Knihobot

Carlo Ginzburg

    15. duben 1939

    Italský historik, jehož badatelský záběr se rozprostírá od italské renesance po raně novověké evropské dějiny. Zabývá se také dějinami umění, literárními studiemi, populárními kulturními představami a teorií historiografie. Jeho práce se vyznačuje interdisciplinárním přístupem a hlubokým zájmem o kulturní a intelektuální kontexty.

    Carlo Ginzburg
    Benandanti : čarodějnictví a venkovské kulty v 16. a 17. století
    Sýr a červi: Svět jednoho mlynáře kolem roku 1600
    Pierovo tajemství: Piero della Francesca, malíř rané renesance
    Noční příběh
    Dřevěné oči
    Stopy
    • 2024

      Dřevěné oči

      • 278 stránek
      • 10 hodin čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Za podmanivým názvem knihy Dřevěné oči se skrývá deset esejů, které Carlo Ginzburg publikoval na přelomu druhého a třetího tisíciletí. Jejich společným jmenovatelem jsou dějiny umění, literární teorie a sémantika. Autor v nich pojednává témata biblická, antická, středověká i raně novověká, vztahy Židů, pohanů a křesťanů. Perspektiva jeho uvažování je nejen italská, ale i evropská, neboť si je vědom skutečnosti, že kultura není nikdy omezena na jedno teritorium, že není izolovaná, ba naopak, je vždy rozkročena nejen do minulosti, ale zároveň i do mnoha blízkých a vzdálených světů. V jednotlivých esejích Ginzburg pojednává o utváření kulturních tradic, jež během staletí podléhají radikálním změnám. V mnoha ohledech je Ginzburgovo myšlení provokativní. Mistrně poukazuje na stereotypy, jichž se jejich hlasatelé nedokáží zbavit, neboť si jich mnohdy nejsou vůbec vědomi. Spolu s tím klade důraz na nejrůznější podoby násilí, jež ovlivňují výchovu a z ní plynoucí omezování myšlenkové a kulturní svobody druhých. Oproti násilí staví intelektuální jedinečnost, jež s oním násilím v dějinách vedla a dodnes vede vyčerpávající, avšak společnost kulturně obohacují boj. Ginzburgovy eseje představují ponor do jeho badatelské dílny a odhalují podstatu jeho uvažování, jež se zrcadlí v jeho nejvýznamnějších monografických dílech, jež patří k prazákladu moderního dějepisectví. Vydání knihy podpořil Státní fond kultury České republiky.

      Dřevěné oči
    • 2024

      Zbiór esejów Carla Ginzburga Czytać między wierszami zawiera teksty poświęcone wielkim pisarzom europejskim, od Montaigne’a i Woltera do Prousta i Tomasiego di Lampedusy.

      Czytać między wierszami
    • 2023

      Stopy

      • 112 stránek
      • 4 hodiny čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Italský kulturní historik a teoretik Carlo Ginzburg proslul zejména svými „mikrohistorickými“ studiemi – texty zaměřenými na každodenní, lokální a individuální události, osoby či komunity, v jejichž příbězích zároveň prosvítají obecnější problémy dané doby. V této studii představuje nástup epistemologického modelu na konci devatenáctého století, založeného na čtení zdánlivě nepodstatných, nepatrných detailů coby symptomů nějaké komplexnější, přímo nepřístupné skutečnosti. Přístup osvětluje na třech vzájemně souvisejících případech: technice atribucí uměleckých děl Giovanniho Morelliho, psychoanalytické metodě Sigmunda Freuda a detektivních postupech Sherlocka Holmese. Všichni tři byli původním vzděláním lékaři. Právě z medicíny přenesli do svých jednotlivých oborů základní princip svých metod, model lékařské sémiotiky, který nemoci nerozeznatelné přímým pozorováním diagnostikuje na základě povrchních symptomů v kontextu každého jednotlivého případu. Totéž se dle Ginzburga týká i věd o člověku, jež z modelu lékařské sémiotiky vycházejí (včetně historiografie, jak ji sám chápe a praktikuje).

