Knihobot

Jan Steklík

    5. červen 1938 – 11. listopad 2017
    Jan Steklík
    Otisky. 3. část
    Tisíciletá
    Jazyčník
    Steklík
    Třináctý černý kůň
    Jedenáctý bílý kůň
    • 2021

      Bytostný kreslíř, který povýšil kresbu na filozofující způsob vyjádření První monografie věnovaná tvorbě Jana Steklíka (1938—2017), významné osobnosti českého výtvarného umění druhé poloviny dvacátého století. Pilířem jeho tvorby je subtilní, a přitom úderná kresba, která se ve spojení s hravostí a ironickou distancí podílí na odhalování všední krásy světa. Obsáhlá, bohatě ilustrovaná publikace reflektuje rozmanité polohy Steklíkova mnohovrstevnatého umění a zvýrazňuje právě kresbu a hravost jako nosné tvůrčí principy tohoto svérázného umělce, vizuálního básníka všednosti a mistra konceptuální zkratky. Jednotlivá témata jeho rozsáhlého díla uvozují filozofující eseje Jozefa Cserese, které doplňuje erudovaná uměleckohistorická studie Terezie Petiškové. Součástí knihy, k níž předmluvu napsali Dunja Slavíková a Paul Wilson, bude i CD s nahrávkami Steklíkových partitur.

      Steklík
    • 2010
    • 2006

      Otisky. 3. část

      • 116 stránek
      • 5 hodin čtení
      5,0(3)Ohodnotit

      Kniha přináší výklady o původu zajímavých slov, v nichž se otiskly stopy jejich původu a jejich historie.

      Otisky. 3. část
    • 2005

      Tisícileté dějiny češtiny i různé perličky a kuriozity s nimi spojené vypráví jeden z odborníků v tomto oboru.

      Tisíciletá
    • 2003

      Podvodníci z nouze

      • 200 stránek
      • 7 hodin čtení
      3,7(12)Ohodnotit

      Z Čechovových krátkých humoristických próz u nás v posledních padesáti letech vychází v rozmanitých kombinacích necelých dvacet nejslavnějších povídek. Dvořákův výbor naproti tomu staví především na prózách prakticky neznámých, vydávaných původně pod pseudonymem po nejrůznějších novinách a časopisech, a jen ojediněle je doplněn známými povídkami ze zlatého fondu. Z těchto neznámých děl však ještě silněji ční typicky ruská témata: životní beznaděj nižšího úředníka, bezohlednost mocných, brutalita bezmocných, alkohol. Při pozornějším čtení si často s údivem uvědomíme, že mistrně vypointovaný humor je jen tenkou slupkou, pod níž velký prozaik útočí přímo na ostrůvek existenciální úzkosti, skrývající se hluboko v každém z nás.

      Podvodníci z nouze
    • 1995

      Motolice a plankton

      • 160 stránek
      • 6 hodin čtení
      4,1(109)Ohodnotit

      Tuto prózu Borise Viana bychom mohli bez nadsázky nazvat mejdanovou. Jediným tématem knihy jsou nesčetné mejdany a takzvané surprise-party, které organizoval Vian a jeho přátelé v době následující krátce po osvobození Paříže. Hlavním hrdinou a tahounem mejdanů je Vianův kamarád z dětství Jacques Loustalot zvaný Major. Majorovy překvapivé akce a happeningy byly magnetem na holky, kvůli nimž se nakonec všechny mejdany konaly. Jeho nejzářnějším číslem bylo vyjmutí a polknutí skleněného oka, které bylo pozůstatkem Majorova úrazu z mládí. V neposlední řadě se čtenář dozví i zaručený plán, jak postupovat při balení holek a odrovnávání vyskytnuvších se soků v lásce.

      Motolice a plankton
    • 1994

      Janem Steklíkem ilustrovaný soubor vzorových projevů, dopisů a žádostí ku praktické potřebě nejširších kruhů a v nejrůznějších případech.

      Chytristikon
    • 1993

      Třináctý černý kůň

      • 268 stránek
      • 10 hodin čtení
      4,7(28)Ohodnotit

      Úsměvné a vlídně moudré drobné texty z 60. a 80. let, dosud rozptýlené v časopisech, novinách a katalozích. Posmrtně sestavený soubor navazuje na autorem koncipovanou obdobnou knížku s názvem Jedenáctý bílý kůň.

      Třináctý černý kůň
    • 1991

      Scientia & Philosophia 3

      • 150 stránek
      • 6 hodin čtení

      Interní sborník pro potřeby učitelů a studentů kateder základů vzdělanosti; sdružených v Institutu základů vzdělanosti University Karlovy

      Scientia & Philosophia 3