- 11 hodin čtení
Sborník věnovný problematice geneze české a polské šlechty v raném a vrcholném středověku a problematice sociální reprezentace šlechty ve středověku pozdním. Příspěvky jsou v českém a polském jazyce.
Slavnosti, ceremonie a rituály pozdního středověku
- 468 stránek
- 17 hodin čtení
Obsáhlá monografie zkoumá slavnosti, ceremonie a rituály v Českém království během pozdního středověku. Autorský kolektiv českých medievistů na základě různých pramenů vytváří komplexní obraz těchto událostí, které se odehrávaly v různých sociálních prostředích 14. a 15. století. Důraz je kladen na panovnické dvory, kde se rituály často nabývaly sakrální podoby. Kapitoly se zaměřují na královské pohřby, korunovace a svatby, ukazující, jak rituální jednání v těchto prostředích mělo slavnostní a ceremoniální charakter. Normy a předpisy, které vznikaly na lucemburském dvoře, měly vliv na ceremoniální zvyklosti budoucích generací. I když české prameny neodpovídají na všechny otázky, komparace s německým, francouzským, anglickým, polským a uherským prostředím ukazuje, že díky dvoru císaře Karla IV. se v českých zemích rozvinula pestrá škála dvorských slavností. Důraz na komparaci se projevuje i v kapitolách o rituálech slezských knížat, české aristokracie, domácích prelátů a měst, kde se ceremonie uplatnily zejména ve styku s panovníkem, ačkoli rodinné slavnosti v pozdním středověku ještě nenapodobovaly dvorské prostředí.
Esejisticky pojatá kolektivní práce českých medievalistů, jejíž ústřední postavou je člověk českého středověku. Ve dvaceti kapitolách se zde čtenář zevrubně seznámí se specifickým způsobem myšlení a jednání nejcharakterističtějších reprezentantů středověké společnosti (vesničan, měšťan, diplomat, rytíř, právník, lékař, kronikář, poutník, venkovský farář, prelát, heretik apod.). Kniha je doplněna bohatým obrazovým materiálem, jenž dodává jednotlivým sociálním typům středověkých Čechů skutečně plastický obraz.
Moc a její symbolika ve středověku
- 174 stránek
- 7 hodin čtení
Příspěvky českých a polských medievistů, jež tvoří 13. svazek sborníku Colloquia medieaevalia Pragensia, nazvaný Moc a její symbolika ve středověku, jsou věnovány problematice reprezentace panovnické vlády ve středověkých Čechách a Polsku. Ta se, jak ukazují zde představené studie, v symbolické rovině odrážela na panovnických pečetích, v korunovačních řádech, resp. při korunovačních rituálech, během soudních procesů či při rituálech slavnostních vjezdů do panovnických měst.
Studie českých, polských a slovenských badatelů jsou věnovány právním aspektům uzavírání manželství, manželství jako politiku a sociokulturním aspektům manželského života a sexuality ve 14. a 15. století. V češtině, polštině a němčině.
Zbožnost středověku
- 240 stránek
- 9 hodin čtení
Kniha vznikla v rámci projektu LC521: Křesťanství a česká společnost ve středověku: normy a skutečnost (evropské souvislosti českého tématu)
Na vlnách dějin: minulost, přítomnost a budoucnost českého dějepisectví
- 336 stránek
- 12 hodin čtení
Kniha reprezentuje soubor autorových studií, v nichž se v posledních dvou desetiletích z mnoha úhlů a perspektiv věnoval problematice především české historiografie. Vedle metodologických studií, jež se zaobírají tragickým koncem české poznámky, interpretováním morových epidemiemi či husitské revoluce se v knize nacházejí texty zkoumající pojetí národních dějin Jana Slavíka, historickou paměť ve středověku i moderní paměť ve vztahu k holokaustu a totalitním společnostem. Samostatnou kapitolu knihy tvoří zamyšlení o stavu českého dějepisectví a jeho perspektivách či o nedozírných škodách, jež by pro českou společnost znamenala rezignace na uvědomování si a reflexi vlastní minulosti. Poslední část knihy zahrnují biografické črty významných historiků, kteří zásadním způsobem ovlivnili moderní historické myšlení (Fernand Braudel, Georges Duby, Bronisław Geremek, František Graus).