      Stopy
    • 2023
    • 2023

      In the best micro-historical tradition, Carlo Ginzburg, himself one of the founders and icons of this genre of historiography, dissects four moments of European intellectual history. This book relives the experience that participants in the Natalie Zemon Davis Lecture Series at the Budapest campus of Central European University had in 2019 listening to Ginzburg's eloquent and engaging discourses. For the purposes of this volume he has re-edited and completed the leporello of cases charged with the inherent ambiguity between secularism and religions. Secularism is often identified with rejection or at least distancing from the sacred. However, if one assumes that secularism also appropriates and reworks the sacred, its ambiguities come to the fore. The dilemma accompanies the reception of La Boétie's Servitude volontaire between 1574 and today. Before Walter Benjamin, the lesser-known 19th-century Léon de Laborde defended the profanity of reproducing the arts. The tension around the secular pervades the case of the College de Sociologie (Paris, 1937-1939), an attempt to analyze the ideological components of fascism. The fourth lecture approaches a much-discussed contemporary phenomenon – fake news – from a long-term perspective. To what extent are some disturbing features of the world we live in the result of a long, tortuous, unpredictable trajectory?

      Secularism and its Ambiguities
    • 2021

      Kniha Pierovo tajemství je pokusem přenést koncept mikrohistorie do prostředí uměleckého světa 15. století. Ginzburg zde zkoumá společenské a kulturní vlivy, jež působily na malířské ztvárnění klasických biblických textů, Kristova křtu v Arezzu a Bičování Krista v Urbinu, jejichž autorem byl italský malíř Piero della Francesca. Na základě rozboru korespondence vzdělanců a humanistů, mezi nimiž nechyběli ani vlivní kardinálové usilující o unii s řeckou církví, kteří stáli v pozadí vzniku obou děl, ukazuje, jak se představy zadavatelů promítaly do umělecké řeči renesančního malíře, jak se vzájemně ovlivňovaly a do jaké míry působily na to, že v Pierově tvorbě představují obě fresky zcela výjimečná díla. Prostřednictvím psaných textů se tak Ginzburg snaží proniknout do nitra obrazu a velmi nápaditě přitom ukazuje cesty, jež mohou vést ke zcela novému čtení a chápání uměleckých děl, stejně jako k rozkrytí jejich druhého života.

      Pierovo tajemství: Piero della Francesca, malíř rané renesance
    • 2020
    • 2020

      Old Thiess, a Livonian Werewolf

      • 272 stránek
      • 10 hodin čtení
      4,0(34)Ohodnotit

      In 1691, a Livonian peasant known as Old Thiess boldly announced before a district court that he was a werewolf. Yet far from being a diabolical monster, he insisted, he was one of the “hounds of God,” fierce guardians who battled sorcerers, witches, and even Satan to protect the fields, flocks, and humanity—a baffling claim that attracted the notice of the judges then and still commands attention from historians today. In this book, eminent scholars Carlo Ginzburg and Bruce Lincoln offer a uniquely comparative look at the trial and startling testimony of Old Thiess. They present the first English translation of the trial transcript, in which the man’s own voice can be heard, before turning to subsequent analyses of the event, which range from efforts to connect Old Thiess to shamanistic practices to the argument that he was reacting against cruel stereotypes of the “Livonian werewolf” a Germanic elite used to justify their rule over the Baltic peasantry. As Ginzburg and Lincoln debate their own and others’ perspectives, they also reflect on broader issues of historical theory, method, and politics. Part source text of the trial, part discussion of historians’ thoughts on the case, and part dialogue over the merits and perils of their different methodological approaches, Old Thiess, a Livonian Werewolf opens up fresh insight into a remarkable historical occurrence and, through it, the very discipline of history itself.

      Old Thiess, a Livonian Werewolf
    • 2019
    • 2015

      The Night Battles (RLE Witchcraft)

      Witchcraft and Agrarian Cults in the Sixteenth and Seventeenth Centuries

      • 216 stránek
      • 8 hodin čtení
      3,5(2)Ohodnotit

      The book explores the manipulation of witchcraft perceptions by Inquisitors, revealing its spread across Europe and the New World. Through fragmented testimonies from peasants, it provides insight into popular beliefs and the peasant mindset of the era, offering a unique perspective on the cultural and social context of witchcraft. Ginzburg's analysis highlights the disconnect between elite narratives and grassroots experiences, enriching our understanding of historical witchcraft and its implications for society.

      The Night Battles (RLE Witchcraft)