Jak se co nejlépe vyrovnat s nelehkými úkoly, jako je
nalezení sebe sama nebo efektivní naplňování vlastního
života? Nikoli formou zaručených receptů, ale spíše metodou
utřídění základních poznatků, analýzou různých
přístupů a připomenutím důležitých zákonitostí, s cílem
poskytnout zasvěcený pohled na problematiku duševní
hygieny, sebeřízení a efektivního životního stylu.
Odborná publikace osvědčeného autorského týmu z pražské VŠE vymezuje postavení, funkci a uplatnění psychologie a sociologie při řízení organizací, a to na základě výsledků empirických výzkumů a sekundárních analýz autorů. Cílem publikace je obohatit psychologii a sociologii managementu o komplexní (odborné, metodické a realizační) přístupy k základním oblastem, s nimiž se manažeři obvykle ve své každodenní praxi setkávají (komunikace, konflikty a vyjednávání, pracovní týmy, postoje a hodnoty, problematika moci, organizační kultura apod.). Systémově pojaté příklady naznačují jak výsledky těchto výzkumů aplikovat nejen v manažerské a personální praxi, ale i v poradenské činnosti.
Učebnice podává jednak stručný výklad základních pojmů psychologie, jednak výklad obecných zákonitostí a zásad jednání s lidmi v oblasti hromadného stravování, správní činnosti a v oblasti služeb nejrůznějšího typu. Nabádá ke správné sociální interakci a k úspěšnému řešení případných konfliktů, dotýká se také individuálních předpokladů lidí ke zvládnutí různých sociálních situací obecně i při práci v uvedených oblastech.
Vzhledem k rostoucí ekonomické náročnosti životních podmínek a k nutnosti neustále rozvíjet odpovědnost jednotlivců za vlastní pracovní i osobní život je nezbytné, abychom byli schopni v nových podmínkách obstát. V souladu s těmito požadavky se publikace předních českých psychologů zaměřuje na duševní hygienu v práci i v běžném životě, včetně psychické zátěže a poruch, na různé možnosti a formy sebeřízení, na zdravý životní styl a optimální uplatnění. Kniha je určena nejen studentům vysokých škol různého zaměření, ale i a manažerům a podnikatelům, kteří chtějí zvládat složité sociální situace, a zvýšit tak kvalitu svého života.
Jedná se o učebnici pro SŠ a SOU, které jsou zaměřené na přípravu učňů a studentů pro obchodní činnost. Autorky vysvětlují nejprve základní psychologické poznatky závažné pro každého člověka, který se chce uplatnit v životě i v práci, a zejména mezi lidmi. Dále se věnují obecněji psychologii aplikované v oblasti práce a jejího využití v obchodní činnosti a v oblasti obchodu vůbec. Učebnice je psána čtivou formou, obsahuje řadu názorných příkladů a vysvětlení.
Dalších 50 rad jak být úspěšnější v práci obsahuje mj. témata: nechci zůstávat v práci déle, rozčilovat se jen do výše svého platu, jak si získat šéfa, jak nepracovat za druhé a celou řadu dalších. Své postřehy k jednotlivým tématům komentuje celá řada úspěšných manažerůjako Jack Stack, Fero Fenič, Martin Roman a jiní.
Moc, mocenské aspekty, anatomie a dialektika moci, vliv a autorita jsou od nepaměti středem zájmu mocných, těch, kteří o moc usilují, i těch, kteří se jí obávají. Publikace odhaluje mocenské aspekty manažerského a pracovního světa. Autoři, známí psychologové, charakterizují moc jako společenský fenomén a analyzují mechanismy jejího získávání a uplatňování, včetně osobní moci jednotlivce. Zkoumají různé formy moci, deformace a možnosti jejího zneužití, a to jak v širších sociálních souvislostech, tak v každodenních pracovních vztazích. Vycházejí z obecných pojmů moci, pravomoci a vlivu v kontextu vertikální struktury společnosti, objasňují zdroje moci a její důsledky v různých oblastech, zejména v managementu. Dále se zaměřují na sociálněpsychologické procesy získání, udržení a ztráty moci v různých sociálních systémech a malých skupinách, včetně specifických způsobů uplatňování moci, jako je manipulace a psychické vydírání. Kniha je důkazem, že teoretické téma lze prezentovat čtivě a přehledně. Zajímavé příklady a praktická doporučení pomohou čtenářům, jako jsou manažeři a studenti, lépe se orientovat v problematice a využít rady ve své práci i osobním životě.
Tento učební text nelze chápat jako definitivně platný soubor poznatků a receptů k řešení problémů, ale spíše jako inspirující materiál, který obsahuje obecnější zásady a pravidla, díky jejichž respektování se člověk snáze vyhne nepříznivým vlivům a lépe najde cestu ke svému rozvoji.
Učebnice předních vysokoškolských pedagogů zaměřená na analýzu psychologických a sociologických aspektů řízení se vedle předmětu a vývoje manažerské psychologie a sociologie zabývá problematikou jednotlivců i skupin v pracovním procesu, osobností manažera, strukturou a dynamikou organizace i aplikací sociologických a psychologických metodických postupů na oblast managementu. Pozornost je rovněž věnována procesům komunikace a ovlivňování a oproti předchozím vydáním i otázkám týkajícím se specifických manažerských aplikací (jako jsou např. management diverzity, psychologie podnikání, poradenství v organizaci a na trhu práce). Učebnice, určená především studentům vysokých a středních škol nejen ekonomického zaměření, je obohacena řadou praktických příkladů a případových studií.