Objednej dnes, zítra vyzvedni na Strossu/Kolbence
Knihobot

Štěpán Smolen

    19. září 1983
    Štěpán Smolen
    Sehnsucht: Úvod k romantické touze
    Do boje s růžencem
    Cesta na Západ. Po stopách ochočeného Boha
    Buď, kde jsi
    Cikánský evangelia
    Pominuté chvály
    • Pominuté chvály

      • 192 stránek
      • 7 hodin čtení
      4,7(45)Ohodnotit

      Jsou skutečnosti, které vyvolávají všeobecný potlesk, a skutečnosti odvržené na okraj, které nikdo nepochválí. Právě k nim, na periferii, se vydává padesát krátkých statí velebících mimo jiné kněžské žvásty, zasmušilé lidi, vánoční bahno, rutinu, alkohol, čekání, zaostávání,politickou pasivitu nebo manželku svatého Petra.

      Pominuté chvály
    • Co dovede Bůh se „vzpurným materiálem jménem člověk“? Ukazují to Cikánský evangelia, otevřená výpověď o cestě ke Kristu z prostředí plného drog, sexu a okultních praktik. Viktor a František, kteří vyrůstali v romské komunitě, se v rozhovoru s knězem Štěpánem Smolenem zamýšlejí nad svým dřívějším životem. Patřily do něho chudoba rodiny na okraji společnosti, pletky se zákonem i davy žen a také boje s temnými silami. Záchranou se pro ně stalo setkání s milujícím Kristem, díky kterému dostali šanci začít znovu. Romské rozhovory o temné minulosti a radostné každodennosti dvou chlapů vytažených ze dna.

      Cikánský evangelia
    • Fantaskní, lehce humorný příběh o hledání stálosti v nestálé době. Doba přeje pohybu. Těkáme z místa na místo, ze vztahu do vztahu a z webu na web. I student teologie se nechává nést proudem, dokud nepotká záhadného starce, jenž se mu stane samozvaným průvodcem na cestě. Nepřipraven – ještě v pyžamu a s kartáčkem na zuby v ruce – je nucen podniknout výpravu napříč staletími a kontinenty, až k pouštním otcům na Saharu, ale především do vlastního nitra.

      Buď, kde jsi
    • Souhlasil zpovědník, souhlasil i biskup. Vydal jsem se o prázdninách pěšky z Litoměřic do Lisieux, abych se Terezce tam daleko v Normandii omluvil a také, abych se – dočasně odbřemeněn od všeho nepodstatného – krok za krokem učil věřit v její škole. Na cestu jsem si kromě trochy oblečení, několika okopírovaných stránek z autoatlasu, Nového zákona a Dopisů kněžím misionářům nebral nic, ani jídlo, ani peníze. Ta, k níž jsem chtěl kráčet, napsala, že „stačí uznat svou nicotu a odevzdat se jako dítě do Boží náruče“. Rozhodl jsem se ji poslechnout. Půjdu s prázdnýma rukama, prosit budu jen o vodu a nocleh, ale kromě nabídky svezení směrem k cíli přijmu vše, čím by mě kdo chtěl obdarovat. Budu na všechno říkat „ano“, budu říkat „děkuji“ a zbytek se ukáže cestou.

      Cesta na Západ. Po stopách ochočeného Boha
    • Do boje s růžencem

      • 35 stránek
      • 2 hodiny čtení
      4,7(12)Ohodnotit

      Příručka o tom, jak využít růženec v boji o svoji duši, v boji se svými slabostmi a zlozvyky. U každého tajemství růžence se rozjímá nad jednou lidskou slabostí a nedokonalostí.

      Do boje s růžencem
    • Práce na základě širokého srovnávání literárních textů a výtvarného umění 19. století předkládá portrét fenoménu romantické touhy (Sehnsucht) vztažené k cíli, který je vzdálený, zahalený, nedosažitelný či skrytý. Podrobně tuto zkušenost, v níž se protíná radost a smutek, charakterizuje a pomocí metody ideálních typů představuje spektrum postojů k ní od přitakávajících po ostře kritické. Zvláště se dotýká tématu možných naprosto protikladných hodnocení Sehnsucht v rámci křesťanství. Studie ukazuje praktické důsledky jednotlivých odpovědí na otázku po vztahu mezi nekonečnou touhou a konečným světem, mezi přísliby vzdáleného naplnění a všedním dnem.

      Sehnsucht: Úvod k romantické touze
    • Cesta na Západ

      • 324 stránek
      • 12 hodin čtení
      4,6(64)Ohodnotit

      Pútnické cesty do Lisieux nevedú cez pohoria a lesy, ale cez každodennosť, všedné krajiny, ktoré sú často prehliadané. Tieto miesta pripomínajú dievčatá, ktoré neboli pozvané do tanca, a sú podobné tej, za ktorou putujem. Môže sa zdať, že cesta k Terezke by mohla byť bežnou pútou bez peňazí, ak nie je na ceste do Francúzska prekážkou podkrušnohorský statok a spomienka na Anežku, ženu, ktorá bojovala za vieru. Autor sa tak vydáva na duchovnú výpravu, ktorá ho vracia do čias, keď najvýrečnejšia obrankyňa viery zmĺkla. Dielo vyvoláva otázky o láske a štedrosti Nemcov bez viery a o tom, prečo pútnik dostane lepšie prijatie od nehodného než od pravoverného kňaza. Autor sa dotýka aj situácie kresťanov na Blízkom východe a zneužívania detí. Cestou sa dobre dorozumieva nemecky, francúzsky, rumunsky a takmer aj portugalsky, pričom čitateľa obohacuje o situácie plné komiky a duchovného zážitku. Prechádza Európou, od severných Čiech cez Nemecko, Luxembursko a Belgicko až na sever Francúzska. Cestovatelia, ktorí zažili beznádeje a absurdity, sa môžu s autorom stotožniť. Humor ho sprevádza, a hľadá odpoveď na otázku, či má nastúpiť do potápajúcej sa lode. Nakoniec sa rozhodne radikálne a stane sa kňazom.

      Cesta na Západ